تفسیر پنج جلدی امام خمینی(ره) از قرآن کریم که دیدگاه‌های ایشان درباره آیات قرآن کریم را از لابه‌لای آثارشان گردآوری و تدوین کرده، به درخواست استانبولی‌زبان‌ها به این زبان برگردانده می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۰۹۶۶
|
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمد سالاری، معاون بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)،  با اشاره به استقبال استانبولی‌زبان‌ها از تفسیر امام(ره) گفت: با توجه به نیاز مناطقی که به این زبان تکلم می‌کنند و علاقه و درخواست تعدادی از سخنوران به این زبان، قرار است تفسیر پنج جلدی امام(ره) به زبان ترکی استانبولی برگردانده و در کشورهای مقصد توزیع شود.

وی ادامه داد: این اثر تاکنون به زبان‌های انگلیسی و عربی ترجمه شده بود، اما برای اولین‌بار است که به زبان ترکی استانبولی برگردانده می‌شود. این کار که با کمک دفتر حفظ و نشر آثار حضرت امام(ره) انجام می‌شود، در نظر دارد تا با این راه اندیشه‌های ایشان را در موضوعات تفسیری به علاقه‌مندان در دیگر زبان‌ها معرفی کند. 

به گفته معاونت بین‌الملل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، تاکنون سه جلد از این اثر ترجمه شده و دو جلد دیگر نیز در دست ترجمه قرار دارد که به زودی آماده می‌شود.

وی همچنین در ادامه از ترجمه کتاب «انسان 250 ساله»، شامل اندیشه‌ها و سخنان مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی ائمه اطهار(ع)، نیز قرار است به زبان‌های اردو و اسپانیولی برگردانده شود.

تاب تفسیر قرآن مجید برگرفته از آثار امام خمینی(ره) برپایه دانش و روش‌های تفسیرپژوهی، دیدگاه‌های امام خمینی(ره) درباره آیات قرآن کریم را از لابه‌لای آثار ایشان گردآوری و تدوین کرده است.

این اثر درآمدی بر شناخت اندیشه، گرایش، روش و مبانی تفسیری و تأویلی حضرت امام خمینی(ره) است و تلاش کرده است تا با شناخت موقعیت فرهنگی و اجتماعی امام خمینی(ره) و شخصیت عرفانی و پژوهش‌های علمی و تألیفات ایشان و جایگاه قرآن کریم در اندیشه و نگرش امام(ره) نگاه تفسیری ایشان را مورد بررسی قرار دهد.

بخش بزرگی از مباحث تفسیرپژوهی امام(ره) را پژوهش‌های تأویل‌گرایانه در مکتب عرفانی و جایگاه آن در تفسیر و بررسی‌های موضوعی تشکیل می‌دهد و در این اثر این بخش به دلیل اهمیت، گستردگی، پیچیدگی و حساسیت‌های خاص بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در این مجموعه تلاش شده است تا هر آنچه که می‌توانسته در تبیین اندیشه قرآنی امام کمک کند کاوش شود. به غیر از جلد اول این اثر که به مباحث مقدماتی اختصاص دارد مجلدات چهارگانه بعدی به متن آثار تفسیری حضرت امام اختصاص یافته است.

جلد اول این اثر که مقدمات نام دارد به بررسی زندگی علمی امام(ره) و جایگاه قرآن در اندیشه ایشان پرداخته است و سپس نگرش‌ کلی ایشان در تفسیر را مورد پژوهش قرار داده و اقسام تفسیر، اهداف و مقاصد آن و درجات و مراتب تفسیر را از این منظر بیان داشته است.

جلد دوم این مجموعه به تشریح دیدگاه‌های تفسیری امام(ره) از سوره‌های حمد، بقره و آل‌عمران اختصاص دارد. از مزیت‌های این جلد، تفسیر سوره حمد است که به صورت منسجم توسط حضرت امام(ره) ارائه شده و به همین واسطه نیز از تفصیل بیشتری برخوردار است.

جلد سوم این مجموعه به تفسیر سوره‌های نساء، مائده، اعراف، انفال و توبه اختصاص دارد. در جلد چهارم نیز اندیشه‌های حضرت امام(ره) مرتبط با تفسیر 24 سوره از سوره‌های قرآن کریم ـ از سوره یونس تا سوره سبأ گردآوری و تدوین شده است. جلد پنجم نیز به تفسیر 65 سوره باقی‌مانده از مصحف شریف؛ یعنی سوره فاطر تا سوره ناس اختصاص دارد.

از مزیت‌های این کتاب می‌توان به برخورداری از فهرست آیات، ادعیه و روایات، اشخاص، موضوعات و اماکن به تفکیک هر جلد اشاره کرد.

ارسال نظرات