سکوت والدین در برابر تغییر ارزش‌ها به شکاف نسل‌ها دامن می‌زند

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان محلات: از موثر در روابط خانواده اقتصاد کلان در جامعه است چراکه میزان درآمد خانواده و رفاه نسبی مردم متاثر از اقتصاد عمومی است و همه شئون خانواده تحت تاثیر این جریان خواهد بود.
کد خبر: ۸۵۹۱۳۹۹
|
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۳

مهدی ملک‌محمدی رئیس اداره ارشاد شهرستان محلات، با اشاره به اهمیت خانواده در جوامع بشری گفت: نهاد مقدس خانواده رکن اصلی و بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ‌های گوناگون است تا آنجا که خوشبختی، سعادت یا شقاوت امت‌ها مرهون هدایت یا ضلالت خانواده‌هاست.

وی با اشاره به اینکه اولین شرط داشتن جامعه سالم و پویا سلامت و پایداری خانوادهاست، ادامه داد: قرآن کریم به عنوان برترین نسخه زندگی بخشی از آیات خود را به تنظیم و تعدیل روابط اجتماعی خانواده حقوق و وظایف همسران و فرزندان اختصاص داده است  که رجوع به این آیات الهی می‌تواند انسان را درجهت دستیابی به عالی‌ترین راهکارها در تحکیم خانواده هدایت کند.

خانواده؛ انعکاسی از آموخته‌های محیط پیرامون

ملک‌محمدی اضافه کرد: تحکیم بنیان خانواده به عوامل گوناگونی وابسته است که از آن جمله می‌توان عوامل بیرونی خانواده را نام برد درواقع بخشی از فرهنگ دورنی و روابط اجتماعی درون خانواده‌ای ما انعکاسی از آموخته‌های پیرامون به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: ارتباط با بزرگان یک خانواده‌ مایه برکت است؛ احترام به والدین، سرپرستی و نگه‌داری بزرگ‌سالان و تأمین نیاز آنان چون رعایت تکریم و حفظ حرمت سالمندان و خردمندان به عنوان بزرگان خانواده در تحکیم خانواده نقش مهمی دارد؛ این موارد در کنار فضای معنوی درون خانواده، آرامش روحی روانی اعضای خانواده، ایمان و دینداری، عمل صالح، تفاهم اخلاقی از جمله عوامل درونی تحکیم بنیان خانواده‌هاست.

ملک‌محمدی اضافه کرد: داشتن عقل در اراده و تداوم پیمودن راه راست و حل مشکلات و درک شرایط زندگی و استوار نمودن زندگی برپایه‌های صحیح نقش بسیار مهمی در تحکیم خانواده دارد؛ هم چنین داشتن تفاهم اخلاقی و خوش اخلاقی باعث می‌شود که زندگی شیرین و دلپذیر شود چراکه اخلاق نیک یکی از بهترین عوامل تحکیم خانواده محسوب می‌شود.

تأثیر خانواده در پرکردن شکاف نسل‌ها

وی افزود: خانواده واحد بنیادی اجتماع است و نقش این نهاد در جلوگیری از فاصله نسل‌ها برکسی پوشیده نیست؛ برخی از خانواده‌ها نه تنها دراین زمینه به یاری نسل‌ها جدا افتاده نمی‌شتابند بلکه به عمیق‌ترشدن فاصله‌ها نیز دامن می‌زنند.

رئیس اداره ارشاد شهرستان محلات در پایان گفت: به نظر می‌رسد تغییر و تحول گسترده درشئون زندگی و برخورد منفعلانه  والدین در برابر تغییر ارزش‌ها به نارسایی‌های تعلیم و تربیت و به دنبال آن شکاف نسل‌ها در جوامع دامن می‌زند البته نباید از اثر تبلیغات، عدم پذیرش تفاوت دیدگاه‌ها، عدم حمایت فکری از والدین و نسل جوان غافل شد.

منبع:ایکنا

ارسال نظرات