سفارت جمهوری اسلامی ایران در فرانسه که در نزدیکی برج ایفل قرار دارد، این روزها پررفت‌وآمدتر از هر زمانی است. همه مشغول تدارک سفر رئیس‌جمهوری ایران هستند.
کد خبر: ۸۵۹۱۶۵۷
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۷

به گزارش بسیج،درپی دعوت رسمی مقامات فرانسه از رئیس‌جمهوری کشورمان قرار است، حسن روحانی اواخر ماه جاری (٢٣ آبان) در رأس هیاتی بلند پایه به قلب اروپا یعنی شهر پاریس در فرانسه و از آن‌جا به رم در ایتالیا سفر کند. سفری متفاوت، چراکه برخلاف همیشه این‌بار هیأتی از فعالان اقتصادی نیز رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کنند، تا از این طریق، مذاکرات اقتصادی رنگ‌وبوی واقعی‌تری به خود گیرد و در آستانه لغو تحریم‌های اقتصادی بسترهای لازم برای همکاری مشترک میان سه کشور فراهم شود. حال آن‌که دو هفته پیش از سفر رئیس‌جمهوری ایران به این کشورها، رئیس پارلمان بخش خصوصی به همراه چند تن از اعضای اتاق بازرگانی ایران راهی این دو کشور شدند تا بتوانند برنامه جامعی را برای سفر حسن روحانی به اروپا آماده کنند. در این میان «جلال‌پور» رئیس اتاق بازرگانی ایران بر این باور است که بخش خصوصی نزد دولتمردان و دیپلمات‌ها ارزش و اعتبار پیدا کرده و همه چیز در قالب برنامه و نظم پیش می‌رود و اینها نشانه‌های یک تغییر بزرگ است.

دعوت «آی‌سی‌سی» از فعالان اقتصادی ایران
«احمد پورفلاح» رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا یکی دیگر از فعالان اقتصادی بخش خصوصی است که رئیس اتاق بازرگانی ایران را در سفر به ایتالیا همراهی کرد. او که هفته گذشته به همراه تیمی از فعالان اقتصادی برای حضور در سمینار «فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران» به ایتالیا سفر کرده بود، در توضیح جزییات این سفر  می‌گوید: هرچند که تاکنون دعوت‌های متعددی از سوی اتاق بازرگانی ایتالیا – ایران یا آی‌سی‌سی داشته‌ایم، اما این نخستین‌بار بود که ‌آی‌سی‌سی ایتالیا از فعالان اقتصادی ایران برای حضور در چنین همایشی دعوت به عمل آورد و این اتفاق را می‌توان به فال نیک گرفت.
او با بیان این‌که در این همایش بنگاه‌داران ایرانی و ایتالیایی و مقامات عالیرتبه بانکی این کشور حضور داشتند، به علاقه‌مندی فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: درحال حاضر این کشور اروپایی با رکود دست و پنجه نرم می‌کند و همین امر موجب شده که سرمایه‌گذاری در بازار ایران از جذابیت بسیار بالایی برای آنها برخوردار باشد.به اعتقاد رئیس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا، ایران یک مقصد بسیار عالی برای سرمایه‌گذاری و اجرای پروژه‌های سودآور محسوب می‌شود، زیرا جمعیت ٨٠‌میلیون نفری کشورمان در کنار ساکنان ٣٠٠‌میلیون نفری در منطقه نیاز به تأمین کالاهای مختلف دارند.
پرواز کورکورانه ممنوع!
پورفلاح همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری ایران به این دو کشور اروپایی، خطاب به فعالان اقتصادی گفت: بخش خصوصی باید آمادگی لازم را برای مذاکره با تیم‌های ایتالیایی و فرانسوی و برآوردهای دقیقی از حوزه‌های مختلف داشته باشند تا بتوانند از موقعیت حاصل شده به نفع ایران و اقتصاد ملی بهره جویند.
او با بیان این‌که ما اغلب پروازهای کورکورانه داریم، عدم آمادگی و اطلاعاتی برخی از فعالان اقتصادی در نشست‌های مشترک را مورد انتقاد قرار داد و گفت: متاسفانه کم نیستند کسانی که در نشست‌های B٢B تنها با یک کارت ویزیت و بروشور حاضر می‌شوند و این نکته منفی برای ما محسوب می‌شود.
این فعال اقتصادی درخصوص تجارت میان دو کشور گفت: در سال‌های گذشته ایتالیا نخستین شریک تجاری ایران بود که مبادلات تجاری‌اش با ایران بیش از ٧‌میلیارد یورو بود، اما در طول سال‌های تحریم متاسفانه حجم مبادلات بین دو کشور به ٤/١‌میلیارد یورو کاهش یافته و بعد از آلمان در جایگاه دوم قرار گرفته است.
اعزام ٣ تیم از فعالان اقتصادی ایتالیا به ایران
او همچنین به سفرهای فعالان اقتصادی دوکشور در سال‌جاری اشاره کرد و با بیان این‌که ٣ هیأت تجاری ایتالیایی تا پایان‌ سال‌جاری برای بررسی بسترهای سرمایه‌گذاری به ایران خواهند آمد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون اتاق ایران - ایتالیا، ٤هیأت تجاری به ایتالیا اعزام کرده است، ضمن این‌که اعزام یک هیأت دیگر نیز در دستورکار اتاق قرار دارد.
پورفلاح با بیان این‌که ایتالیا در بخش صنایع کوچک عملکرد مطلوبی دارد، خاطرنشان کرد: بسیاری از زیرساخت‌های صنایع ایران ازجمله صنایع نساجی، لوازم خانگی و پروفیل‌ها ایتالیایی است. هرچند که در چند ‌سال اخیر به دلیل تحریم‌ها مجبور شدیم به سراغ کشور‌هایی برویم که تکنولوژی پایینی داشتند و همین امر باعث صدمه خوردن صنایع‌ ما شد. این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که ایتالیا در زمینه صنایع کوچک تجربه زیادی دارد و ایران و ایتالیا می‌توانند در زمینه توسعه اشتغال تبادلات زیادی داشته باشند. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا در ادامه با اشاره به ظرفیت بالای ایران و ایتالیا برای توسعه گردشگری افزود: ایتالیا در زمینه جذب توریست و زیرساخت‌ جاذبه‌های توریستی جزو برترین کشورهای دنیا قرار دارد. حال با توجه به ظرفیت بالای ایران برای جذب گردشگر، ایتالیا می‌تواند در آینده کمک زیادی در این زمینه به کشور ما کند.
١٢‌سال را از دست دادیم
همچنین « فریال مستوفی»رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران که همزمان با سفر تیم اقتصادی پارلمان بخش خصوصی، در فرانسه حضور داشت،  می‌گوید: من در نیمه راه به تیم اقتصادی ایران در فرانسه پیوستم و تا حدودی در جریان این مذاکرات قرار گرفتم. او با اشاره به این‌که آخرین مذاکرات میان ایران و فرانسه به‌ سال ٢٠٠٣ بازمی‌گردد، اظهارکرد: ما ١٢‌سال را از دست داده‌ایم و این جای تاسف دارد. او ظرفیت‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور را مورد اشاره قرار داد و ابراز امیدواری کرد که این برجام بتواند بر مشکلاتی که بین ایران و اروپا وجود دارد، فائق‌ آید و کمک کند که از طریق دیپلماسی اقتصادی، مذاکره و گفت‌وگو مشکلات اقتصادی کشور حل شود.
رویکرد خارج‌نشینان نسبت به ایران  تغییر کرده است
عضو پارلمان بخش خصوصی با بیان این‌که رویکرد ایرانیان خارج از کشور نسبت به ایران تغییر کرده و تمایل آنها برای حضور در ایران بیشتر شده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی شرکت‌هایی که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند، با دست بازتر و اطلاعات بیشتری می‌توانند وارد عرصه همکاری با ایران شوند و نباید نگران تحریم‌ها، جریمه‌ها و پیامدهای حاصل از آن شوند.
او همچنین با بیان این‌که فرانسوی‌ها علاقه‌مندی زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران مانند نفت، گاز و پتروشیمی دارند، گفت: در نشست‌های اقتصادی که هفته گذشته در این کشور برگزار شد، به خوبی دریافتم که خودروسازان این کشور حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند، ولی بدیهی است که ایرانی‌ها باید منافع خود را در نظر گرفته و صرف‌نظر از هرگونه جهت‌گیری سیاسی به همکاری مشترک با کشورهایی که سود بیشتری را عاید کشور می‌کند، بپردازند.
خشنودی خارجی‌ها از لغو تحریم ایران
«سیدرضی حاجی  آقا میری» رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران نیز که نسبت به رونق صادرات غیرنفتی بعد از لغو تحریم‌ها بسیار خوشبین است، درباره سفر هیأت اقتصادی ایران به پاریس و رم گفت: این گشایش جدید بیش از هر چیز برای فعالان اقتصادی کشورهای اروپایی قابل توجه بوده و خشنودی‌شان را از این‌که می‌توانند دوباره روی این بازار بزرگ حساب کنند، نشان می‌دهند و برای آنها یک اتفاق خوب محسوب می‌شود.
او همچنین کاهش مناسبات تجاری ایران با کشورهای اروپایی در طول سال‌های تحریم را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: بخش‌های خصوصی کشورهای تحریم‌‌کننده، اشتیاق کامل و فراوانی دارند که وارد ایران شوند و با همتایان گذشته خود دوباره برای بالا بردن سطح مناسبات اقتصادی تلاش کنند.

صندلی‌های تجارت خالی نمی‌ماند
این فعال اقتصادی همچنین درخصوص سختی‌های مسیر نیز افزود: باید از فرصت پیش آمده به بهترین نحو استفاده کرد، نباید فراموش کرد که در سال‌های غیبت ایران در بازارهای جهانی، کشورهای دیگری جایگزین محصولات ایرانی شدند. این درحالی است که احیای بازارهای قبلی بسیار دشوارتر از ایجاد یک بازار جدید است.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران توضیح داد: وقتی شما به هر دلیلی بازاری را رها کنید، صندلی شما خالی نخواهد ماند. بلافاصله این صندلی توسط دیگران اشغال خواهد شد. برهمین اساس به دست آوردن یک بازار از دست رفته سخت‌تر است. البته احیای بازارهای قدیمی در کشورهایی که با آنها مراودات اقتصادی داشته‌ایم و آشنایی با آن بازارها که از قبل وجود دارد، با هزینه کمتری امکانپذیر است.
حاجی آقامیری اهمیت تولید صادرات‌گرا و تولید براساس خواست و سلیقه مشتری را مورد توجه قرار داد و افزود: برای احیای یک بازار جدید، دررقابت با رقبای خود باید بتوانیم قیمت محصولات خود را کاهش دهیم. در این میان کیفیت هم نقش بسزایی را ایفا می‌کند، البته اثر مسائل حمل‌ونقل و بسیاری از عوامل داخلی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.
میدان‌داری در میان خارجی‌های مشتاق
به باور این فعال اقتصادی، امروز ما شاهد توسعه روابط در حوزه دیپلماسی هستیم،   باید در مقابل خارجی‌های مشتاق برای ورود به بازار ایران میدان‌داری مناسبی کنیم.
وی با بیان این نکته که امروز تصویر مثبتی از ایران در جهان شکل گرفته است، رفت‌وآمد هیأت‌های تجاری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: پس از توافق هسته‌ای مقامات ایتالیایی نیز همچون دیگر کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران اعلام آمادگی کرده‌اند؛ شرکت‌هایی همچون «انی» ایتالیا که در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند، خواستار امضای قرارداد در حوزه نفت و گاز با ایران هستند.
او اظهار داشت: سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه نخستین سفر اروپایی رئیس دولت یازدهم است. در این سفر قرار است تعدادی از مقامات بلندپایه و وزرای کشور نیز رئیس‌جمهوری را همراهی کنند، البته در این بین فعالان اقتصادی و بخش خصوصی نیز انتظار دارند تا با برنامه‌ریزی دولت امکان همراهی آنها در این سفر مهیا شود تا شاهد گسترش روابط اقتصادی بین شرکت‌های بخش خصوصی ایران و شرکت‌های اروپایی باشیم.به گفته رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی ایران، پیش از این رئیس‌جمهوری و مقامات اقتصادی دولت بارها وعده داده بودند که در سفرهای خارجی مهم سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهوری وزرای هیأت‌های اقتصادی از بخش خصوصی نیز حضور داشته باشند؛ حال باید دید که در این سفر این وعده تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر.

نیم‌نگاهی به تجارت ایران با فرانسه و ایتالیا
مبادلات تجاری ایران و فرانسه در ‌سال ٢٠١٤ با کاهش ٨درصدی نسبت به ‌سال قبل از آن به ٤٨٢ میلیون یورو رسید. آمار منتشر‌شده از سوی یورو استات نشان می‌دهد، مبادلات تجاری دوکشور از ٥٢١ میلیون یورو در ‌سال ٢٠١٣ به ٤٨٢ میلیون یورو در ‌سال ٢٠١٤ کاهش یافته است. براساس این گزارش، صادرات فرانسه به ایران در‌ سال ٢٠١٤ با کاهش ٨ درصدی از ٤٩٣میلیون یورو در ‌سال ٢٠١٣ به ٤٥٣ میلیون یورو کاهش یافته، حال آن‌که واردات فرانسه از ایران با ٤‌درصد افزایش از ٢٨‌میلیون یورو به ٢٩میلیون یورو رسیده است.
همچنین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد که مبادلات تجاری ایران و ایتالیا نیز در‌ سال ٢٠١٤ با رشد ٣٣‌درصدی نسبت به‌ سال قبل از آن مواجه شده است. ارزش تجارت ایران و ایتالیا در‌ سال ٢٠١٣ بالغ بر ١٩٧/١‌میلیارد یورو اعلام شده بود. براساس این گزارش، واردات ایتالیا از ایران در ‌سال ٢٠١٤ رشد قابل توجه ٢٢١‌درصدی داشته و به ٤٤٠‌میلیون یورو رسیده است. این درحالی است که ایتالیا در ‌سال پیش از آن ١٣٧‌میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. همچنین صادرات ایتالیا به ایران نیز طی ‌سال ٢٠١٤ با رشد ١٠‌درصدی مواجه شده و به ١٦/١‌میلیارد یورو رسیده است. صادرات ایتالیا به ایران در‌ سال ٢٠١٣ بالغ بر ٠٦/١‌میلیارد یورو اعلام شده بود.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظرات