خبرهای داغ:
موضوع قابل تامل و مسجل اینکه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مقام وکیل مردم به حساب آمده و حق دخالت در اجرا را ندارد چراکه کار اجرایی از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان می باشد.
کد خبر: ۸۵۹۱۹۸۶
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از گیلانغرب، با وجود اینکه هنوز چنین ماه تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اواخر سال جاری باقی مانده اما متاسفانه از محافل مختلف و جلسات شبانه  وعده وعیدهای برخی نامزدهای احتمالی به گوش میرسد که جای بسی تامل دارد!!

 

موضوع قابل تاملی که نباید از ذهن دور ماند طرح این سوال است که باید پرسید که اساسا کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه بوده و حیطه اختیارات این عزیزان در چه زمینه هایی میباشد و اصلا آیا وعده هایی نظیر آسفالت کردن،وام دادن،ساخت مسکن و ایجاد شغل در برخی مناطق شهرستان جزء وظیفه نمایندگان می باشد یا خیر!!

با رجوع به مرجع قانونی ،وظایف نمایندگان مجلس و به طور کلی مجلس شورای اسلامی:

۱-وضع و اصلاح قوانین ،که بر اساس آن نمایندگان مجلس برحسب نیاز و ضرورتهای جامعه در مقام صلاحیت و تشخیص برای رفع نیازهای جامعه از طریق وضع قانون هستند.

۲-تحقیق و تفحص در تمام امور کشورکه طبق اصل ۷۶ قانون اساسی، مجلس حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد زیرا مجلس مظهر اراده عموم مردم و مبین خواسته های آنان است و نظارت آن به منزله نظارت مردم بر امور است.

۳- نظارت بر معاهدات و قرار دادهای بین المللی، طبق اصل ۷۷ قانون اساسی عهد نامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی باید به تصویب مجلس برسد. مجلس بر قراردادهای مالی دولت با طرف خارجی که براساس قواعد و مقررات معاملات دولتی منعقد می شود نظارت مستقیم دارد.

۴- بودجه سالانه کشور از طرف دولت تهیه و برای رسیدگی و تصویب به مجلس تسلیم می شود. پس از تصویب بودجه، مجلس بر نحوه اجرای آن نیز نظارت دارد و این نظارت از طریق دیوان محاسبات کشور اعمال می شود دیوان محاسبات کشور مستقیماً زیر نظر مجلس است.

 ۵- رسیدگی به شکایتهای مردمی، گرچه مجلس در امور قضایی به مفهوم خاص کلمه دخالتی ندارد، اما برابر قانون اساسی هرکس از طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه شکایتی داشته باشد، می تواند آن را به صورت کتبی به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس نیز موظف است به این شکایت رسیدگی کند.

سوای این موضوع  نمایندگان مجلس برای ایفای این وظایف از جمله رای اعتماد به وزیران، حق سئوال از رئیس جمهور و وزرا، استیضاح رئیس جمهور و وزرا دارای حقوق و اختیاراتی هستند.

آنچه در بالا ذکر شد و در مواردیاد شده آمده است  وظیفه آسفالت کردن جاده ها،وام دادن به جوانان و مواردی از این قبیل اساسا در شرح وظایف نمایندگان مجلس نبوده اما با این وجود برخی از افراد جامعه بدون داشتن آگاهی از حیطه اختیارات نمایندگان تقاضاهایی را مطرح میکنند که متاسفانه همین انتظارات مردم شعارهای انتخاباتی برخی از افراد فرصت طلب،برای فریب افکار عمومی در انتخابات را فراهم می آورد.

شالوده امر و اصل کلام اینکه میتوان گفت که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در مقام وکیل مردم موظف به نظارت براجرای اقدامات فوق الذکر در شهرستان و کشور بوده و حق دخالت در اجرا را ندارد و کار اجرایی از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان می باشد.

ارسال نظرات