یک پرورش دهنده شترمرغ با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی هنوز این صنعت را به خوبی نشناخته و از آن حمایت نمی‌کند، گفت: از پرورش یک گاو در پایان سال یک گوساله به دست می‌آید، اما از پرورش یک شترمرغ 20 تخم یعنی 20 شترمرغ تولید می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۱۱۵۶
|
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴


به گزارش بسیج، روح‌الله بطیار پرورش دهنده شترمرغ  به محاسن و معایب این صنعت جدید در کشور پرداخت و گفت: پرورش شترمرغ با توجه به شرایط آب و هوایی کشور و در صورت حمایت، بسیار جای رشد دارد.

وی که حدود 4 سال از فعالیتش در صنعت پرورش شتر مرغ می‌گذرد، افزود: قبل از این کار به پرورش گاو و گوسفند اشتغال داشتم، اما با توجه به شرایط مناسب‌تر پرورش شترمرغ در کشور به این کار روی آوردم.

این کارآفرین، پرورش شترمرغ را به دو دسته تقسیم کرد و اظهار داشت: پرورش شترمرغ تخم‌گذار با توجه به تهیه دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این صنعت حدود 150 میلیون تومان سرمایه لازم دارد، اما پرورش شترمرغ پرواری هزینه‌ بسیار کمتری دارد.

بطیار تصریح کرد: یک هکتار زمین برای پرورش 30 قطعه شترمرغ پرواری کافی است، به اضافه اینکه هزینه خرید شترمرغ و خوراک و سایر هزینه‌های جانبی هر قطعه آن برای تولید‌کننده حدود 800 هزار تومان است.

وی افزود: از پرورش هر قطعه شترمرغ پرواری حدود 25 درصد سود بدست می‌‌آید که این میزان سود در مقایسه با سودی که از پرورش گوسفند حاصل می‌شود بیشتر است.

این پرورش دهنده شترمرغ تصریح کرد: گوشت شترمرغ نسبت به سایر دام‌ها سالم‌تر است، زیرا مقاومت آن نسبت به بیماری‌ها بالاست و اگر هم بیمار شود، امکان بهبود آن با دارو کمتر است، بنابراین کمتر به این دام دارو خورانده می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت شترمرغ با قیمت 11 هزار تومان از پرورش دهنده خریداری می‌شود و گوشت این حیوان برای تأمین آهن بدن و همچنین افرادی که دیابت یا کلسترول خونشان بالاست، مناسب است.

وی با مقایسه پرورش گاو و شترمرغ تصریح کرد: از پرورش یک راس گاو در پایان سال یک گوساله به دست می‌آید، اما از پرورش یک قطعه شترمرغ 20 تخم شترمرغ و به عبارتی 20 شترمرغ به دست می‌آید.

بطیار تصریح کرد: همچنین ارزش یک گاو حدود 8 میلیون تومان است، در حالی که ارزش یک شترمرغ بالغ که بتوان از گوشت و سایر اعضای آن استفاده کرد، در نهایت 3 میلیون تومان است.

این پرورش دهنده شترمرغ تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی هنوز این صنعت را به خوبی نشناخته و از آن حمایت نمی‌کند.

وی با بیان اینکه پرورش هر 20 قطعه شترمرغ برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌کند، بیان داشت: مراتع کشور برای پرورش گوسفند بسیار فقیر است، بنابراین حرکت به سمت پرورش دام‌های دیگر از جمله شترمرغ که در یک محیط بسته انجام می‌شود، بسیار حائز اهمیت است.

این کارشناس دامپروری افزود: در حال حاضر تعدادی از مرزنشینان در خانه‌هایشان با خرید 4 یا 5 قطعه شترمرغ به این کار مشغولند و در نهایت طی یک سال از سود نسبتا خوبی هم برخوردار می‌شوند.

بطیار با انتقاد از نرخ بالای سود تسهیلات بانکی تصریح کرد: برای کار تولیدی پرداخت تسهیلات بانکی با سود 16 و 20 درصد اصلا صرفه اقتصادی ندارد و باید سود تسهیلات تولید کمتر از 10 درصد باشد.

وی بیان داشت: روسیه متقاضی گوشت شترمرغ از ایران است، در حالی که تولید ما جوابگوی صادرات نیست.

بطیار که در شاهرود مشغول کار پرورش شترمرغ است، بیان داشت: غذای اصلی شترمرغ یونجه و کنسانتره شامل ذرت، کنجاله سویا و جو است و برای شترمرغ پرواری از چغندر هم استفاده می‌شود.

 وی افزود: توسعه پرورش شترمرغ نیازمند فرهنگ سازی برای مصرف داخلی و فراهم کردن زمینه‌ صادرات آن است.

بطیار تصریح کرد: در سال 92 تقاضا برای گوشت شترمرغ نسبت به امسال بیشتر بود و با کاهش قدرت خرید مردم در دو سال اخیر تقاضای این محصول کاهش یافته است.

این کارشناس صنعت دامپروری که با پرورش شترمرغ برای یک نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: این حرفه کاملا تخصصی است و نباید صرفا به جهت سود به آن روی آورد.

ارسال نظرات