مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از برپایی نمایشگاه کتاب به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در یزد خبر داد.
کد خبر: ۸۵۹۳۵۸۱
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: علی غیاثی ندوشن، در نشست تخصصی حوزه فرهنگی و اجتماعی استان یزد با اشاره به اینکه از ۲۴ تا ۳۰ آبان‌ماه به عنوان هفته کتاب و کتابخوانی تعیین و نامگذاری شده است، اظهار داشت: در طول این هفته برنامه‌های متعددی از جمله برپایی نمایشگاه کتاب در یزد برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب در هفته کتاب دایر می شود و تلاش شده از ناشران مطرح کشور برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شود اما زمان و مکان دقیق برگزاری آن به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

غیاثی ندوشن همچنین از برپایی جمعه بازار کتاب در این هفته خبر داد و عنوان کرد: با همکاری آموزش و پرورش به مدارس محروم به ویژه در روستاها و مناطق حاشیه ای شهر، کتاب اهدا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تاکید کرد: برنامه های هفته کتاب متنوع است و همه اقشار و گروه‌ها از زندانیان تا کودکان مناطق محروم را زیر پوشش قرار می‌دهد و سایر دستگاه‌ها نیز در این زمینه برنامه‌هایی دارند که اجرا خواهد شد.

ارشاد تنها متولی کتابخوان کردن جامعه نیست

وی تاکید کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در جامعه، تنها اداره ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی مسئولیت بر عهده ندارد و همه دستگاه‌ها باید در این زمینه همراهی و همکاری داشته باشند.

غیاثی ندوشن با تاکید بر اینکه فرهنگ کتابخوانی باید در جامعه نهادینه عنوان کرد: در سال گذشته اقدامات خوبی برای استان یزد در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام شده و امیدواریم امسال نیز این برنامه ها بتواند گامی در مسیر نهادینه کردن کتابخوانی در بین مردم باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یکی از مهمترین طرح ها در این زمینه معرفی شهر پایتخت دوستدار کتاب در کشور اعلام کرد و افزود: سال گذشته شهر اهواز موفق به کسب این عنوان شد و در حوزه روستایی نیز روستای ابراهیم آباد اشکذر این رتبه را از آن خود کرد.

نقش و جایگاه کتاب باید در زندگی روزمره مردم مشخص شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شأن و جایگاه کتاب به درستی در جامعه معرفی نشده است، اظهار داشت: به همین دلیل است که امروز متاسفانه شاهد بی‌توجهی به مقوله کتابخوانی هستیم و لازم است جایگاه و اهمیت کتاب در زندگی برای مردم تبیین شود.

محمدعلی طالبی عنوان کرد: اگر مردم جایگاه کتاب در زندگی خود و میزان  اثرگذاری آن را بدانند، از آن جدا نخواهند شد در حالی که امروز به دلیل این بی‌اطلاعی و روشن نشدن این نقش و جایگاه، مردم به جای کتابخوانی اغلب درگیر شبکه‌های اجتماعی و مجازی هستند.

وی تصریح کرد: شاید خواندن رمان ادبی یا یک کتاب داستانی در نگاه اول گذراندن وقت و سرگرمی به نظر برسد، اما با نگاه عمیق به این مهم واقف می‌شویم که مطالعه رمان چه تأثیر خوبی می‌تواند در شخصیت و زندگی انسان داشته باشد و حتی در مواقعی در جایگاه اجتماعی انسان‌ها نیز اثرگذار است.

طالبی، هفته کتاب را فرصتی بسیار مناسب برای ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و خاطرنشان کرد: بهتر است همه برنامه‌ها در این هفته به سمتی هدایت شود که مردم کتاب خواندن و مطالعه را جزء جدایی ناپذیر زندگی خود بدانند.

 

ارسال نظرات