خبرهای داغ:
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هیچ کشوری منابع آب زیرزمینی را باز نمی‌گذارد، اما اکنون 85 درصد آب‌های زیرزمینی جامعه را مصرف کرده ایم و اقتصاد مقاومتی در شرایطی که منابع پایه در حال تهدید است، نمی‌تواند تحقق یابد.
کد خبر: ۸۵۸۸۵۴۹
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم،‌ معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز در همایش "اتحاد حوزه و دانشگاه در فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی"  که در سالن همایش دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: کشورها برای حکمرانی مطلوب گام برمی‌دارند و در این زمینه از افزایش مشارکت همگانی مردم استفاده می‌کنند.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: اقتصاد و توسعه با موضوع محیط زیست گره خورده زیرا کشور نمی‌تواند اقتصادی بدون مبتنی بر منابع پایه و سنتی داشته باشد که در این اقتصاد به کشاورزی و زراعت توجه می‌شود.

وی با بیان اینکه تهدید منابع و فرسایش خاک، کشاورزی و دامداری را دچار مشکلات متفاوت کرده است، مطرح کرد: برخی از جنگل‌های ایران اسلامی قدمت‌ بسیاری دارند که باید از آن‌ها حفظ کنیم.

ابتکار سفره‌های آب زیرزمینی را منابع راهبردی جامعه اسلامی دانست و عنوان کرد: هیچ کشوری منابع آب زیرزمینی را باز نمی‌گذارد اما اکنون 85 درصد آب زیرزمینی جامعه را مصرف کرده‌ایم و اقتصاد مقاومتی در شرایطی که منابع پایه در حال تهدید است نمی‌تواند تحقق یابد.

وی از شرایط منابع پایه ایران اسلامی یاد کرد و گفت: بهره‌وری در منابع یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است و اکنون در زمینه بهره‌برداری از آب الگوهای نادرستی در جامعه اسلامی وجود دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه شاخص‌های توسعه پایدار برای اهداف 15 سال آینده کشورهای مختلف دنیا تعیین شده است، مطرح کرد: رئیس جمهور در کنفرانس بین‌المللی اخیر در میان سران کشورهای مختلف سخنرانی مطلوبی در مورد شاخص‌های توسعه پایدار کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اسراف مشکلات بسیاری برای جامعه اسلامی به وجود آورده است، ابراز کرد: بهره‌برداری نادرست از منابع در مورد انرژی‌های موجود جامعه اسلامی دیده می‌شود و در زمینه اصلاح‌ الگوی مصرف انرژی نیازمند بازنگری هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درون‌زا بودن اقتصاد و تکیه بر تولید ملی را از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: تا زمانی که نتوانیم سیاست‌های گفتاری خود را در رفتار تحقق بخشیم، مشکلات اقتصادی در جامعه اسلامی وجود خواهد داشت.

وی حفظ منابع طبیعی را یکی از اولویت‌های دولت تدبیر و امید خواند و ادامه داد: از بین رفتن تالاب‌ها مشکلات بسیاری برای جامعه اسلامی رقم می‌زند و دولت برای جلوگیری از این تهدیدات اقتصاد سبز را در دستور کار خود قرار داده است، اقتصاد مقاومتی عدالت‌طلب بوده و در بندهای آن برای حفظ منابع ملی و جلوگیری از تخریب محیط زیست دستورات مشخصی تعریف شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه مدیریت سبز و سیاست‌گذاری صحیح، فعالیت صنعتی بدون آلودگی را در کشور امکان‌پذیر کرده است، اظهار کرد: با برنامه‌ریزی صحیح می‌توانیم فعالیت‌های صنعتی کشور را بدون ایجاد آلودگی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه نگاه دولت نسبت به اقتصاد مقاومتی تغییر کرده است، یادآور شد: دولت در برنامه‌های مختلف خود سیاست‌های بسیاری را برای تحقق ارکان اقتصاد مقاومتی از جمله تقویت منابع ملی مورد توجه قرار داده است و علاوه بر مهار تورم، در فعال‌سازی بخش‌های اقتصادی و رفع تحریم‌ها با استفاده از فناوری‌های سبز برای تعامل با جهان برنامه‌ریزی‌های مشخصی دارد.

ابتکار با بیان اینکه سیاست‌های دولت در ابعاد مختلف برای تحقق اقتصاد مقاومتی به خوبی قابل مشاهده است، ابراز کرد: تشویق و حمایت برای ترویج و تحقق فرهنگ اقتصاد مقاومتی و احیای صندوق ملی محیط زیست ایران در راستای تقویت اقتصاد سبز که طی 10 سال اخیر متوقف بوده بخشی از دستاوردهای دولت است.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با اقتصاد سبز گره خورده و مسئولان دانشگاه‌ها باید مجری قوانین باشند تا پردیس دانشگاه‌ها زیست محیطی باشد و مدیریت پسماند با محوریت مشارکت‌جویی اقتصاد مقاومتی به همت دانشجویان انجام شود.



ارسال نظرات