مدتی است که نوع جدیدی از مخدرها و محرک های نوظهور به بازارهای جهانی رسیده که در انواع و آثار مختلف، بصورت دیجیتالی تولید شده و در دنیای مجازی دست به دست می شوند.
کد خبر: ۸۵۹۲۲۵۸
|
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج استان چهارمحال و بختیاری؛ به نقل از پایگاه خبری پلیس، محرک ها و مخدرهایی که از طریق امواج صوتی ، همان تاثیر مخدرهای سنتی و گاه قویتر از آن را برای مصرف کنندگان به ارمغان می آورند: امواجی که این روزها بازار خوبی در کشورهای دیگر برای خود دست و پا کرده و به عنوان مخدرهای دیجیتالی در میان جوانان شناخته می شوند.

مخدر دیجیتالی نوعی فایل های صوتی هستند که می توانند با پالس های تولید شده با فرکانس های متفاوت برای هر گوش، تاثیر خاصی بر بخش های مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی را در مغز به وجود آورند: این اختلاف فرکانس های پخش شده در هر گوش

می توانند اثر متفاوت هر یک از مواد مخدر و محرک همچون کوکائین، تریاک، اسید، مرفین، آدرنالین، کراک، هروئین، حشیش، ماریجوانا، ریتالین و بسیاری از مواد دیگر و حتی الکل را در مغز مصرف کنندگان شبیه سازی کنند .

این در حالی است که حتی برخی از سایت های ارائه دهنده این فایل های صوتی، با توجه به تاثیر هر یک از آن ها، این مخدرها و محرک ها را در بخش های مختلف و مطابق با تاثیر هر یک، طبقه بندی کرده اند.

این نوع از اعتیاد برخلاف مخدرهای شایع، مانند هروئین و قرص های توهم زا با نام دیجیتال راک از نوع شنیداری است و به سرعت در میان جوانان معتاد به اینترنت در حال گسترش است.

جوانان معتاد به این نوع مخدر، با دست و پا کردن یک اتاق تاریک، یک هدفون و یک فایل صوتی خاص به صورت یک فایل MP3 با قیمتی بین 3 تا 30 دلار ( که از طریق اینترنت قابل بارگیری است ) شرایط را برای کار فراهم می کنند.

این فایل صوتی که حاوی نوعی امواج صوتی مخرب است، مغز را تحت تاثیر قرار می دهد و شنونده را دچار سرخوشی، توهم، تشنج و حالتی غیر طبیعی می کند.

تاریخچه مخدرهای شنیداری:

تاریخچه شناخت اثر شنیدن فرکانس های متفاوت از هر گوش، به سال 1839 برمی گردد که هاینریش ویلهلم داو توانست این اثر را کشف کند. ولی از اوایل قرن بیستم، پزشکان به تاثیر این فرکانس ها در مباحث درمانی و کنترل درد و خاصیت تسکینی آن دست یافتند . البته این خاصیت بر اثر ایجاد ضربان میان دو فرکانس صوتی پخش شده در گوش به وجود می آید به شرط آنکه اختلاف فرکانس، کمتر از 30 هرتز باشد.

همچنین با دستکاری این ضربان و فرکانس ورودی به هر یک از گوش ها می توان اثرات مخدرها و محرک های مختلف را شبیه سازی کرد و برخی ها مدعی آن هستند که این اصوات می توانند در کاهش وزن، میزان یادگیری، تقویت حافظه و غیره نیز تاثیرگذار باشد.

عوارض و تاثیرات مخدرهای دیجیتالی:

اثرات مخرب استفاده از این مخدرهای دیجیتالی به اندازه ای است که دفتر مبارزه با مواد مخدر ایالت اوکلاهاما در سال 2010 و بر اساس برخی گزارش های واصله به آن مرکز، نسبت به مصرف این مواد هشدار داد، این در حالی است که بر پایه گزارش کشورهای عربی، موج استفاده از این فایل های صوتی به این کشورها رسیده و بسیاری از جوانان عرب به دنبال تجربه این مخدرهای دیجیتالی هستند.

موضوع استفاده از مخدرهای دیجیتالی به اندازه ای جدی است که حتی سایت های منتشر کننده این مخدرها نیز با هشدارها و پیام های خطر WARNING، نسبت به ورود به صفحات دانلود این موزیک ها و استفاده از آن برای افرادی که از مشکلات ذهنی و روحی رنج می برند هشدار داده و در فیلم های منتشر شده از آثار مصرف این مخدرها نیز، تاثیرات خطرناک استفاده از آنها کاملا هویدا است.

استفاده از مخدرها، هنوز در کشور ما بصورت فراگیر در میان جوانان باب نشده است ولی آگاهی بخشی به مسئولان امر و همه همکاران باعث می شود تا سیاست های مناسب و قابل اطمینانی در مبارزه با این مخدرهای جدید در پیش گرفته شود: چراکه بسیاری از سایت های اینترنتی که اقدام به فروش و حتی امکان دریافت رایگان این موزیک ها را برای مخاطبانشان مهیا کرده اند، در دسترس عموم قرار دارند.

ارسال نظرات