کاهش ذخایر استراتژیک بنزین موجب شد تا شرکت پالایش و پخش با نقض مصوبه دولت دوباره از بنزین پتروشیمی‌ها برای تأمین نیاز کشور به سوخت استفاده کند.
کد خبر: ۸۵۹۲۶۹۵
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵
به گزارش بسیج، در حال حاضر متوسط مصرف روزانه بنزین حدود 72 میلیون لیتر در روز و طبق آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش تولید بنزین پایه در پالایشگاه‌های کشور روزانه 60 میلیون لیتر است. 

اگرچه اعلام شده است که سطح ذخایر استراتژیک بنزین مناسب است و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رقم آن را 932 میلیون لیتر عنوان کرده است اما آمار و شرایط کنونی از مناسب نبودن ذخایر استراتژیک بنزین حکایت می‌کند؛ در واقع نگاهی به آمار تولید، مصرف، واردات و موجودی بنزین از ابتدای امسال تا دهم آبان ماه نشان می‌دهد برخلاف آمار اعلام شده حجم ذخایر بنزین 356 میلیون لیتر است.

موجودی مخازن در پایان اسفند ماه سال 1393 1179.53 میلیون لیتر
بنزین تولیدی پایه در پالایشگاه‌ها از ابتدا امسال تا 10 آبان 13567.5 میلیون لیتر
موجودی بنزین در مخازن پالایشگاهها از ابتدا امسال تا 10 آبان 60.91 - میلیون لیتر
حجم واردات  بنزین از ابتدای امسال تا 10 آبان 1991.5 میلیون لیتر
حجم مصرف بنزین از ابتدا امسال تا 10 آبان 16290 -   میلیون لیتر
موجودی بنزین 356.68  میلیون لیتر

اختلاف 576 میلیون لیتری در آمارهای ثبت شده با آنچه که مدیران پالایش و پخش می‌گویند ثابت می‌کند که این مقدار بنزین از سایر منابع تامین شده است. در واقع این مابه‌التفاوت از طریق شرکت‌های پتروشیمی تأمین شده و شرکت ملی پالایش و پخش مصوبات هیئت دولت و شورای عالی استاندارد مبنی بر ممنوعیت استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین را نقض کرده است.

طبق آمار، شرکت ملی پالایش و پخش روزانه هشت میلیون لیتر بنزین از واحدهای پتروشیمی دریافت می‌کند که این رقم در ردیف " بنزین متور با اختلاط" قابل مشاهده است.

ذخایر استراتژیک بنزین کم شد

البته شاهرخ خسروانی؛ معاون شرکت ملی پالایش و پخش هم اذعان می‌کند که "تصمیم گیری برای واردات میزان بنزین به کشور مبتنی بر سه اصل مهم میزان تولید، مصرف و ذخایر این فرآورده نفتی استراتژیک (بنزین) انجام می شود.
منبع: مشرق
ارسال نظرات