خبرهای داغ:
سفیر سابق ایران در استرالیا، مکزیک و گواتمالا با انتقاد از برخی سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت یازدهم گفت: توهم نفتی به معنای عدم تصور صحیح نسبت به در آمد فروش نفت، سهم هر ایرانی از این رقم و نحوه هزینه کرد آن در برخی از مسؤولان و مردم را دلیل اصلی مشکلات کشور عنوان کرد.
کد خبر: ۸۵۹۲۱۱۵
|
۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از دامغان، محمد حسن قدیری ابیانه در همایش نهضت روشنگری که به همت هیئت محبین ولایت و حوزه بسیج دانشجویی شهرستان دامغان با حضور مربیان حلقه‌های صالحین در سالن بهزیستی این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: یکی از راه‌کارهای اصلی مورد استفاده دشمن برای ضربه زدن به ما، ناکارآمد نشان دادن نظام اسلامی و در نتیجه اسلام در اداره جوامع انسانی است.

مدیر تأسیس انجمن نخبگان مسلمان با اشاره به اینکه در ایران دونوع وابستگی اقتصادی و حقیقی و وابستگی ذهنی به نفت داریم، افزود: برخی همواره این نکته را مطرح می‌کنند که در چهار سال دولت قبلی و بالاخص سال 91بیشترین درآمد نفتی کشور در سال‌های پس از انقلاب رقم خورده است، که البته آمار صحیحی است، حال این سؤال مطرح می‌شود که اگر درآمد نفتی یک‌سال کشور را به‌طور کامل بین مردم تقسیم کنند، تا آنها خود کشور را مدیریت کنند، سهم هر ایرانی از پول نفت چه میزان می شود.

وی در تشریح این مسئله گفت: کل درآمد نفتی کشور در اوج قیمت در سال 91 قریب به 61 هزار میلیارد تومان بوده که اگر آن‌را به تعداد جمعیت کشور تقسیم کنیم، به ازای هر فرد ماهانه 67 هزار تومان می‌شود، حال آنکه توهم نفتی رایج بین مردم و بسیاری از مسؤولان اجرایی تصور رقمی بسیار بالاتر از این اعداد را در اذهان ایجاد کرده است.

سفیر سابق ایران در استرالیا، مکزیک و گواتمالا اقدام برخی مسئولان دولت یازدهم در نسبت دادن همه مشکلات کشور حتی معضلات ناشی از حوادث غیرمترقبه همچون سیل اخیر در ایلام به دولت نهم و دهم را دامن زدن به توهمات و تصورات بی‌اساس و نادرست در جامعه عنوان و اضافه کرد: دولتمردان رقم درآمد نفتی کشور در هشت سال دولت احمدی‌نژاد را 600 میلیارد اعلام می‌کنند که با محاسبه هزینه‌های کشف، استخراج، تولید و دیگر هزینه‌ها رقمی قریب به سهم عنوان شده برای هر ایرانی می شود.

قدیری ابیانه با اشاره به نحوه هزینه کرد کامل سهم 67 هزار تومانی محاسبه شده برای هرفرد از درآمد نفتی سال‌های گذشته از سوی دولت و مجلس در بخش‌های عمرانی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و خدمات، تصریح کرد: البته کشور ما غیر از نفت درآمد‌های بسیار دیگری نیز دارد، که در مجموع بودجه عمومی کشور را شکل می دهد که باید با آن همه قوا، نهاد‌ها و سازمان‌ها اداره و تآمین شوند.

وی خاطر‌نشان کرد: بر اساس محاسبات بودجه سهم هر فرد طی سال‌های دولت نهم و دهم از کل بودجه عمومی و درآمد‌های کشور 182 هزار تومان در نظر گرفته شده بود که 67 هزار تومان آن از درآمد نفتی بود، حال آنکه بیشتر از 115 هزار تومان محقق نشد و بر اساس آنچه در بودجه پیش بینی شده بود، می‌توان گفت، به ازای هر نفر 67 هزار تومان نیز کسر بودجه داشته‌ایم.

مدیر تأسیس انجمن نخبگان مسلمان، وجود این تصور و توهم غلط را مسبب شکل‌گیری مشکلات بیشتری برای کشور در حوزه‌های گوناگون دانست و گفت: ریشه همه بحث‌ها و اختلاف‌نظر‌ها سیاسی کشور حول محور مباحث تقسیم بودجه کشور است، مردم به اشتباه تصور می‌کنند، رقم درآمد نفتی کشور آنقدر بالاست که یک مدیر سالم با کلید می‌تواند حلال تمام مشکلات آنها باشد.

ایران دارنده بالاترین نرخ تنبلی اجتماعی پس از برخی کشور‌های عربی

محمد حسن قدیری ابیانه با بیان اینکه متأسفانه ایران دارنده بالاترین نرخ تنبلی اجتماعی پس از برخی کشور‌های عربی در جهان است، اظهار داشت: همه نشسته‌ایم تا خداوند بهره و برکت سرمایه‌ها و نعمت‌های بیشمارش را ارزانی زندگی ما کند، درحالی‌که قرآن کریم بارها بر نقش کلیدی کار و تلاش مستمر در سعادت انسان تأکید نموده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از مردم به دلیل همان توهم نفتی، مقصر جور نبودن دخل و خرج زندگی‌شان را تنها رییس جمهور، دولت‌ها، نمایندگان و مسئولان می‌دانند و برای خود نقشی قائل نیستند، همانا این نوع تفکر مدیران، نظام و نهایتا اسلام را در اداره جامعه و حل مشکلات مردم ناکارآمد جلوه می دهد و مسائلی همچون دین گریزی، گرایش به مسیحیت و سراب خوشبختی در اروپا را سبب می‌شود.

این دیپلمات با سابقه کشورمان با اشاره به اینکه به دلیل توهم سهم کلان از درآمد بالای نفتی و نداشتن نگاه کارشناسی، همه مناطق ایران تصور می‌کنند حقشان خورده شده است، افزود: این اندیشه سطحی به حق بودن به مرور حس ضرورت مبارزه برای احقاق حق را ایجاد می کند، به‌گونه‌ای که امروز تقریبا تمامی قومیت‌ها، اقلیت‌ها و مرزنشینان کشور‌ما تصور می‌کنند، سهم و حقشان از این درآمد سرشار نفتی خورده شده و خود را با کشور‌های حوزه خلیج فارس مقایسه می‌کنند.

تحریم‌ها باید برداشته شود/ با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد تحول خاصی نخواهیم بود

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک با بیان اینکه طبق محاسبات سهم یک اماراتی براساس درآمد نفتی و جمعیت این کشور در طول یک‌سال برابر با سهم 80 سال یک ایرانی است، خاطر‌نشان کرد: امسال درآمد نفتی کشور 53 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده و به ازای هر نفر 56 هزار تومان در بودجه ثبت شده است، حال آنکه ما همه پول نفتی که فروخته‌ایم را نتوانسته‌ایم پس بگیریم.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه " آنها غلط کرده‌اند که ایران را تحریم کرده‌اند" و تحریم‌ها باید برداشته شود، تصریح کرد: اگر از سهم 56 هزار تومانی در نظر گرفته شده در بودجه 94 برای هر ایرانی، به ازای هرماه 30 هزار تومان آن بلوکه شده باشد و فرضا با رفع تحریم‌ها آزاد شود، آیا کسی می‌تواند ادعا کند با این مبلغ تحولی در کشور رخ می دهد یا با ماهی 30 هزار تومان مشکل اساسی خانواده‌ای رفع می‌شود.

گره زدن "آب خوردن" مردم با نتیجه مذاکرات با درایت رابطه‌ای نداشت

مدیر تأسیس انجمن نخبگان مسلمان گره زدن همه امید و آینده کشور توسط دولت به نتیجه مذاکرات در ماه‌های پیش از توافق و حتی وابسته اعلام نمودن آب خوردن مردم به برداشته شدن تحریم‌ها را مخالف درایت و سیاست دانست و گفت: طرف مقابل مذاکره بی‌تردید بیان این‌گونه حرف‌ها را مصداق احتیاج شدید ایران به رفع تحریم‌ها و اثر گذاری این اهرم فشار دانسته است.

سفیر سابق ایران در گواتمالا اضافه کرد: علی‌رغم عنوان شدن آمار ده‌ها میلیارد دلاری درآمد‌های نفتی بلوکه شده کشورمان و آزاد شدن آن پس از رفع تحریم‌ها، مطابق مطالب اعلام شده و هزینه‌های انجام شده بر پایه این پول بلوکه شده، به فرض تحقق آزاد شدن تنها رقمی قریب به شش میلیارد دلار نصیب کشورمان می‌شود که نمی‌تواند اتفاق چندان بزرگی را در سطح کشور رقم بزند.

دولت هیچ کار عملی در عرصه اقتصاد مقاومتی انجام نداده است

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه علی‌رغم همه تأکیدات رهبری دولت هیچ کار عملی در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی انجام نداده است، افزود: اعلام شده که دولت در سه ماهه نخست امسال 19 هزار میلیارد تومان کسر بودجه داشته، حال آنکه رقم یارانه پرداختی به مردم ماهانه سه‌هزار و 500 میلیارد تومان است و همواره پرداخت یارانه از مشکلات اصلی دولت عنوان می‌شود، آنگاه دولت قصد داشت قانون حذف یارانه ثروتمندان را اجرایی نکند و اکنون با تأکید مجلس نیز این کار بسیار یا کندی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مشخص است که بسیاری از مسؤولان ارشد دولت و حتی رییس جمهور حتی یک‌بار نیز این اعداد و ارقام را محاسبه نکرده‌اند و بیش از توجه به ارائه آمار دقیق و کارشناسی به مردم به سیاه نمایی راجع به دولت گذشته و بیان جملاتی همچون ما یک ویرانه تحویل گرفتیم و از این دست می‌پردازند.

اکثر نامزد‌های انتخاباتی دچار توهم حل مشکلات اقتصادی هستند

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک با اشاره به اینکه اکثر یا شاید همه نامزد‌های انتخاباتی ما معمولا متوهم اقتصادی هستند و همه مسئولان اقتصادی دولت‌های ما تا به امروز نیز دچار توهم اقتصادی بوده‌اند، تصریح کرد: اگر همه اختیارات را هم به شما بدهند، خداوند سالی یک کتاب بودجه نیز نازل کند و به هیچ کس نیز اجازه اشتباه و اختلاس ندهد با درآمد و شرایط عنوان شده همه مشکلات ما در چند‌سال حل نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی و اجتماعی خاطر‌نشان کرد: توهم نفتی و اقتصادی سبب شده مردم نقش خود را نبینند، دولت را حلال همه مشکلات و خود را هیچ‌کاره بدانند، نتیجه این تصور افزایش تنبلی اجتماعی است، همانا امام علی(ع) بهترین تفریح را کار معرفی کردند، اما ما بهترین کار را تفریح می دانیم.

مدیر تأسیس انجمن نخبگان مسلمان با انتقاد از زیاد بودن تعطیلات مناسبتی در تقویم رسمی کشور به عنوان یکی از عوامل کم‌کاری و زیان اقتصادی، اظهار داشت: با وجود 25 روز تعطیلی در تقویم یک ساله جمهوری اسلامی ایران بالاترین میزان تعطیلات مناسبتی را در جهان داریم درحالی‌که در کشورهای صنعتی معمولا این عدد کمتر از 10 روز است.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه متأسفانه یکی از کمترین میزان ساعات مفید کاری با 22 دقیقه در روز متعلق به کشور ما است، تصریح کرد: این بدان معنا است که یک کارمند در کره جنوبی طی یک سال به اندازه 26 سال یک کارمند ایرانی کار می‌کند و تأسف بارتر اینکه ساعت مفید کاری کشورمان در سال 87 ، 64 دقیقه بوده و در سال 92 به 22 دقیقه رسیده است.

ایران هشت ونیم میلیون حقوق‌بگیر بخش دولتی دارد/ دولت بیش از دو برابر درآمد نفت حقوق پرداخت می‌کند

سفیر سابق ایران در گواتمالا بسیاری از گرانی‌ها را ناشی از کاهش ارزش پول کشورمان و این کاهش را ناشی از کاهش ساعات کار دانست و گفت: جمعیت ژاپن 50 میلیون نفر بیشتر از کشور‌ما است، اما تنها 330 هزار کارمند دارد، اما ایران در حال حاضر هشت و نیم میلیون حقوق‌بگیر شامل چهار میلیون شاغل و چهار و نیم میلیون بازنشسته دارد، در حالی که در دنیا به ازای هر هشت شاغل یک بازنشسته وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی و اجتماعی با بیان اینکه در کشور‌های اروپایی هرسال سن بازنشستگی بالاتر می‌رود این روند در کشور ما کاهشی است، تصریح کرد: از 53 هزار میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده نفتی، 120 هزار میلیارد تومان باید حقوق پرداخت کنیم، متوسط به ازای هر نفر یک میلیون و 176 هزار تومان، حال چگونه قرار است زیربناهای توسعه پایدار کشور شکل بگیرد.

وی با تکیه بر نقل احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در شرایطی که اقتصاد در کشور ما حرف اول را می‌زند، رییس جمهور به وزرای اقتصادیش وقت ملاقات نمی‌دهد و آن چهار وزیر برای او نامه می‌نویسند، رییس جمهور سخنرانی می‌کند که از رکود خارج شده‌ایم و وزرای اقتصادی می‌نویسند که رکود در آستانه تبدیل شدن به بحران است.

به خودمان به‌عنوان نخستین راه حل نگاه کنیم

قدیری ابیانه با یادآوری این مطلب که هر هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم وعده دادند که دو ساله، یک ساله، شش ماهه و یا صد روزه مشکل اقتصاد کشور را حل می کنیم، خاطر‌نشان کرد: تا مردم در رآی دادن و کوشش و تلاش برای ساختن جامعه و کشوری آباد‌تر به وظیفه خود به‌درستی عمل نکنند مشکلات حل نمی‌شود.

سفیر سابق ایران در استرالیا و مکزیک اظهار داشت: اگر به سیاست‌های ابلاغی رهبری در باب اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم دچار اقتصاد ریاضتی می‌شویم، باید اقتصاد تنبلی و بیکاری ریشه کن شود، به خودمان به‌عنوان نخستین راه حل نگاه کنیم، مردم همه‌کاره کشورند، هرکس از خودش شروع کند، همانا در کشور کار بر زمین مانده زیاد است اما نیروی کار باهمت و متعهد کم است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها