دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی:
دبیر علمی سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در مراسم اختتامیه این کنگره در قم با بیان اینکه دستاورد علوم انسانی در حوزه علمیه قم بالاست گفت: در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می‌تواند پیشتازی سایر حوزه‌ها را در دست بگیرد.
کد خبر: ۸۵۸۹۴۵۷
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج؛ مراسم اختتامیه سومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و اعطای دومین جهانی جایزه علوم انسانی اسلامی، عصر امروز 12 آبان ماه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی و جمعی از اهالی و اساتید علوم انسانی در مدرسه امام موسی کاظم(ع) در شهر مقدس قم برگزار شد.

در این مراسم علما و اندیشمندان مختلف حوزه و دانشگاه و پژوهشگران حوزه علوم دینی و انسانی از داخل و خارج کشور از جمله شیخ شفیع جنادی رئیس محفل دینی و فلسفی از لبنان و دکتر احمد ماجد معاون شیخ شفیع حضور داشتند.

مقالات رسیده به دبیرخانه این کنگره در 12 کمیسیون تخصصی با موضوعات: فلسفه و روش‌شناسی علوم انسانی اسلامی، مدیریت تحول علوم انسانی، آموزش‌وپرورش و تحول بنیادین در علوم انسانی، اقتصاد اسلامی، فقه و حقوق اسلامی، علوم سیاسی اسلامی، روانشناسی اسلامی، جامعه‌شناسی و ارتباطات اسلامی، تاریخ و تمدن اسلامی، تعلیم و تربیت اسلامی، مدیریت اسلامی و هنر و معماری اسلامی؛ مورد بررسی قرار گرفت.

عطاءالله رفیعی آتانی، دبیر علمی کنگره در این مراسم ضمن قدردانی از میزبانی آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی گفت: ایشان به عنوان یک شخصیت جامع در طول عمر خود، از پیشتازان تحول حوزه به تناسب اقتضائات عصر خود هستند.

وی اظهارداشت: یکی از اهداف این کنگره قدردانی از زحمات آیت‌الله مهدوی کنی است. ایشان با راه اندازی دانشگاه امام صادق(ع) کارهای مهمی در این زمینه انجام دادند.

رفیعی افزود: علوم انسانی از آن‌سو که متناسب با اقتضائات محیط است زیست‌بوم خواهد بود و علوم انسانی از سوی هر پژوهشگری به تناسب اندیشه‌ او خواهد بود و ازاین‌رو قید اسلامی در این علوم امری مشخص است.

دبیر علمی کنگره با بیان اینکه دست آورد علوم انسانی در حوزه علمیه قم بالاست گفت: در حال حاضر حوزه علمیه قم در سطحی قرار دارد که می‌تواند پیشتازی سایر حوزه‌ها را در دست بگیرد.

رفیعی گفت: تلاش روحانیون در این امر مانند تلاش پیشوا بودن روحانیت در انقلاب اسلامی است و از همین رو پیشنهاد می‌شود مدارس علوم انسانی دقیقاً مطابق با اندیشه حوزه‌های علمیه تشکیل شود.

وی در ادامه تصریح کرد: در طی دو کنگره قبل با 2000 نفر استاد و پژوهشگر ارتباط علمی برقرار شد و به 862 مقاله داخلی و خارجی دسترسی پیدا شد که از مجموع آنها 201 مقاله تائید نهایی شد و در دو مجموعه مقالات منتشرشده است.

دبیر علمی کنگره بیان داشت: برای کنگره سوم 565 چکیده مقاله و 404 اصل به دبیرخانه رسیده که تعداد 92 مقاله آن روز یکشنبه در قالب 10 کمیسیون تخصصی ارائه شد.

رفیعی با اشاره به جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی گفت: این جایزه به کسی تعلق می‌گیرد که اندیشه برتری در حوزه علوم انسانی اسلامی داشته باشد و دومین جایزه به سه تن از اندیشمندان به دلیل راهگشا بودن اندیشه‌های آنها در علوم انسانی اسلامی اهدا می‌گردد.

وی در پایان سخناتش تأکید کرد: از نظر کمیته اهدا جایزه اهدای جایزه به این سه استاد باعث می‌گردد که رهروان این راه علمی الگوی عملی خود را به‌طور واضح ببینند.

ارسال نظرات