خبرهای داغ:
مدیرکل آموزش و پرورش در جمع مدیران منطقه البرز:

مبنا و نگاه در مدیریت آموزش و پرورش استان، بالابردن سرمایه اجتماعی است

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت:آموزش و پرورش استان در سال جاری توانست از سوی وزارت متبوع در بین استان ها رتبه عالی را در پروژه مهر کسب نماید.
کد خبر: ۸۵۸۹۴۵۹
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از قزوین سالار قاسمی در جمع مدیران تمام دوره های تحصیلی منطقه البرز گفت: در طول سنوات گذشته پروژه مهر، موضوع بسیار مهمی بوده و هست چراکه پروژه مهر بعنوان آغاز کار و پایه آغاز سال تحصیلی در آموزش و پرورش است معمولا شروع هر کاری مهم است.
وی افزود: آموزش و پرورش استان در سال جاری توانست از سوی وزارت متبوع در
بین استان ها رتبه عالی را در پروژه مهر کسب نماید و این موفقیت حاصل تلاش همه مدیران و مسئولین و معلمین عزیز بوده است. لذا کارمان سخت است زیرا باید از این رتبه صیانت نماییم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: در ارزیابی شاخص های عمومی و
اختصاصی استانداری استان قزوین، اداره کل آموزش و پرورش با 11 رتبه صعود در استان برای اولین بار بیانگر عملکرد مطلوب تعلیم و تربیت استان است، کسب رتبه های برتر استانی و کشوری ما را بر آن خواهد داشت تا تلاشمان را دو چندان و مضاعف نماییم تا جزو رتبه های اول تا سوم کشوری باشیم.
قاسمی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به سرمایه های اجتماعی در استان گفت: توسعه و تحول انجام دادن کارهای بزرگ مستلزم منابع استانی است، اگر بخواهیم کارهای مهم کارهای اساسی وکیفی انجام دهیم که خصوصا درآموزش و پرورش، نیازمند همین سرمایه اجتماعی هستیم، در آموزش و پرورش استان آن چیزی که به دنبالش هستیم و به آن نرسیده ایم، سرمایه اجتماعی است و مبنای مدیریت آموزش و پرورش استان سرمایه اجتماعی است.
وی خاطر نشان کرد: عنصر اساسی سرمایه اجتماعی دو چیز شامل اعتماد و روابط
اجتماعی است، معمولا کارهای عمیقر و دانش بنیان و زیربنایی از طریق اعتماد بدست می آید، بزرگترین توفیق نظام های حکومتی مقوله اعتماد سازی است معمولا اعتماد در سه بخش جدیت،کارایی و دگرخواهی است؛ مدیری که کارآمد و جدیت در کار نداشته باشد نمی تواند اعتماد لازم را بدست بیاورد وکارایی لازم را ندارد. اساس مدیریت کارآمد، اعتماد سازی است تا زمانیکه نتوانیم اعتماد اولیا ،معلمین ومدیران را بدست بیاوریم نمی توانیم کاری انجام بدهیم.
قاسمی در ادامه اذعان کرد: دومین عنصر روابط اجتماعی است که اگر در یک جایی این
روابط نباشد سرمایه اجتماعی هم بوجود نمی آیدبرای ایجاد روابط اجتماعی
بایستی اولا انتظارات را خوب تعریف نماییم و یک تعریف درست داشته باشیم.
ثانیا کارها در آموزش پرورش استان بایستی مبنای علمی داشته باشند نه
مبنای شعاری.
مدیرکل آموزش وپرورش استان تصریح کرد: نگاه در مدیریت آموزش وپرورش بدنبال بالا بردن سرمایه اجتماعی در استان است، لذا انجام کارهای بزرگ مستلزم داشتن سرمایه های اجتماعی است، هرگونه تحول و یا تغییر فراگیر در آموزش وپرورش و به ویژه در مدارس مستلزم افراد با صلاحیتی است که هم دانش لازم را داشته باشند هم مهارت لازم را زیرا دانش و انگیزه، ماندگار و پایدار می ماند، اگر نگاه ما اینگونه باشد به ارتقاء مدیریت آموزشگاهی خواهیم رسید.
سالار قاسمی اصل انعطاف پذیری را مهم دانست و بیان کرد: از دیگر اصول مدیریتی
اصل انعطاف پذیری است، لذا با دانش انعطاف پذیری، مدیریت دارای اختیاراست، همه اینها بایستی به کیفیت بخشی ختم شود کیفیت بخشی در صورتی ایجادد خواهد شد که همه این اصول را داشته باشد کیفیت بخشی مستلزم اینست که مدیر ایده و عمل داشته باشد که همان نظام جامع برنامه ریزی است. مدیری که اعتقاد به مشارکت اولیا و دانش آموزان و معلمین نداشته باشد آن مدرسه کیفی نخواهد بود.
وی در ادامه تأکید کرد: مدیر موفق باید یک ارزیابی دقیق از کارهایش داشته باشد با عنایت به اینکه بیش از40 روز از آغاز سال تحصیلی جدید می گذرد باید بیست و پنج درصد از کارهای آموزشگاهی صورت گرفته باشد در غیر اینصورت آن مدیر موفق نخواهد بود.
قاسمی در بخش دیگر سخنان خود اظهار کرد: جدی گرفتن امتحانات نوبت اول
،پرسشهای مستمر، ارتقاء معدل، کنکور، برگزاری کلاسهای موضوعی از تأکیدات
بنده است و همه مدیران مدارس بایستی به این امر توجه جدی داشته باشند. در آموزش ابتدایی هم نگاه استان کیفی و توصیفی است لذا برگزاری آزمون ها در مقطع ابتدایی ممنوع می باشد.
وی برگزاری مراسم های آغازین مدارس را فرصتی برای بانشاط کردن دانش
آموزان دانست و عنوان کرد: مراسم آغازین مدارس باید با انگیزه همراه باشد مدیران
باید مراسم صبحگاهی را با نشاط برگزار نمایند تا دانش آموزان باانگیزه بیشتر عازم کلاسهای درس خود شوند نگاه ورویکرد مدیران در مدارس بایستی تغییر کند.
قاسمی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین مدیران مدارس  تلاش کنند از دانش آموزان مشکل دار غافل نشوند مراقبت از دانش آموزان در زمینه های اعتیاد، طلاق و سایر
موارد و ناهنجاریها بسیار مهم است و دانش آموزان مستعد و بی بضاعت مورد نظر و تأکید ما  می باشد.
وی در زمینه نهضت سوادآموزی هم از مدیران خواست تلاششان را بیشتر نمایند و اولیا را در استفاده از طرح های تشویقی این حوزه ترغیب نموده تا جامعه ای باسواد داشته باشیم.

1006/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها