با حكم دادستان:

عمليات اجرايي بزرگترين بازار مرزي در پارس آباد مغان متوقف شد

احداث بزرگترين بازار مرزي در پارس آبادمغان كه چند روز پيش عمليات اجرايي آن شروع شده بود با حكم دادستان شهرستان پارس آباد متوقف شد.
کد خبر: ۸۵۹۱۵۶۱
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد به نقل از خبرنگار آران مغان: به دليل پاره اي از ابهامات در قرارداد از حيث تشريفات قانوني در واگذاري، عدم ارائه تضمين كافي به منظور حسن اجراي قرارداد، استفاده از عنوان نادرست بازار مرزي كه مغاير با مقررات و آيين نامه تشكيل بازارچه هاي مرزي است متوقف شد.

وي افزود: عمليات اجرايي اين بازار از روز يكشنبه 17 آبان با حكم صريح دادستان شهرستان پارس آباد متوقف شده است.

اين منبع با بيان اينكه مالكيت شهرداري بر زمين محل اين بازار نيز جاي ترديد دارد، تصريح كرد: طبق بررسي ها انجام يافته مشخص شده اين اراضي جزء خالصه دولت بوده و شهرداري تنها به عنوان مالك اعياني (آنچه بر روي زمين ساخته مي شود) تعميرگاه و ساختمان آتش نشاني كه در اين زمين قرار دارد است.

اين منبع موثق همچنين اظهار داشت: ساختمان آتش نشاني كه با امكانات دولتي احداث شده بود بصورت غيرقانوني و بدون مجوز در گذشته تخريب شده است كه اين موضوع از سوي مراجع ذيصلاح در دست بررسي است.

به گزارش آران مغان، بازار مرزی پارس آباد مغان در حالي در نوار مرزي ایران و جمهوري آذربايجان و در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع در جنب ساختمان فرمانداري پارس آباد ساخته می شود كه كلنگ احداث آن در سال 91 توسط اكبر نيكزاد استاندار وقت اردبيل به زمين زده شده بود، اما بنا به دلايل رعایت نشدن موازین قانونی قريب به سه سال به حال خود رها شده بود كه بيست روز پيش دوباره ادامه ساخت آن شروع شد، اما روز يكشنبه 17 آبان ماه با حكم دادستان متوقف شد.

آیین نامه تشکیل بازارچه های مرزی:

‌‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1371.5.11 بنا به پیشنهاد وزارتخانه‌های کشور و امور اقتصادی و دارایی، و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی‌جمهوری اسلامی، "‌آیین‌نامه تشکیل بازارچه‌های مرزی" را به شرح زیر تصویب كردند:

1 - بازارچه مرزی، محوله‌ای است محصور، واقع در نقاط مرزی و در جوار گمرکات مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا یا مکانهایی که طبق تفاهم نامه‌های‌منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود. اهالی دو طرف مرز می‌توانند تولیدات و محصولات محلی خود را با رعایت‌مقررات صادرات و واردات، جهت داد و ستد در این بازارچه‌ها عرصه نمایند.

2 - تأسیس بازارچه مرزی مسبوق به تفاهم نامه‌های منعقد شده دو جانبه با کشورهای همجوار، پس از تصویب کمیسیون اقتصاد هیأت دولت می‌باشد.

3 - ایجاد تأسیسات اداری و زیربنایی، همچنین تأسیسات مورد نیاز گمرک جهت استقرار مأموران خود و سایر سرمایه‌گذاریها در بخش ایرانی بازارچه مرزی، به‌عهده استانداری است، ولی از نظر احداث بازارچه در نقطه صفر مرزی، چگونگی حفظ انتظامات، کنترل تردد افراد و ورود و خروج کالا باید با مرزبانی و گمرک‌محل، هماهنگی لازم به عمل آید.

4 - چگونگی فعالیت و تردد افراد به بازارچه را استانداری محل با صدور مجوز، مشخص می‌کند.

5 - فهرست کالاهای قابل داد و ستد در بازارچه و میزان و ارزش آنها را وزارت بازرگانی با در نظر گرفتن امکانات و نیازمندیهای استانهای مرزی و مقررات‌صادرات و واردات کشور اعلام می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار