بی شک تمسخر لهجه ها و گویشهای رایج کشور در جشنها و مراسم مختلف، برنامه های صدا و سیما، دست نوشته ها و... قدم گذاشتن در جاده بیراهه ای است که باعث اضمحلال فرهنگ ها و در نهایت از بین رفتن سرمایه های اجتماعی و عدم اعتماد بین ملت و مسوولان خواهد شد.
کد خبر: ۸۵۹۱۴۳۶
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

به گزارش بسیج رسانه، دشمنان قسم خورده ملت که هنوز از سیلی های عباس میرزا، ستارخان و باقرخان، .... و امثال شهید باکری های آذربایجان درد می کشد راهی جز تفرقه  را برای بر هم زدن وحدت ایران اسلامی که موزاییکی از اقوام است را نمی بینند. متاسفانه در سالی که مزین به سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی است عده ای آگاهانه یا ناآگاهانه در خلاف منویات مقام معظم رهبری قدم برداشته و میدان را برای جولان فرصت طلبان مهیا می سازند.

بی شک تمسخر لهجه ها و گویشهای رایج کشور در جشنها و مراسم مختلف، برنامه های صدا و سیما، دست نوشته ها و... قدم گذاشتن در جاده بیراهه ای است که باعث اضمحلال فرهنگ ها و در نهایت از بین رفتن سرمایه های اجتماعی و عدم اعتماد بین ملت و مسوولان خواهد شد.

متاسفانه به رغم تاکید مقام معظم رهبری و نیز دلسوزان نظام مبنی بر پرهیز از تمسخر لهجه ها و توهین به اقوام ایرانی گاها مشاهده می شود برخی طنازان کشور، مجریان مراسم های مختلف، تهیه کنندگان و نویسندگان برنامه های تلویزیونی و....برای خنداندن مخاطب اقدام به تمسخر لهجه ها و یا قومیت ها می نمایند که این اقدام نابخردانه منجر به شکستن دل هزاران هزار نفر از هموطنان عزیزمان می شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی باور دارند غالب شهرهایی که لهجه‌های آنها تقلید می‌شود شهرهایی هستند که مردم غیرتمند آنها در حوادث مهم 100 سال گذشته در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند و این عمل تصادفی نیست. ایشان با بیان اینکه «متاسفانه یک کار زشتی در بین برخی مردم رایج است که از لهجه‌های بعضی از ولایات تقلید می‌کنند» اضافه کردند: «غالب این شهرهایی که لهجه‌های آنها تقلید می‌شود شهرهایی هستند که دارای مردم غیرتمندی هستند که در حوادث مهم 100 سال پیش در مقابل دشمنان و مهاجمین ایستاده‌اند.»

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان گوهر بار خویش می افزایند: «این تصادفی نیست. این تقلید هم سابقه ندارد؛ یعنی در هیچیک از این کتابهای ادبی و طنز و غیره ما ندیدیم که یک حرفی باشد که نشان دهنده‌ تقلید لهجه باشد. این مالِ همین اواخر است؛ یعنی مثلاً از 100 سال پیش به این طرف یعنی از وقتی که کشور ما در مواجهه‌با این دشمنی‌ها قرار گرفته.»

ایشان تصریح کردند: «یکی از مناطق، مناطق آذربایجان است. اینها آن جاهایی هستند که مردمش سرسختی و سلحشوری نشان دادند؛ اتفاقاً سعی شده است که همین‌ها از لحاظ لهجه در بین مردم سبک بشوند. یعنی تقلید می‌شود.»

با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تمسخر لهجه قومیت‌ها، سازمان بسیج رسانه آذربایجان شرقی نیز به نوبه خود ضمن محکوم کردن اقدام ناپسند و توهین آمیز برنامه تلویزیونی فیتیله، که باعث رنجش خاطر آذری زبانان ایران اسلامی شد، خواستار برخورد قاطع با عاملان بر هم زننده وحدت ملی بوده، و همچنین از رسانه ها و مطبوعات محلی نیز خواستار حفظ وحدت و انسجام همیشگی در امر اطلاع رسانی و پرهیز از هرگونه اقدام احساسی در انتشار اخباری که باعث خدشه دار شدن وحدت ارضی کشور گردد می باشد.

امید است با برخورد جدی با عاملان بر هم زننده وحدت ملی، دیگر شاهد تکرار چنین اقدامات ضد فرهنگی درنظام جمهوری اسلامی ایران نباشیم.

ارسال نظرات