شواهدی مبنی بر افزایش رشد اقتصاد وجود ندارد/ ارائه آمارهاي متناقض از سوي مسولان

شواهد موجود در کشور حکایت از آن دارد که آمار اعلام شده مبنی بر افزایش رشد یک درصدی اقتصاد در کشور مشاهده نشده است و مرکز آمار هم مدتی است که سکوت اختیار کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۳۴۵۱
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

به گزارش بسیج، فرشیدسیم بر کارشناس اقتصادی درخصوص افزایش یک درصدی رشد اقتصاد گفت: مدتی پیش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران را منفی 0.5 درصد اعلام کرده بودند و شواهد هم در طی بازار نشان  می‌دهد که رشد اقتصادی نداشته‌ایم.
 
وی در ادامه افزود: اگر رشد اقتصادی وجود داشت درصد بیکاری‌ها کاهش پیدا می‌کرد درحالی که رشد صعودی داشته است.
 
این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: صادرات غیر نفتی که نقش اساسی را درحجم تولیدات و سرمایه گذاری‌ها ایفا می‌کند نسبت به سال گذشته کاهش داشته و نتوانسته کمک موثری بر روی تولیدات کشور را داشته باشد تا موجب افزایش رشد اقتصادی شود.
 
سیم بر با بیان اینکه نرخ تورم قدرت خرید مردم را نسبت به سال‌های گذشت کاهش داده است اظهار داشت: نرخ تورم در سال گذشت 44 درصد بود درحالی که افزایش دستمزد کارمندان و بازنشستگان و 20 هزار درصد بوده است و امسال هم درصد تورم حدود 17 درصد بود درحالی که افزایش حقوق 15 درصدی را ارائه کردند.
 
وی در ادامه گفت: بنابراین قدرت خریدی ایجاد نشده که دورن کشور تقاضا را بالا برود و قدرت افزایش یابد و به تبع آن هم رشد اقتصادی داشته باشیم.
 
 
اين كارشناس خاطر نشان کرد: بنابراین در این شرایط بعید می‌دانم که نرخ رشد اقتصادی افزایش یافته باشد و حتی برای نیمسال بعدی هم بهبود وضعیت را پیش بینی نمی‌کنیم.
 
** بین تصمیم آماری دولت هماهنگی وجود ندارد
 
غلامرضا کیانمهر کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: مرکز آمار ایران که با بودجه دولت اداره می‌شود و با کارشناسان برجسته آن هم به صورت کاملاً بی طرف کار می‌کنند مدت‌هاست در خصوص آمار شاخص‌های اقتصادی سکوت اختیار کرده است.
 
کیانمهر با ذکر این نکته که دکتر نوبخت علاوه بر اینکه سخنگوی دولت است، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم می‌باشد و می‌تواند آمار را اعلام کند گفت: اما آمارهای ارائه شده توسط ایشان باید با توجه به مرکز آمار باشد تا موجب اختلاف نشود.

این کارشناس اقتصادی در پایان با تذکر مجدد بر اینکه بین تیم آماری دولت هماهنگی وجود ندارد گفت: اگر قرار است آماری ارائه شود می‌بایست حتماً با مرکز آمار ایران هماهنگی شود اما متاسفانه درحال حاضر به دلیل عدم هماهنگی میان مرکز آمار ایران و بانک مرکزی آمارهای متفاوتی اعلام می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار