فرمان اجرایی 12170 کارتر نماد سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است که ظاهراً تمدید این فرمان از سوی باراک اوباما آزاد سازی اموال و دارایی‌های بلوکه شده دولت و بانک مرکزی ایران را با مانع جدید مواجه کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۲۶۸۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷

به گزارش بسیج، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه وضعیت اضطراری رابطه با ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

اوباما در نامه‌ای به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و رئیس مجلس سنا با بیان اینکه «رابطه با ایران هنوز عادی نشده» خاطرنشان کرد: «ضروری است که وضعیت اضطرار ملی اعلام شده در فرمان اجرایی شماره 12170، در رابطه با ایران تمدید شود».

اساس فرمان اجرایی شماره 12170 که جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در نوامبر سال 1979 صادر کرد بر تحریم های اقتصادی علیه ایران قرار دارد و تمدید آن به معنای تمدید تحریم های یک جانبه اقتصادی آمریکا علیه ایران است.

این فرمان از سال 1979 هر ساله توسط روسای جمهور آمریکا تمدید شده است.

فرمان رئیس‌جمهور آمریکا که به بهانه تسخیر لانه جاسوسی صادر شد، اولین تحریم عمده اقتصادی بود که واشنگتن با هدف ناکام گذاشتن انقلاب اسلامی علیه ایران وضع کرد.

بلوکه شدن دارایی ها و اموال ایران در آمریکا مهمترین گزاره تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران در فرمان اجرایی کارتر بود. بر اساس این فرمان 12 میلیارد دلار از دارایی ها و اوراق بهادار ایران در آمریکا مصادره شد.

هرچند بعدها بخشی از مبالغ بلوکه شده، در جریان قرارداد الجزایر به ایران بازگردانده شد، اما رئیس‌جمهور وقت آمریکا «وضعیت اضطراری» علیه ایران را لغو نکرد و فرمان اجرایی کارتر مبنایی شد برای صدور فرمان های اجرایی جدید توسط روسای جمهور بعدی و به تبع آن تشدید تحریم ها علیه ایران.

بیل کلینتون در طول دوره ریاست جمهوری خود سه فرمان اجرایی علیه ایران صادر کرده و تحریم ها علیه ایران را تشدید نموده است. رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز تاکنون 9 بار از اختیارات خود برای اعمال تحریم ها علیه ایران استفاده کرده است.

به عقیده تحلیلگران فرمان اجرایی 12170 کارتر و اعلام وضعیت اضطراری در رابطه با ایران که بهانه ای برای وضع تحریم های جدید علیه ایران توسط روسای جمهوری بعدی آمریکا بوده نماد سیاست تحریم آمریکا علیه ایران است.

تمدید این فرمان از سوی باراک اوباما نشان می دهد مقامات واشنگتن سیاست تحریم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران را ترک نکرده اند و این با روح توافق هسته ای(برجام) در تضاد است. چرا که در کنار محدود شدن فعالیت های هسته ای ایران لغو تحریم ها علیه ایران نیز به عنوان یکی از اصول و مبانی اساسی در برجام تعریف شده است و تاکید مجدد آمریکا بر سیاست تحریم مناسبتی با روح برجام ندارد.

به گزارش تسنیم، فرمان اجرایی شماره 12170 را جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در نوامبر سال 1979 و در پی اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران صادر کرد. این فرمان تمامی دارایی‌های دولت ایران در آمریکا را مسدود می‌کند.

کارتر در بیانیه فرمان اجرایی 12170 نوشته بود: «من، جیمی کارتر، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به این نتیجه رسیده‌ام که اوضاع ایران تهدیدی خارق‌العاده و غیر عادی علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده شکل داده و در نتیجه برای رویارویی با این تهدید، وضعیت اضطراری ملی اعلام می‌کنم.»

در این فرمان آمده است: «بدینوسیله دستور می‌دهم تمام دارایی‌ها و منافع تحت مالکیت دولت ایران، تشکیلات وابسته و مجموعه‌های تحت کنترل آن و همین طور بانک مرکزی ایران که در قلمرو قضایی ایالات متحده قرار دارد یا در اختیار افراد تحت حوزه قضائی ایالات متحده هستند یا قرار می‌گیرند، مسدود شود.»

ارسال نظرات