تغییر چهره آرام بازارهای ارز و سکه نقطه شروعی بود که نشان داد به‌رغم ظاهر کم‌نوسان، بازارهای داخلی زیرپوست خود آماده تغییراتی هستند که عموماً ناشی از فعالیت سفته‌بازان است.
کد خبر: ۸۵۹۳۶۷۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
به گزارش بسیج، تغییر چهره آرام بازارهای ارز و سکه نقطه شروعی بود که نشان داد به‌رغم ظاهر کم‌نوسان، بازارهای داخلی زیرپوست خود آماده تغییراتی هستند که عموماً ناشی از فعالیت سفته‌بازان است. در بازار سکه نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت فشار شدیدی از سوی اونس طلا با توجه به آمار اقتصادی بسیار مناسب آمریکا وارد شد. در این میان بورس تهران خنثی‌ترین وضعیت را با وجود تحولات اثرگذار بسیار تجربه کرد و دامنه نوسانات آن به صفر نزدیک‌تر شد

بهزاد بهمن‌نژاد: تغییر چهره آرام بازارهای ارز و سکه نقطه شروعی بود که نشان داد به‌رغم ظاهر کم‌نوسان، بازارهای داخلی زیرپوست خود آماده تغییراتی هستند که عموماً ناشی از فعالیت سفته‌بازان است. بر این اساس، حتی صحبت‌هایی مبنی بر کاهش نرخ سود از مسیرهای غیرمتعارف منجر به رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازار ارز شد. در بازار سکه نیز همان‌طور که انتظار می‌رفت فشار شدیدی از سوی اونس طلا با توجه به آمار اقتصادی بسیار مناسب آمریکا وارد شد. در این میان بورس تهران خنثی‌ترین وضعیت را با وجود تحولات اثرگذار بسیار تجربه کرد و دامنه نوسانات آن به صفر نزدیک‌تر شد. از سوی دیگر، بازارهای جهانی در گیرودار مقابله با دلار آمریکا بودند؛ امری که موجب رکوردزنی‌های جدیدی در مسیر کاهش شاخص کالاهای بلومبرگ شد و برخی کالاها کف‌های جدیدی را تجربه کردند.

طلا در کما
روز جمعه 15 آبان برای طلا آفتاب غروب غم‌انگیزی داشت. در حالی که بعضی گمانه‌زنی‌ها از میزان نرخ بیکاری ماه اکتبر و تعداد مشاغل افزوده شده در بخش‌های غیرکشاورزی ایالات متحده در این ماه از آماری نامطلوب دم می‌زدند، اعلام نرخ پنج درصد برای بیکاری و بیش از 270 هزار شغل افزوده شده که بسیار بیش از انتظارات بودند باعث شد شاخص دلار مانند یک گلوله به سمت بالا شلیک شود. به تبع پرواز ارزش پول ملی آمریکا در برابر ارزهای دیگر، قیمت فلز زرد به یکباره سقوط کرد و از بیش از 1110 دلار در هر اونس به کمتر از 1090 دلار کاسته شد. آمار بسیار مطلوب از وضعیت اشتغال در حالی در اولین جمعه ماه نوامبر منتشر می‌شود که بازارهای مالی در سراسر دنیا انتظار دارند فدرال رزرو بنا بر آنچه اخیراً درباره سیاست‌های خود ابراز کرده در ماه آینده نرخ بهره را افزایش دهد. اعلام این آمار باعث شد احتمال این اقدام بانک مرکزی آمریکا تا پیش از پایان سال جاری به طور قابل ملاحظه‌ای قوت بگیرد.

پیشتر، این نهاد ناظر بازار پول در ایالات متحده در ضمن بیانیه‌ها و سخنان مقامات مسوول خود به ویژه ریاست آن بیان کرده بود روند رو به رشد وضعیت اقتصادی که در نماگرهایی چون نرخ رشد تولید ناخالص داخلی و نرخ بیکاری انعکاس یافته است، می‌تواند منجر به افزایش نرخ رشد شاخص تورم شود و در این صورت این نهاد لازم می‌بیند نرخ بهره را از رقم کنونی آن که با 0.25 درصد در حد صفر است، به رقمی بالاتر افزایش دهد. این موضوع، باعث افزایش ارزشمندی دلار در برابر ارزهایی خواهد شد که نرخ بهره‌های کمتری در حوزه‌های پولی‌شان به آنها تعلق می‌گیرد. به خصوص، با توجه به تداوم تعیین نرخی نزدیک صفر درصد برای واحد پول اروپایی، یورو، در صورت اقدام افزایشی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو،‌ دلار بیش از حالا در برابر یورو تقویت می‌شود.

در هفته‌ای که گذشت نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا به 1.07 رسید که کمترین نسبت از فروردین سال جاری تاکنون به شمار می‌آید. در این راستا و در پی افزایش شاخص دلار در روز جمعه، در آغاز هفته کاری روزهای دوشنبه و سه‌شنبه نیز شاهد افزایش شاخص دلار بودند که باعث شد این شاخص به بیشترین رقم خود در هفت ماه اخیر دست یابد. با وجود اینها، با توجه به وضعیت بازار و نظر تحلیلگران، به نظر می‌رسد حتی در صورت اعلام عدد بالاتری برای نرخ بهره در آمریکا، بازارها واکنش شدید غیرقابل باوری به این واقعه نشان ندهند؛ چرا که بازار این خبر را «پیش‌خور» کرده است و قیمت‌ها متناسب با آن پیشتر تعدیل شده‌اند.

طبق آنچه رویترز از نتایج یک نظرسنجی می‌گوید، در نظر 80 اقتصاددان مورد پرسش قرار گرفته 70 درصد معتقدند فدرال رزرو تا پیش از پایان سال وعده خود را عملی خواهد کرد. همچنین، آمارها از کاهش ذخایر طلای صندوق اسپایدر به 663.4 تن خبر می‌دهند، میزانی که کمترین حد از سپتامبر سال 2008 تاکنون است. در این شرایط و با اطلاع از این آمارها، معامله‌گران بازار طلا موقعیت‌ها و دارایی‌های خود را تعدیل و متناسب کرده‌اند و موجودی طلای ایشان در پایین‌ترین سطوح قرار گرفته است. پس از کاهش قیمت فلز زرد به کمتر از 1090 دلار در هر اونس، روزهای هفته گذشته بازار در حوالی همین قیمت به نوسان‌هایی اندک پرداخت؛ گویی که بازار در «کما» فرو رفته باشد. این موضوع و کاهش بی‌سابقه قیمت طلا در ماه‌های اخیر خود تاییدکننده این مدعاست که حتی در صورت افزایش نرخ بهره وعده داده شده در ماه سپتامبر، بسیار بعید به نظر می‌رسد که اونس کانال هزاردلاری را هم از دست بدهد. غیر از اینها، آغاز جشن‌های سالانه در هند که بزرگ‌ترین خریدار طلای دنیاست نیز می‌تواند تقاضای این فلز گرانبها را در قیمت‌های نازل فعلی تقویت کند. همچنین، آمارهایی از وضعیت مه‌آلود اقتصاد همسایه بزرگ شمالی هند، چین، در هفته گذشته اعلام شد که طی آن شاخص تورم با 1.3 درصد در ماه اکتبر، 0.3 درصد کاهش را نسبت به ماه پیش از خود نشان می‌داد. با اینکه این نماگر اقتصادی برای چهل و چهارمین ماه متوالی افت می‌کند، خود می‌تواند زمینه‌سازی برای اعمال سیاست‌های انبساطی بیشتر توسط بانک مرکزی چین تلقی شود، موضوعی که به طور طبیعی به تقویت تقاضای فلز کمیاب طلا کمک خواهد کرد.

از منظر تحلیل تکنیکال، چنان که انتظار می‌رفت سطح حمایتی 1080‌دلاری اونس توانست در برابر ریزش قیمت ایستادگی کند. هم‌اکنون نیز مهم‌ترین سد پیش روی ریزش بازار همین محدوده حمایتی و به خصوص کمینه قیمت بازار در حدود 1077 دلار در هر اونس است که چند ماه پیش تجربه شد. بنا به تحلیل‌های نموداری، در صورت شکست این محدوده حمایتی،‌ بازار می‌تواند با تکانه نزولی قابل توجهی روبه‌رو شود و در چند مرحله حتی به مرز هزاردلاری اونس برسد. به علاوه، آن‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود در هفته‌های اخیر یک کانال صعودی با شیب ملایم شکل گرفته بود که در ریزش بازار در روز جمعه هفته قبل مرز پایینی آن شکسته شد. این الگو می‌تواند باعث نزول طلا به میزان 80 دلار در هر اونس، یعنی تا حوالی قیمت 1040‌دلاری شود. در نتیجه، بعید نیست با کاهش قیمت به کمتر از 1070 دلار ریزش تا هدف این الگوی کانال تداوم یابد. در مقابل، در صورتی که فروشندگان فلز زرد فرصت را از دست بدهند و به تدریج کنترل بازار را با خریداران به اشتراک بگذارند، در قدم اول قیمت برای صعود می‌بایست در بالاتر از مرز 1100 دلار تثبیت شود تا بتوان به رشد طلا در هفته‌های آتی اندکی امیدوار شد.

قفل قیمتی در بورس تهران
بازار سهام در حالی معاملات هفته گذشته را تقریباً به آرامی پشت‌سر گذاشت که برخی رویدادها در فضای اقتصادی کشور این انتظار را به وجود آورده که بورس تهران آماده نوساناتی از این دست خواهد بود. از یک‌سو، بحث کاهش نرخ سود بانکی که به نظر می‌رسد اجماعی برای این اقدام میان بانک‌ها به وجود آمده است و مساله مسیر کاهش آن است بر خلاف سنت همیشه بر بازار سهام اثرگذار نبود. از سمت دیگر، بسته ضدرکود دولت که با وام‌های خودرو آغاز شد و استقبال بسیار مناسبی نیز از این تحولات قابل رصد بود نتوانست سهام حداقل گروه خودرویی را با موج مثبت همراه کند.

در خصوص موضوع نخست، دو نکته بسیار مهم مطرح است که عموماً برگرفته از تجربه اخیر سهامداران است. تجربه نخست در بازار پول نشان می‌دهد اوایل سال 1393 نیز که شورای پول و اعتبار، کاهش نرخ سود سپرده‌ها را تصویب کرد، در عمل بانک‌ها به این نرخ‌ها پایبند نماندند. بنابراین، طبیعی بود که در شرایط کنونی نیز این تجربه موجب هیجان‌زدگی سهامداران نشود و آنها مشابه قبل از اخبار این اقدام، حضور منفعلی در بورس تهران داشتند. دومین نکته که جای امیدواری بسیاری دارد نیز آن است که سهامداران بحث اثرات بلندمدت سیاست‌های پولی را بر اقتصاد کشور و وضعیت بازارها تا حدودی درک کرده‌اند. در واقع، از نگاه کارشناسی مشخص است که حتی در صورت کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، برای خروج سپرده‌های پیشین (با سودهای بالای قبلی) نیاز به زمان است و همچنین بسیاری از ابزارهای کم‌ریسک نظیر اوراق با درآمد ثابت بورسی وجود دارند که سودهایی بالای 20 درصد ارائه می‌کنند. به نظر می‌رسد سهامداران فعال کنونی بورس تهران نیز که عموماً باتجربه‌تر هستند (به علت رکود اخیر بورس، افراد غیرحرفه‌ای از بازار خارج شده‌اند) بر این موضوع آگاهی دارند و بر اساس این نوع شایعات هیجان‌زده نشدند.

با این حال، به نظر می‌رسد توجه به دو مورد بنیادین در بازار سهام مغفول مانده است. نخست بحث سیاست‌های ضدرکودی دولت است که حداقل در کوتاه‌مدت اثرات مثبتی بر فعالیت‌های بنگاه‌ها خواهد داشت و در ادامه با گشایش‌های هسته‌ای نیز می‌تواند ادامه یابد. دومین موضوع اما، رشدهای اخیر نرخ ارز است؛ نگاهی اجمالی به صورت‌های مالی شرکت‌های صادراتی نشان می‌دهد عموم آنها نرخ‌هایی حدود 3300 تومان را برای هر دلار آمریکا در نظر گرفته‌اند. بنابراین، این تعدیل مثبت بیش از هفت‌درصدی در تسعیر نرخ ارز می‌تواند برای شرکت‌های صادراتی که حدود نیمی از بورس را شامل می‌شوند مناسب باشد. گرچه افت شدید قیمت جهانی کالاها این نوع شرکت‌ها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اما نرخ ارز به تنهایی می‌تواند زمینه رشد این شرکت‌ها را فراهم کند.
منبع:سایت طلا
ارسال نظرات