خبرهای داغ:
وزیر امور خارجه گفت: با جدیت پیگیر وضعیت مفقودان فاجعه منا از جمله دکتر رکن‌آبادی هستیم.
کد خبر: ۸۵۹۳۲۲۱
|
۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد جواد ظریف که امروز برای دیدار با مراجع عظام تقلید به قم سفر کرده بود در پایان این دیدارها در جمع خبرنگاران قمی حضور یافت و به سئوالات آنها پاسخ گفت.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اقدامات وزارت امور خارجه در قضیه «منا» اظهار کرد: در قضیه منا، با یک فاجعه‌ روبرو بودیم و دولت عربستان هم به ویژه در ابتدای امر ضعف شدیدی داشت و برخورد مناسبی صورت نگرفت که بعد از آن تا حدی تعدیل شد ولی هنوز همکاری در حد کافی و در حد مسئولیتی که عربستان برای حفظ جان زائران دارد، انجام نشده است.

وی افزود: وزارت امور خارجه از ابتدا قضیه را هم در تهران و هم در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل به طور جدی پیگیری کرد.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هنوز وضعیت چندین نفر از زائران ما مشخص نشده و آنها مفقود هستند، تاکید کرد: برای وزارت خارجه وضعیت همه ایرانیان مهم است و در مقابل همه خانواده‌های ایرانی احساس مسئولیت داریم، وضعیت برادر و همکار عزیز ما یعنی رکن‌آبادی هم وضعیت بسیار مهمی برای ماست.

وی ادامه داد: پیگیری جدی صورت گرفته و همه مستندات بررسی شده‌اند، در مورد رکن‌آبادی و سایر ایرانیانی که هنوز وضعیت آنها مشخص نشده گفت‌وگوهایی با افراد مختلف صورت گرفته و یکی از همکاران وزارت امور خارجه مسئول این کار شده است.

ظریف افزود: خانواده دکتر رکن‌آبادی عضو کمیسیون ویژه پیگیری هستند، در عین حال توقع ما از دولت سعودی این است که به وظیفه خود عمل کند و همچنین تلاش‌هایی از سوی بعثه رهبری و سازمان حج و زیارت در حال انجام است و امیدواریم وضعیت مفقودان هر چه سریع‌تر مشخص شود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوال دیگری در مورد سیاست خارجی حال حاضر ایران گفت: وظیفه ما بر اساس قانون اساسی حمایت از مسلمانان و مستضعفان و پیگیری وضعیت همه آنهاست، دوستداران اهل بیت(ع) از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی ما برخوردارند و معتقدیم همه مسلمانان دوستدار اهل بیت هستند و حرکت‌هایی که برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان صورت می‌گیرد با هیچ یک از مذاهب اسلامی ارتباطی ندارد و ما این تلاش‌ها را غیر اسلامی می‌دانیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما در سیاست خارجی همسایگان ما هستند، افزود: بیشتر سفرهای من به جز در مذاکرات هسته‌ای که به کشورهای محل مذاکرات مراجعه می‌کردم، سفر به کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی بوده است زیرا معتقدیم این اولویت مهمی است و امنیت جهان اسلام برای ایران اهمیت ویژه‌ای دارد.

ظریف عنوان کرد: خطراتی که جهان اسلام را تهدید می‌کنند به ویژه افراط گرایی و فرقه‌گرایی که توسط گروهی اندک صورت می‌گیرد بر خلاف دستورات اسلام است؛ همه ما منافع مشترکی داریم که سبب می‌شود اولویت سیاست خارجی ما ارتباط با کشورهای اسلامی باشد.

ظریف تصریح کرد: در دیداری که دست‌اندرکاران وزارت امور خارجه و سفرای ایران در کشورهای خارجی با رهبر معظم انقلاب داشتند، ایشان همین اولویت‌ها را گوشزد کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه به اهداف سفر خود به قم پرداخت و گفت: در سفر به قم علاوه بر زیارت حرم مطهر بانوی کرامت، خدمت مراجع عظام شرفیاب شدیم تا در مورد روند اجرای برجام و تحولات منطقه گزارشی ارائه کنیم و همچنین از نظرات آنها بهره‌مند شویم، دیدارهای خوبی بود و از تعالیم عالیه اهل بیت(ع) توسط مراجع عظام بهره‌مند شدیم و همه ما از آنها استفاده کردیم.

وی ادامه داد: فرصتی هم بود که مباحثی را در مورد آخرین تحولات در مورد منطقه و پیگیری‌ها در مورد فاجعه منا و سلامت حجاج در سال‌های آینده مطرح کنیم.

ظریف در ادامه به «برجام» اشاره کرد و گفت: هیئت نظارت بر اجرای برجام تشکیل شده و با جدیت نظرات رهبر معظم انقلاب را که در نامه ایشان به ریاست جمهوری مطرح شده بود مد نظر دارد.

وزیر امور خارجه افزود: وزارت امور خارجه با تعیین ستاد ویژه‌ای کار تخصصی بررسی برجام در ابعاد مختلف حقوقی، سیاسی و اقتصادی را دنبال می‌کند و همکاران ما در وزارت امور خارجه اقدامات و تحرکات طرف مقابل را با جدیت زیر نظر دارند.

وی خاطرنشان کرد: در چارچوب نظرات رهبر معظم انقلاب، مصوبه مجلس و شورای عالی امنیت ملی و در راستای حفظ حقوق مردم کار را دنبال می‌کنیم؛ از امکان فرصتی که بعد از برجام به وجود آمده برای پیشبرد منافع ملی و تامین نیازهای کشور در حوزه اقتصاد مقاومتی بهره خواهیم برد.

ظریف با بیان اینکه از همه می‌خواهیم حال که این هیئت بر اساس نظر رهبری تشکیل شده همفکری لازم را داشته باشند، گفت: همکاری و همفکری سبب می‌شود تا بهترین استفاده را ببریم زیرا این فرصتی است برای همه کشور تا با داشتن ابتکار عمل، بیشترین استفاده را برده و کمترین زمینه برای سوء استفاده و نفوذ دشمنان به وجود آید.

ارسال نظرات
پر بیننده ها