به مناسبت چهلمین روز درگذشت حاجیان ایرانی؛
امسال، عید قربان و حریم امن الهی با سوء مدیریت و بی‌تدبیری مقامات سعودی تبدیل به قربانگاه هزاران حاجی شد و در این باره پرسش‌های اساسی وجود دارد که دولت سعودی با گذشت چهل روز از این فاجعه هنوز پاسخی به آنها نداده است.
کد خبر: ۸۵۸۹۵۹۰
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، منا مکانی است که حاجیان در ادامه اعمال صبح روز عید قربان در آن وارد می‌شوند و در جمرات به نماد شیطان سنگ می‌زنند، در منا پنج راه اصلی برای رفتن به جمرات است که عبارتند از طریق ملک فیصل، شارع الجوهره، سوق العرب، خیابان 204 و خیابان 206 .

چادرهای حاجیان ایرانی در دورترین منطقه به جمرات است؛ در 3 کیلومتری جمرات و بهترین مسیر برای حاجیان ایرانی خیابان 204 و سوق العرب است.

پنج شنبه 2 مهرماه، حجاج پس از وقوف در مشعر و عرفات به چادرها رسیدند، پس از استراحتی کوتاه برای رمی جمرات حرکت کردند.

امسال نیز عربستان بسیاری از زائران ایرانی را به خیابان 204 هدایت می‌کرد، در خیابان 204 دو فرعی نقش حیاتی دارند: اول خیابان 223 که از آن حجاج کشورهای آفریقایی وارد خیابان 204 می‌شوند و دوم خیابان 215 که در مواقع ضروری بخشی از حجاج را به خیابان سوق العرب منتقل می‌کند.

ساعت 8 صبح؛ حجاج آرام آرام با هدایت پلیس وارد خیابان 204 می‌شوند، از ابتدا ترافیک بود اما روان، ساعت 8:30 دقیقه ترافیک بیشتر شد و ساعت 8:45 دقیقه ترافیک کاملا قفل شد؛ 50 کاروان ایرانی در وسط خیابان 204 قرار گرفته بودند؛ هر سال پلیس در این مواقع با بستن خیابان 204، حجاج را به خیابان سوق العرب هدایت می‌کرد، همچنین خیابان 215 برای انتقال حجاج وسط خیابان باز می‌شد.

ساعت 9 صبح؛ دمای هوا 47 درجه است، جمعیت در خیابان 204 به‌ گونه‌ای است که حجاج در حال له شدن هستند، با این وجود پلیس جمعیت را به ابتدای خیابان 204 هدایت می‌کند و مهمتر آنکه با ورود زائران آفریقایی از خیابان 223 به 204 همچنان خیابان 215 به سوی سوق العرب بسته مانده است؛ عجیب‌تر اینکه خروجی 204 با ماشین گارد پلیس تقریبا مسدود شده است؛ نفس کشیدن برای حجاج سخت شده است؛ افرادی که در کناره خیابان هستند تلاش می‌کنند خود را به بالای خیمه‌ها برسانند شاید بتوانند نفس بکشند.

حجاج به این دلایل؛ خستگی بیش از حد، قفل شدن جمعیت، تشنگی و دمای بالای هوا، پی در پی از هوش می‌روند.

ساعت 10 صبح؛ برخی جان داده و به صورت متراکم بر زمین افتاده‌اند؛ در این وضعیت بسیاری شهادتین خواندند؛ صداها رفته رفته ضعیف می‌شود؛ هلی‌کوپتر بالای خیابان در حال پرواز است اما اقدامی برای آبپاشی صورت نمی‌گیرد.

ساعت 11؛ امدادگران داوطلب از بعثه کشورهای مختلف، به سختی تعدادی از مجروحین را نجات دادند.

ساعت 12؛ بالاخره گروهی از امدادگران سعودی به منطقه رسیدند. کار اعزام مجروحین به بیمارستان‌ها به کندی صورت می‌گیرد.

ساعت 13؛ با افزایش نیروهای پلیس، منطقه امنیتی می‌شود، از ورود پزشکان و امدادگران کشورهای دیگر جلوگیری می‌شود. هنوز مجروحان زیادی بر روی زمین هستند.

چهار ساعت بعد، ساعت 17؛ هنوز برخی از اجساد بر روی زمین قرار دارند.

چند ابهام و پرسش اساسی در فاجعه منا
عربستان تجربه حج 5 میلیون نفری را داشته است؛ چرا امسال با وجود جمعیت 2.5 میلیون نفری چنین اتفاقی افتاد؟

آیا تصاویر دوربین‌های پرشماری که در خیابان‌های منا نصب است، در اتاق فرمان قابل مشاهده نبوده است؟

چرا با وجود ترافیک در خیابان 204، فرعی 215 برای هدایت حجاج به خیابان سوق العرب گشوده نشد؟ این درحالی است که ترافیک در سوق العرب بسیار روان و در دیگر خیابان‌ها ترافیکی وجود نداشت.

چرا انتهای خیابان 204 که توسط پلیس بسته شده بود، باوجود ازدحام انسانی بازگشایی نشد؟

چرا پس از ازدحام در خیابان 204 ورودی‌های آن بسته نشد و دائما جمعیت به این خیابان تزریق شد؟

چرا باوجود مرکز دفاع مدنی و آتش‌نشانی در مجاورت خیابان 204 که مجهز به آبپاش هستند، داخل جمعیت آبپاشی نشد؟

چرا بلافاصله به امدادگران بعثه کشورها اجازه شناسایی اجساد داده نشد؟

چرا به مجروحین که با کمی آب قابلیت احیاء داشتند کمک نشد؟

اینها تنها بخشی از پرسش‌های دنیای اسلام در قابل این فاجعه است که دولت سعودی با گذشت چهل روز از این فاجعه هنوز پاسخی به آنها نداده است.

انتهای پیام/
ارسال نظرات