وقوع سیل در برخی استان ها و کاهش دما در کشور این گمانه را ایجاد می کند که بحران آبی در کشور برطرف شده و نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد اما واقعیت این است که کشور تا حدی دچار بحران است که این میزان بارندگی تاثیر چندانی در حل این معظل ندارد.
کد خبر: ۸۵۸۸۹۱۵
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶

به گزارش بسیج، در ذهن آحاد جامعه وجود بحران آب با دیدن روان شدن بخش عظیمی از آب در خیابان سنخیت ندارد که شاید همین عامل موجب ازدیاد مصرف مشترکین و قدرنشناسی در حوزه آب شده، اما آنچه بدیهی و مبرهن است بارش باران در فصل پاییز است که هر ساله به گفته خسرو ارتقایی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران 20 تا 25 درصد بارندگی ها در این وصل رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی سالانه در تهران 340 میلی متر است، گفت: از اول سال آبی امسال تا کنون تنها حدود 10 درصد از این میزان به وقوع پیوسته اما اگر امسال شرایط نرمال بارندگی را داشته باشیم می توان گفت که سدها وضعیت مناسبی را پیدا می کنند.

ارتقایی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره سدها 88 میلیون متر مکعب نسبت به سال هایی که بارندگی مطلوب بوده کمتر است،اظهار کرد:ادامه بارندگی ها می تواند اوضاع را بهتر کند اما به معنای رفع بحران آبی نیست.

به طور کلی باید گفت که وضعیت و بحران آبی کشور تاحدی است که ایران لقب رتبه اول تنش آبی را به خود اختصاص داده و این درحالی است که کشورهایی که با کمبود بارندگی بیش از ایران روبرو هستند چنین رتبه ای را از آن خود نکرده‌اند.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه کرد کشورهایی که بیش از 40 درصد از منابع آبی زیرزمینی را استفاده می‌کنند دچار مرگ تدریجی می‌شوند که در این بین ایران با برداشت 86 درصدی بالاترین رتبه را بعد از مصر با 43 درصد و چاد با 47 درصد به خود اختصاص داده است.

همچنین کل آب‌های استاتیک کشور حدود 500 میلیارد مترمکعب بوده که 300 میلیارد از این میزان آب شور و 200 میلیارد آن هم آب شیرین است و در این زمان بیش از 140 میلیارد مترمکعب از میزان آب شیرین مصرف شده است علاوه‌بر این نیز ایران رتبه‌ی نخست فرسایش خاک را در دنیا به خود اختصاص داده که کمبود آب، پوشش گیاهی و دام از عوامل فرسایش خاک محسوب می‌شود.

علاوه بر این به گفته کلانتری، مشاور معاون‌اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست در‌حال حاضر 600 دریاچه زیرزمینی در سطح کشور در معرض خشک شدن قرار دارد و کشور با بحران جدی آب روبرو است که باید را‌هکار‌های اساسی برای آن اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه نخستین اصل اساسی در توسعه‌ی پایدار رعایت مسائل اجتماعی که منجر به بهم ریختن جامعه نشود است،اظهار کرد: مسائل اجتماعی در مسئله‌ی بحران آب رعایت نشده چراکه ما حق نداریم نسل‌های بعدی را از داشتن آب محروم کنیم و باید به این مساله نیز توجه کرد که با این روند آیندگان را از حق داشتن آب محروم خواهیم کرد.

از سوی دیگر نیز کارشناسان خطر بحران آبی را بسیار جدی تلقی کرده‌اند و معتقدند یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند بحران آبی کشور را تا حد زیادی کنترل کند مسئله فرهنگ‌سازی و مدیریت مصرف است چراکه بدون فرهنگ‌سازی مقابله با این بحران امری نا ممکن است لذا باید این مساله مورد توجه جدی همگان قرار بگیرد.

به‌طور کلی باید گفت که باتوجه به شرایط کشور باید کارهای مدیریتی برای حفظ منابع آبی کشور صورت بگیرد به طوری که بتوان بهترین استفاده را از منابع محدود داشت که این امر نیز مستلزم وجود یک مدیریت یکپارچه در بین تمامی سازمان ها و ارگان ای کشور و ایجاد فرهنگ سازی در آحاد افراد جامعه است.

منبع:اتحادیه طلا و جواهر

ارسال نظرات