فرا رسیدن پاییز زودهنگام

فرا رسیدن پاییز زود هنگام موجب ورود یکباره میوه های نوبرانه به مغازه های سطح شهر شد.
کد خبر: ۸۵۸۹۷۱۹
|
۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
به گزارش بسیج، فرا رسیدن پاییز زود هنگام موجب ورود یکباره میوه های نوبرانه این فصل به مغازه های سطح شهر شد؛اگرچه این موضوع برای طرفداران پرو پا قرص میوه های رنگارنگ خوشایند است اما تداخل و افزایش تولید این محصولات نسبت به سال گذشته شوک باغداران را به همراه داشته است.

درست در روزهایی که کشاورزان چشم انتظار محصولات و دریافت دسترنج و زحمت یکساله خود هستند، اما کاهش قدرت خرید در مقابل محصولات قد علم و بیش از پیش رکود را بر بازار حاکم کرده بطوریکه قیمت ها سوار بر الاکنگ فقط بالا  می روند بدون آنکه به دست صاحبان اصلیشان یعنی کشاورزان برسند؟!

این گزارش می افزاید با توجه به چرخه گرانی و تورم ، هزینه های تولید برای کشاورزان سرسام آور است و یکی از راه حل های موجود در این خصوص پوشش هزینه های قیمت تمام شده تولید است چراکه خرید تضمینی برخی محصولات همچون سیب دردی  از کشاورزان دوا نکرده است.

هرچند که تارسیدن به برنامه چشم انداز 20 ساله  توسعه محصولات راه کمی باقی است، اما متاسفانه در سال های اخیر با کمی افزایش تولید دچار چالش ها و مشکلاتی از این قبیل شده ایم که در این راستا لازم است تمهیداتی برای فضای مناسب صادرات اندیشیده شود چرا در غیر اینصورت مطمئنا انگیزه کشاورزان برای کشت محصولات در سال آینده از بین خواهد رفت.

مجتبی شادلو نائب رییس اتحادیه باغداران اظهار داشت: پاییز زود هنگام و ورود همزمان میوه های پاییزی و عدم استقبال مصرف کنندگان در بازار، افت 30 درصدی برخی محصولات اعم از سیب و در پی آن شوک باغداران  را به همراه داشته است.

وی با اشاره به تولید سیب گفت: سال گذشته حدود 2 میلیون و 500 هزارتن سیب از باغات کشور برداشت شده که در سال جاری پیش بینی شده این میزان به 3 میلیون و 400 هزارتن برسد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران در ادامه بیان کرد: در حال حاضر به طور متوسط قیمت هر کیلو سیب بر اساس دانه بندی و رنگ بندی در بازار عمده فروشی بین 2 الی 3 هزار و 500 تومان متغیر است و این در حالیست که متوسط هزینه کاشت و داشت و برداشت  باغدار بین هزار و 600 الی 2 هزارتومان است و از سویی این زیان باغداران را نشان می دهد.

شادلو خاطر نشان کرد: بنابراین برای طرح های توسعه کشاورزی و افزایش تولید محصولات باید تمهیداتی اندیشیده شود که در غیر اینصورت هر ساله دچار چنین چالش هایی خواهیم شد و از طرفی با توجه به دستور افزایش بهره وری محصول باید برنامه ریزی جدی در صادرات صورت گیرد زیرا در سال های اخیر کم و بیش عموم رشته های باغداری چنین مشکلاتی را تجربه کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه سالانه ارز قابل توجهی برای واردات موز از کشور خارج می شود که ورود آن به کشور ضرورتی ندارد و این در حالیست که اگر دولت تمهیدات و امتیازاتی را برای صادر کنندگان به جای واردات بی رویه به کار گیرد دیگر شاهد شوک باغداران و نوسانات قیمت و ماندن محصول بر روی درختان نخواهیم بود.

نباید فراموش کرد که بخش بزرگی از جامعه روستایی را کشاورزان تشکیل می دهند که به صرفه نبودن تولید می تواند زندگی این قشر زحمتکش را دچار آسیب های متعدد کند و سیاست نامناسب قیمت گذاری محصول در کنار شرایط آب و هوایی دست به دست هم داده تا تولیدکنندگان سیب در سال جاری متضررشوند.

شکی نیست که واردات بی رویه محصولات می تواند آتشی برجان تولید کنندگان داخل باشد که در این میان برخی سودجویان بدون در نظر گرفتن منافع تولید کننده و مصرف کننده  فرصت را غنیمت شمرده واقدام به توزیع و عرضه میوه های وارداتی در سطح شهر میکنند.
منبع: مشرق
ارسال نظرات