رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

ثبت نام افزون بر 800 هزار نفر برای سفر به عتبات در ایام اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام افزون بر 800 هزار متقاضی سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی (ع) در سامانه سماح خبر داد.
کد خبر: ۸۵۹۳۴۵۲
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
به گزارش خبرگزاری بسیج، سعید اوحدی درباره آخرین وضعیت فراهم کردن تمهیدات حضور زائران ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع) اظهار کرد: کار صدور ویزای برای متقاضیان سفر به عتبات در ایام اربعین حسینی (ع)، از طریق دفاتر کنسولگری عراق در شهرهای خوزستان، تهران، کرمانشاه و مشهد در حال انجام است و دولت عراق تاکید بسیار جدی بر رعایت ضوابط این کشور و دریافت ویزا از سوی متقاضیان دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: علاوه بر دفاتر یاد شده، 11 دفتر موقت در شهرهای مختلف از جمله خرمشهر، سوسنگرد و ایلام نیز کار صدور ویزا را انجام می‌دهند که از متقاضیان سفر به عتبات، درخواست داریم برای دریافت ویزا به شهرهای خود یا استان‌های نزدیک به محل سکونت خود مراجعه کنند.

اوحدی در ادامه با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده برای اقامت زائران در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه و همچنین اسکان زائران در عراق اظهار کرد: با همکاری سپاه پاسداران و مجموعه راهیان نور، اقدامات بسیاری خوبی برای اسکان زائران در مرزهای داخل کشور صورت گرفته است. به عنوان مثال در خرمشهر و خوزستان، ظرفیت اسکان بیش از 40 هزار نفر فراهم شده است و قطعاً کمبود و مشکلی برای اسکان زائران وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: فقط به تنهایی در مجموعه شهید باکری خرمشهر، ظرفیت اسکان بیش از 25 هزار نفر فراهم شده است و در مرز چزابه نیز پادگان حمیدیه، یادمان شهید چمران و زائرسرای بزرگ شهدای طریق القدس را داریم که این زائرسرا اخیراً افتتاح شده و ظرفیت پذیرش پنج تا هفت هزار نفر را دارد.

اوحدی با بیان اینکه توصیه سازمان حج و زیارت این است که افراد فاقد گذرنامه هر چه سریعتر برای دریافت گذرنامه و سپس ویزا اقدام کنند، افزود: در ارتباط با توسعه زیرساخت‌های مرزی نیز امسال کارهای خوبی صورت گرفته و گیت‌های گذرنامه در داخل 5 برابر شده است. در مرز مهران در سمت عراق نیز سال گذشته پنج گیت گذرنامه داشتیم که این تعداد در سال جاری به 50 گیت افزایش یافته تا تردد زائران بدون مشکل انجام شود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در کشور عراق نیز کارهای خوبی برای اسکان و اقامت زائران به‌ویژه راه‌اندازی موکب‌ها صورت گرفته است. در هر کدام از مرزهای شلمچه، مهران و چزابه حدود 130 موکب داریم و در جاده‌های منتهی به مرزها نیز کارهای خوبی صورت گرفته است.

اوحدی به زائران توصیه کرد با توجه به اینکه هم اکنون سامانه سماح ترافیک ندارد، از هم اکنون برای ثبت نام در این سامانه اقدام کنند و نام‌نویسی را به روزهای آخر نگذارند.

وی به تفاهم‌نامه اخیر مرزبانی جمهوری اسلامی با عراق اشاره کرد و گفت: طبق این تفاهم‌نامه، افرادی که قصد سفر به عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی (ع) را دارند، قطعاً باید ویزا داشته باشند.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سئوال که آیا برای دریافت ویزا حتماً باید در سامانه سماح نام‌نویسی شود یا خیر گفت: توصیه ما این است که زائران به دفاتر غیرمجاز مراجعه نکنند زیرا سال گذشته شاهد سودجویی برخی افراد از این مسیر بودیم که مبالغ سنگینی از مردم دریافت کردند اما در عراق خدماتی ارائه نکردند. پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال، حدود دو میلیون زائر ایرانی در راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی (ع) شرکت کنند.

ارسال نظرات