"کال نمک عقدا" جاذبه‌اي طبيعي و تقريباً ناشناخته در شهرستان اردكان است كه توجه و معرفي آن مي‌تواند آن را به يكي از جاذبه‌هاي گردشگري استان يزد مطرح كند.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۰۶
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از عقدا: در فاصله 36 کیلومتری شهر عقدا و 76 کیلومتری جنوب غربی اردکان، رودخانه‌ای طبیعی معروف به "كال نمك عقدا" قرار دارد كه به نوعي يك جاذبه‌ي طبيعي محسوب مي‌شود.

کال نمک عقدا، زهکش باتلاق گاوخونی

"این رودخانه که به زبان محلی به رودخانه "کال نمک" معروف است در واقع زه‌کش آب باتلاق گاوخونی اصفهان است كه از باتلاق گاوخونی سرازیر می‌شود و به کویر سیاه‌کوه اردکان ختم می‌شود.

روخانه کال نمک، سالیانه چندین تُن نمک تولید می‌کند و از جاذبه‌های گردشگری استان یزد در شهرستان اردکان و بخش عقدا بشمار می رود که متاسفانه هیچگاه نسبت به اهمیت جاذبه‌های گردشگری آن، توجهی نشده است.

فرصتی برای جذب گردشگران

ریزش سیلاب‌های ناگهانی در رودخانه موجب شده که تصاویر منحصر بفرد طبیعی در کویر عقدا ایجاد و باعث جذب گردشگران منطقه و ایران‌گردان شود.

متاسفانه با توجه به این که رودخانه مذكور در مسیر معادن قرار گرفته، به صورت عرضی قطع شده و از جاذبه‌های آن کاسته است ولي با این حال نظر به ریزش سیلاب‌ های ناگهانی به دل این رودخانه، در بیشتر فصول سال جلوه‌های دیدنی از طبیعت بکر خدادادی را مي‌توان در اين مكان شاهد بود.

در همین راستا نيز بخشداری عقدا در تلاش است که با ساخت پلي در مسیر این رودخانه، علاوه بر مرتفع کردن مشکل تردد وسایل‌‌نقلیه، از نابودی این رودخانه‌ي‌ زیبا جلوگیری کند.

چشم‌انداز دریاچه ارومیه در عقدا

در زمان بارندگی آب در کال نمک جریان می‌یابد و منظره‌ای منحصر بفرد همانند دریاچه ارومیه را در اين مكان به وجود می‌آورد، در هنگام بارندگی با توجه به جریان پیدا کردن آب در سطحی فرا گرفته از نمک‌های بجای مانده از تبخیر آب‌های شور، رودی از آب شور با مناظری زیبا چون دریاچه در حال خشکیدن ارومیه به وجود می‌آورد.

کال نمک عقدا روزگاری نمک شهرستان‌های اردکان و میبد و حتی نایین در استان اصفهان را نیز تامین می کرده و کاروانیان زیادی برای برداشت نمک، از این ذخیره الهی بهره می‌برد‌ه‌اند.

کال نمک، همچنان ناشناخته

متاسفانه رودخانه کال نمک عقدا ناشناخته مانده و حتی دبیران جغرافیا و گردشگران منطقه‌ای، شناختی از این موهبتی طبیعی ندارند در حالي كه توجه بيشتر به حفظ و معرفي اين مكان می‌تواند آن را به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری استان نیز مطرح كند.

 

 

ارسال نظرات