ابهام در آمار فروش خودروها در طرح وام ۲۵ میلیونی خودرو

دیروز هر چند نمایندگی‌های فروش خودرو به شلوغی نخستین روز ثبت نام خودرو نبودند اما آمارهای ارایه شده از سوی خودروسازان که قابل تایید مستقل نیست نشان می‌دهد حجم فروش خودرو نسبت به نخستین روز دو برابر شده است
کد خبر: ۸۵۹۲۷۴۰
|
۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰

به گزارش بسیج، روزنامه اعتماد نوشت:

دیروز هر چند نمایندگی‌های فروش خودرو به شلوغی نخستین روز ثبت نام خودرو نبودند اما آمارهای ارایه شده از سوی خودروسازان که قابل تایید مستقل نیست نشان می‌دهد حجم فروش خودرو نسبت به نخستین روز دو برابر شده است.

اعلام خودروسازان نشان می‌دهد دیروز تا پایان ساعت کاری، ٣٧ هزار خودرو به فروش رفته است. به این ترتیب اگر سقف خودروهایی که در این قالب فروخته می‌شوند صد هزار دستگاه در نظر گرفته شود، می‌توان این طور برآورد کرد که تا پایان هفته سقف فروش خودرو پر خواهد شد.

رفتار خودروسازان دیروز تفاوت‌هایی با نخستین روز کاری داشت. سکوت آنان تا نیمه‌های روز ادامه داشت و آماری از وضعیت استقبال مردمی تا ساعت ٣ منتشر نشده بود اما در آخرین ساعات رقم ٣٧ هزار خودروی فروخته شده از سوی آنان منتشر شد.

طبق آمار خودروسازان ایران خودرو در روز نخست- تا ساعت ٩ شب - ١١ هزار خودروی خود را فروخته و سایپایی‌ها نیز – تا ساعت ٣ بعدازظهر -
٤ هزار خودرو فروخته‌اند که این بدان معنی است ایران خودرو در ٨ ساعت کاری روز دوشنبه در هر دقیقه ٨٢ خودرو فروخته است و سایپایی‌ها هم در ٥ ساعت کاری روز دوشنبه خود هر دقیقه ١٣ خودرو فروخته‌اند. اما گویا روال فروش خودرویی خودروسازان روی یک پاشنه نچرخیده است و در روز دوم به ناگهان آمارها تغییر کرده است. البته سایپایی‌ها که در روز نخست آمار را کمی زودتر از ایران خودرویی‌ها اعلام کرده‌اند روز دوم هم با همین دنده حرکت کردند و در شرایطی که مسوولان ایران خودرو آمار دقیق فروش‌شان تا آن ساعت را در اختیار نداشتند با اعلام نهایی میزان فروش‌شان در دو روز تا ساعت ٣٠/١٥ سهم خود از این بازار ویژه فروش را روشن کردند.

هرچند گزارش‌های میدانی خبرنگاران «اعتماد» از نمایندگی‌ها عدم ازدحام در نمایندگی‌ها را تایید می‌کند اما با وجود این، سایپایی‌ها از ادامه استقبال متقاضیان تا ظهر سه‌شنبه خبر می‌دهند و می‌گویند تا ظهر روز سه‌شنبه بیش از ١٤ هزار خودرو فروخته شده است.

 

١٤ هزار و ٣٧٧ سهم دو روزه سایپا

رضا تقی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به ایرنا در این مورد گفته است: «تا ظهر سه‌شنبه ١٤ هزار و ٣٧٧ خودرو از گروه خودروسازی سایپا به فروش رفته است. براساس آخرین آمار دریافتی از نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا از سراسر کشور، تا پایان روز نخست ثبت نام، تعداد متقاضیان تایید صلاحیت شده برای خرید خودرو به هشت هزار و ٥٣٨ نفر رسید. هم‌اکنون شاهد ازدحام متقاضیان خرید در بسیاری از نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا هستیم و ظهر روز سه شنبه فروش ما از ١٤ هزار و ٣٧٧ خودرو فراتر رفته است.»تقی‌زاده ادامه داده است: «با آغاز فروش خودروهای این گروه، خودروهای تیبا و پراید سایپا بیشترین متقاضی را داشتند و تا ظهر روز گذشته هفت هزار و ٥٨٦ دستگاه پراید، ٢ هزار و ٨١٦ دستگاه تیبا و ٢ هزار و ٤٣٠ دستگاه تندر٩٠ در نمایندگی‌های این گروه در سراسر کشور به فروش رفته است. تمام نمایندگی‌های گروه خودروسازی سایپا باید با ارایه توضیحات کافی هرگونه ابهام مشتریان را برطرف تا آنان بتوانند به سهولت نسبت به خرید خودروهای مورد نظرشان اقدام کنند.»

 

٢٣هزار دستگاه سهم ایران خودرو

علی مصریان، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در گفت‌وگو با «اعتماد» تعداد ثبت نام‌های این گروه صنعتی در دو روز مهلت ثبت‌نام خودرو را ٢٣ هزار دستگاه خواند و گفت: «از آغاز ساعت کاری روز دوشنبه تا ساعت ١٥ روز سه‌‌شنبه ١٥ هزار ثبت نام قطعی در سیستم ثبت شده است. این بدان معنی است که از ٢٣ تقاضای ثبت شده تنها ١٥ هزار نفر با واریز وجه ابتدایی خرید خودرو مدارک خود را کامل کرده‌اند و مابقی باید با واریز وجه اولیه ثبت نام خود را تکمیل کنند.»وی در توضیح اینکه چرا آمار اولیه فروش ایران‌خودرو تا ساعت ١٠ شب روز دوشنبه عنوان شده است نیز گفت: «ساعت کاری نمایندگی‌های ایران‌خودرو از ٨ صبح تا ٥ بعد از ظهر است اما با توجه به این که باید تمام مدارک ارایه شده در سیستم کامپیوتری نیز ثبت می‌شد کارمندان نمایندگی بعد از تعطیلی هم تا ساعت‌هایی که مدارک ارایه شده دستی در سیستم ثبت نشده بود باید در محل کار خود می‌ماندند.» وی ادامه داد: « کلا روال کار نمایندگی‌ها اینگونه است که باید تمام مراحل فروش ثبت سیستمی روزانه شود و حتی در روز سه‌شنبه نیز ما آماری را ارایه کردیم که تا ساعت ١٥ در سیستم ثبت شده بود و ممکن است بعد از ثبت نام سیستمی در همه نمایندگی‌ها تا شب سه شنبه این آمار افزایش یابد.» با وجود اینکه ایران خودرو و سایپا از افزایش آماده فروش خودرو می‌گویند اما این آمار با مشاهده‌های عینی خبرنگاران ما تناقض‌هایی دارد.

 

چرا وام ٧ ساله نیست؟

یک خریدار خودرو در مرکز شهر در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص دلایل خرید خودرو با استفاده از این تسهیلات گفت: من قصد داشتم هم برای خودم و هم برای فرزندم در این قالب خودرو بخرم اما وقتی دیدم وام به جای هفت سال چهار ساله شده است، پشیمان شدم و ترجیح دادم با توجه به بالا بودن اقساط تنها یک خودرو بخرم. او با انتقاد از برخی خلف وعده‌ها گفت: اول گفتند تسهیلات هفت ساله است اما بعد چهار ساله شد، بعد گفتند سفته برای ضمانت مورد قبول قرار می‌گیرد اما بعد سفته نپذیرفتند و تنها چک قبول کردند. اینها کمی مشتریان را سردرگم می‌کند.

مسوول یکی از نمایندگی‌ها در غرب تهران نیز گفت: من فکر می‌کنم صد هزار خودرو در قالب این طرح فروخته شود اما به نظرم این طرح می‌تواند رکود بازار را مجددا تشدید کند چرا که بعد از این مردم حاضر نمی‌شوند در شرایط عادی خودرو بخرند و دست نگه می‌دارند تا تسهیلات خاص ابلاغ شود. همین ما را از وضعیت ماه‌های آینده می‌ترساند.

 

ابهام در پرداخت وام ٢٥ میلیونی خرید خودرو

از سوی دیگر در حالی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که پرداخت این تسهیلات تا اردیبهشت ماه سال‌ آینده ادامه دارد که معاون فروش ایران خودرو از تعیین سقف برای پرداخت این تسهیلات خبر داده است. سید علی اصغر میرمحمد صادقی، مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی، در این زمینه اعلام کرده که «برای ارایه‌ تسهیلات طرح‌های رونق اقتصادی، از نظر مبلغ، سقفی در نظر نگرفته‌ایم و سقف تسهیلات بسته به تقاضای مردم شناور است.»این در حالی است که معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرده که «بانک مرکزی اعتبار خرید ١٠٠ هزار دستگاه خودرو با استفاده از تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی را تامین کرده است بنابراین تا زمان اتمام این اعتبار پرداخت این تسهیلات ادامه خواهد یافت.»

در این شرایط مشخص نیست که اعتبار تسهیلات ٢٥ میلیون تومانی خرید خودرو چه میزان بوده و پرداخت این تسهیلات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

 

بانک‌ها محل مراجعه متقاضیان کارت اعتباری

هر چند اخباری در خصوص پرداخت کارت اعتباری کالا نیز منتشر شد اما هیاهوی وام خودرو سایه‌ای سنگین روی کارت اعتباری انداخت. با این حال بسیاری از شعب بانک‌ها در روزهای جاری پاسخگوی بسیاری از مراجعان در خصوص نحوه دریافت کارت اعتباری بودند. بر اساس این گزارش مقرر است در فاز اول اجرای طرح، حسب تقاضای امور اداری دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی از بانک‌های عامل پرداخت حقوق کارکنان، فرم‌هایی در اختیار آنان قرار بگیرد که به کارکنان و مستمری‌بگیرانی که مایل به دریافت کارت خرید کالای ایرانی هستند، ارایه شود.

پس از تکمیل و ارسال فرم‌های درخواست متقاضیان توسط دستگاه‌ها، شرکت‌ها و صندوق‌های بازنشستگی، بانک‌های عامل کارت‌ها را صادر کرده و از طریق دستگاه‌های مربوطه در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند. با این حال بسیاری از مردم در جست‌وجوی چگونگی دریافت کارت اعتباری ١٠ میلیون تومانی به صورت انفرادی هستند و همین امر موجب بروز سردرگمی برای بسیاری از شهروندان شده است.

ارسال نظرات