آبگرم های سنتی «دیب سیزگل» و «ایستی سو» در مجاورت هم و در نزدیکی روستای سقرچی نیر واقع شده و در سال های نه چندان دور به عنوان حمام توسط اهالی منطقه مورد استفاده قرار می گرفت.
کد خبر: ۸۵۸۸۱۴۲
|
۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از نیر، منطقه نمونه گردشگری سقزچی در بخش مرکزی شهرستان نیر واقع شده و وجود آبگرم ها و توپوگرافی خاص منطقه، تلفیق دشت و کوه و رودخانه چشم انداز زیبا و مشرف به سبلان و وجود آثار طبیعی (دهانه اژدها) پتانسیل بسیار مناسبی گردشگری فراهم کرده است.

در این منطقه غیر از طبیعت بسیار زیبا دو دهنه آبگرم معدنی به نام های ایستی سو و دیب سیز گل قرار گرفته که هم اکنون به صورت سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این آب ها از دسته آب های کلروسدیک و بی کربناته بوده و برای درمان دردهای عصبی،روماتیسم و بیماری های پوستی بسیار مفید است و در سال های نه چندان دو به عنوان حمام توسط اهالی منطقه به ویژه آنهایی که در منزل خود حمام نداشته اند مورد استفاده قرار می گرفت.

این منطقه از مناطق نمونه گردشگری شهرستان نیر محسوب می شود که در سال 88 با درجه ملی مورد تصویب دولت قرار گرفت.

آبگرم دیب سیز گولی نیز از آبگرم های کاریستیکی (آهکی) منطقه می باشد که با توجه به نقل قول افراد مسن محلی دارای رمز و راز های بسیار زیادی است و کسانی بوده اند که برای فرار از مشکلات زندگی به دلیل عمق بسیار زیاد آن خود را در این حوضچه انداخته و اقدام به خود کشی می کرده اند.

نقل و قول هایی از گذشتگان وجود دارد که بعضی ها تلاش کردند که این حوضچه را پر کنند ولی علیرغم تلاش های بسیار نتوانستند از این رو افسانه هایی در این مورد ساخته و پرداخته و عنوان کرده اند که این حوضچه ته ندارد (وجه تسمیه دیب سیز گل ) و گاهی حتی گفته می شد که این چشمه نهایتاً از طریق زیر زمین به دریای خزر پیوند می خورد.

اما اغلب این گونه شایعه سازی ها بیشتر به این دلیل بوده است که وقتی کسی خود را در این حوض غرق می کرد مدتی طول می کشید تا جنازه ی اش به سطح آب می رسید و دلیل اصلی این امر پوشیده بودن کف حوضچه ی این چشمه از گل و لای بوده و وقتی کسی در آب فرو می رفته در آن گل و لای گیر می افتاده و بر اثر خفگی جان خود را از دست می داده است و درنهایت پس از گذشت مدتی به سطح آب می آمده است و اغلب با توجه به این گونه افسانه ها و وجود ترس در هنگام وقوع حوادث کسی جرات نمی کرده وارد آب شود و مغروق را نجات دهد.

لازم به ذکر است پس از گذشت سال ها بالاخره اجرای پروژه احداث آبگرم مدرن سقزچی در زمینی به مساحت 12هکتار توسط بخش خصوصی آغاز شده است.

ارسال نظرات