مراسم چهلمین روز درگذشت شهدای منا در اراک

به مناسبت چهلمین روز عروج شهدای این فاجعه، مراسم یادبودی در مسجد الزهراء با حضور آیت‌الله دری نجف آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۸۹۳۳۸
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶
آیت‌الله قربانعلی دری نجف آبادی نماینده ولی‌فقیه در استان در مراسم چهلم شهدای منا که شام‌گاه گذشته، 12 آبان‌ماه در اراک برگزار شد، گفت: به شهادت رسیدن جمع کثیری از حجاج بیت‌الله‌الحرام به طور مظلومانه با لباس احرام و لب تشنه  بسیار جای تأسف و تأثر دارد، وقوع این حادثه در تاریخ 1400 ساله اسلام بی‌سابقه است.

وی ادامه داد: در پشت پرده بی‌کفایتی آل‌ سعود نسبت به مدیریت حج امسال چند دلیل واضح وجود دارد، جنایات آل‌سعود در یمن موجب می‌شود که از پرداختن به مسائل حج غافل شود و همین عامل باعث نبود شیوه‌ای کارآمد برای حل بحران در هنگام وقوع حادثه منا می‌شود، حدس دیگر بروز اختلافات خانوادگی در درون خانواده دولت عربستان است و مسأله دیگر عنادی که این دولت با جمهوری اسلامی ایران دارد و به موجب آن به طور عمد این بی‌توجهی و بی‌کفایتی را در منا انجام داده است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی افزود: دولت عربستان ادعا می‌کند در مدیریت حج امسال کوتاهی نکرده و فاجعه منا یک اتفاق پیش‌بینی نشده بوده است ولی این پاسخ قابل قبول نیست چرا که اگر در دقایق اولیه خیابان‌های اصلی را باز می‌کردند این تعداد جنازه روی هم انباشته نمی‌شد و عده زیادی زنده می‌ماندند، در نهایت آل‌ سعود با توجیهات بی‌اساس خود و اجازه ندادن به رسانه‌ها برای پرداختن به این فاجعه می‌خواست اعلام کند هیچ حادثه‌ای در منا اتفاق نیافتاده است و از هرگونه کمک از سوی دولت ایران نسبت به نجات جان زائران جلوگیری به عمل آورد.

نماینده ولی‌ فقیه در استان تصریح کرد: شهادت مظلومانه این عزیزان دربرگیرنده چند دلیل انکار ناپذیر است، این شهدا از درجات عالی از سوی خداوند بهره‌مند هستند زیرا ضیوف‌الرحمان هستند و در حرم امن الهی دعوت حق را لبیک گفتند و با لباس احرام، زبان ذکر و لب تشنه به سوی معبود شتافتند.

خطیب جمعه اراک گفت: واقعا اگر عمدی در جنایت آل‌ سعود در واقعه منا مطرح نبود حماقت در مدیریت حج در حد اعلا به چشم می‌خورد و آن‌ها که ادعای اداره حرمین شریف مکه و مدینه را دارند با بی‌تدبیری خود جان هزاران نفر از مهمان‌های حرم امن الهی را به خطر انداختند و این سوء‌مدیریت هرگز فراموش نخواهد شد و قابل پذیرش نیست، این لکه ننگی است که اگر دولت عربستان هزاران بار آن را با آب زمزم بشوید پاک نمی‌شود.

وی عنوان کرد: سکوت سازمان ملل نسبت به کشته‌شدن مسلمانان در فاجعه منا توجیه پذیر نیست و کشور‌های اسلامی، مجامع بین‌المللی، سازمان حج و زیارت کشور، بعثه مقام معظم رهبری، وکلای ملت، خود مردم و خانواده‌ شهدای منا باید نسبت به عوامل بروز این حادثه بطور مستمر پیگیر شوند.

امام‌جمعه اراک در پایان اظهار کرد: کشور‌های اسلامی باید نسبت به قضیه منا موضع گیری کنند، به تعبیر مقام معظم رهبری تنها کشوری که مواضع خود را در این مورد اعلام کرد ایران بوده است، ما باید همیشه در مجامع و کنفرانس‌های اسلامی از مظلومیت مسجد‌الحرام و کشته‌های منا دفاع کنیم و امیدواریم روزی برسد که اداره حرمین شریف مکه و مدینه به دست نخبگان و سردمداران واقعی برسد و خانه خدا از شر آل‌ سعود رهایی یابد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار