یک مشاور خانواده بر ضرورت اطلاع‌رسانی درباره آسیب‌های ناشی از به اصطلاح طلاق توافقی تاکید کرد و افزود: در مباحث حقوق اسلامی «طلاق توافقی» وجود ندارد.
کد خبر: ۸۵۸۸۸۸۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، سیدمسعود پورموسوی درباره دلایل افزایش طلاق توافقی اظهار داشت: در اسلام مبحث رضایت برای جدا شدن وجود دارد به طوری که مرد در ازای اینکه زن از یک سری حق و حقوق خود می‌گذرد، او را طلاق می‌دهد؛ در مباحث حقوق اسلامی اصطلاحی تحت عنوان طلاق توافقی نداریم و این اصطلاح برگرفته از روان‌شناسی و جامعه‌شناسی غربی است.

وی افزود: از جمله علل این امر می‌توان به دخالت بی‌مورد و بی‌جای خانواده‌ها و اطرافیان در زندگی زوجین، ازدواج‌ها تحمیلی، عدم تربیت صحیح و آموزش مدیریت بحران در زوجین، شیوه همسریابی غیرصحیح، هم‌کفو نبودن خانواده‌های طرفین در مسائل مختلف، عدم مراجعه به مشاوره در قبل و بعد از ازدواج، وجود روحیه مصرف‌گرایی در زوجین و ازدواج براساس نیت‌های غیرصحیح و بی‌ارزش اشاره کرد.

این مشاور خانواده درباره ازدواج براساس نیت‌های غیرصحیح و بی‌ارزش تصریح کرد: امروزه دیگر ملاک‌های ازدواج مانند گذشته‌ نیست؛ زوجین با نیت‌های فرعی و کم‌ارزش اقدام به ازدواج و تشکیل خانواده می‌کنند؛ برخی زوجین به خاطر اینکه خانواده‌ طرف مقابل از شرایط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی خوبی برخوردار است، اقدام به ازدواج می‌کنند و چون موقعیت ملاک ازدواج بود، با تغییر موقعیت زندگی نیز دچار مشکلاتی همچون طلاق می‌شود.

این محقق حوزه و دانشگاه درباره نگاه ابزاری به ازدواج گفت: نگاه ابزاری به زندگی مشترک و رفع خواسته‌های غریزی توسط زوجین با این استدلال که با ازواج کردن به این نیازهای غریزی پاسخ می‌دهیم، اقدام به ازدواج با یکدیگر می‌کنند و همین که به نیازهای غریزی خود پاسخ دادند، با بروز کم‌ترین مشکل مبادرت به طلاق می‌کنند.

وی افزود: در برخی موارد دیگر زوجین از ازواج برای کسب شخصیت و نشانه بزرگ شدن و رشد استفاده می‌کنند؛ به طوری که در پیش از ازدواج در نظر اطرافیان مقام و منزلتی نداشته‌اند، حال می‌خواهند از ازدواج به عنوان وسیله‌ای با رسیدن به آن استفاده کنند که گاهی اوقات این امر ممکن نمی‌شود و سبب بروز مشکلاتی از جمله طلاق می‌شود.

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه درباره‌ نقش آموزه‌های منفی و ناصحیح در طلاق توافقی اظهار داشت: امروزه بسیاری از آموزه‌های منفی و خطرساز و ضدارزشی که توسط ماهواره‌ها و اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و متون غیراخلاقی تبلیغ و ترویج داده می‌شود، عامل مهمی در ترویج طلاق توافقی هستند که در این‌باره مسئولان باید با هوشیاری و برنامه‌ریزی مناسب مانع گسترش این آموزه‌های شوند.

وی افزود: امروزه در شبکه‌های ماهواره‌ای فیلم‌ها و سریال‌هایی نمایش داده می‌شود که در آن خانم به راحتی با غیر همسر خود رابطه برقرار می‌کند و بر اثر تداوم رابطه با آن شخص زندگی مشترک با همسر خود را برهم می‌زند و طلاق می‌گیرد و جالب اینجاست که آن آقا هم دیگر تمایلی به داشتن ارتباط با این خانم ندارد و این خانم به عنوان یک فرد شکست‌خورده وارد جامعه می‌شود که این مسئله پیامدهای خاص خودش را دارد.

آقایان هم در طلاق توافقی آسیب می‌بینند

پورموسوی درباره تاثیر شکسته شدن قبح طلاق در جامعه اذعان کرد: متاسفانه در محیط کاری و مهمانی‌های خانوادگی به افراد راحتی و با افتخار از نحوی طلاق گرفتن خود صحبت می‌کنند و طلاق گرفتن را راه‌حلی ساده برای حل مشکلات معرفی می‌کنند و جوّی ایجاد می‌کنند که اگر کسی مباردت به انجام آن نکند، عقب‌افتاده و سطحی‌نگر است‌ لذا اگر افرادی که در این جو قرار دارند، تربیت صحیحی داشته باشند کمتر آسیب خواهند دید.

این مشاور خانواده درباره راهکارهای کاهش طلاق توافقی گفت: یکی از راهکارها، تشریح آسیب‌های اینگونه طلاق‌ها از طریق مستند‌سازی و گزارش‌نویسی و ... در رسانه‌های مکتوب و غیر‌مکتوب به خصوص صداوسیما است؛ از آنجا که خوراک فکری غالب مردم از طریق تلویزیون است، صدا و سیما با ساختن فیلم‌ها و سریال‌هایی در این زمینه می‌تواند نقش خوبی در کاهش اینگونه طلاق‌ها ایفا کند.

وی افزود: از سایر راهکارها می‌توان کرد به ترویج فرهنگ ازدواج آسان، استفاده از مشاوره‌های تخصصی قبل و بعد ازدواج، استفاده از مشاوره‌های پیش از طلاق که در صورت جامع عمل پوشاندن به نظر مشاور توسط زوجین و خانوادهایشان می‌شود از طلاق جلوگیری کرد.

پورموسوی درباره تأثیر طلاق توافقی بر خانم‌ها اظهار داشت: برای خانم‌ها خیلی گران تمام می‌شود مثلاً زمانی که بخواهند برای بار دوم ازدواج کنند چون روحیه‌ شکست از زندگی اول را همراه خود دارند، احتمال این‌که در زندگی مشترک دوم نیز دچار مشکل شوند هم وجود دارد و دوم اینکه جامعه وی را فردی متعلقه می‌داند که خود این مسئله مشکلات عدیده‌ای برای وی به همراه خواهد داشت.

وی درباره تأثیر طلاق توافقی بر آقایان نیز تصریح کرد: این طور نیست که ما گمان کنیم در قضیه طلاق و همچنین طلاق توافقی فقط خانم‌ها آسیب می‌بینند، اصلاً اینگونه نیست؛ آقایان هم آسیب می‌بینند مثلاً از آسیب‌های آن می‌توان به کم شدن اعتماد خانواده خانم در ازدواج دوم، قرار دادن مهریه‌های سنگین برای تضمین زندگی در ازدواج دوم توسط خانواده دختر، نگاه جامعه به وی به عنوان یک فرد شکست‌خورده و... اشاره کرد.

ارسال نظرات