مبلغی در دیدار با اندیشمندان هندی و موریتانی:
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: جاهلیت اجتماعی در فضای امت اسلامی بسیار خطرناک‌تر از جاهلیت پیش از اسلام است، چرا که مردم را در شرایط بحرانی افراط‌زدگی قرار داده است.
کد خبر: ۸۵۹۰۴۴۳
|
۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، جمعی از اندیشمندان و علمای کشورهای هندوستان و موریتانی با حضور در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی رئیس دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند.

 در ابتدای این دیدار مبلغی با اشاره به مقوله رفتارهای جاهلانه گروه‌های تندرو در فضای امت اسلامی گفت: آنچه هشدار دهنده است این که چنین رفتارهایی صورت متراکم، متداوم و منسجم به خود گرفته است.

این کارشناس علوم دینی با بیان این که افراط گرایی جامعه اسلامی را از حیث تاریخی در وضعیتی بسیار خطیر قرار داده است، تصریح کرد: این وضعیت خطیر را باید هر چه زودتر کنترل کرد وگرنه جاهلیت جدید  امت اسلام (یا بخش هایی از آن) را فرا می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه امت اسلامی از حیث ساختار فکری و دینی متعادل‌ترین و والاترین امت است (که قرآن به آن اشاره کرده است) ولی امروزه به دلیل افراط گری گروه‌های بی خرد و جاهل، وضعیتی بحرانی پیدا کرده است.

مبلغی در تحلیل این بحران اظهار داشت: در نتیجه افراط گرایی، جهت گیری‌ها و رفتارهای کلانی در حال شکل گرفتن و تحمیل شدن به امت اسلامی است که می‌رود تا شکاف‌های عمیق فکری، اجتماعی و اخلاقی را در امت اسلامی پایه‌ریزی کند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با برشمردن ویژگی‌ها و خصوصیات جاهلیت، گفت: جاهلیت ویژگی‌ها و خصوصیت هایی دارد که در میان آن ها دو خصلت از برجستگی بیشتری برخوردار هستند و این دو، یکی افراط گرایی و دیگری عصبیت است.   

وی با اشاره به دلایل و استناد قرآنی این بحث، عنوان کرد: بر اساس آیه شریفه و کان امرهم فرطا و حدیث «لا یری الجاهل اما مفرطا او مفرطا» افراط گرایی شاخصه جهل است که متاسفانه افراطی‌گری در امت اسلام عمق و گسترش یافته است.

مبلغی خاطرنشان کرد: تبدیل شدن افراط ( که نشانه جهل است) به یک پدیده اجتماعی در جهان اسلام، همه امت را در شرایط افراط زدگی و ورود به آستانه جاهلیت قرار داده است.

مبلغی در ادامه به دومین ویژگی از ویژگی‌های جاهلیت با عنوان«تعصب» اشاره کرده و اظهار داشت: تعصب آن چنان در بافت جهل و جاهلیت وجود دارد که قرآن کریم بدان اشاره و از آن به «حمیت جاهلی» نام می‌برد. این ویژگی جاهلیت امروزه با نام دین و مذهب تبلور یافته است و به اولین و بارزترین شاخصه های مجموعه‌هایی از مذاهب بدل شده است در حالی که در اسلام، تعصب - همانطور که از متون دینی استنباط می‌شود – را باید نسبت به اصول اخلاقی متوجه ساخت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی، افزود: نهج‌البلاغه نیز به این مضمون اشاره می کند و در این باره می گوید اگر می خواهید تعصبی داشته باشید در مورد صفات پسندیده اخلاقی داشته باشید. امام علی(ع) همچنین می‌فرمایند نسبت به امر بزرگ شمردن قتل تعصب داشته باشید. این سخن به یک ویژگی پسندیده اخلاقی اشاره دارد و آن بزرگ دانستن گناه قتل و پرهیز از آن است؛ بدین معنا که کشتن مردم را امری ساده و آسان نپنداریم و به وجدان خود اجازه ندهیم تا کشتن مردم را سبک شمرد و آن را بپذیرد.

وی بیان داشت: اما امروز شاهد هستیم که متاسفانه گروه‌های متعصب با تعصب ورزی های طائفه ای، قتل مردم را راحت و آسان کرده اند  و در نتیجه، افکار عمومی را دچار دین گریزی کرده‌اند.

مبلغی گفت: وقوع جاهلیت اجتماعی در فضای امت اسلامی بسیار خطرناک تر از جاهلیت پیش از اسلام است؛ چرا که جاهلیت نخستین، تحت پوشش دین عمل نمی کرد و در عین حال در باطن آن، پایبندی به برخی اصول اخلاقی مانند وفای به عهد مشاهده می شد.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان با تاکید و تذکر به این نکته که اگر جاهلیت نوین مجال رشد بیابد، تحت پوشش دین وارد می شود و با سوء استفاده از آن، جهل و بی اخلاقی را ترویج می‌دهد و این مشکلی بزرگ است، بیان داشت: امروز بر ما و بر همه علما واجب است که در مورد این بیماری بزرگ بر حذر باشیم و با عوامل ناقل ویروس جاهلیت مقابله کنیم.

ارسال نظرات