بالغ بر 4200 هکتار از اراضی ملی در اختیار شهرستان مشگین شهر است و طبق قانون به ازای تخریب هر هکتار از اراضی منابع طبیعی، اشخاص ملزم به پرداخت جریمه 70 میلیون ريالی هستند.
کد خبر: ۸۵۹۴۰۰۶
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۳
عقیل گلمحمدی، سرپرست منابع طبیعی شهرستان مشگین‌شهر در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج از مشگین شهر گفت: مجموعه گردشگری حاتم مشه سی با مساحت 317 هکتار جزء مناطق 9 گانه بیو سفر جهانی است که این جنگل از سال 85 با اعتبارات خاصی که در قالب صیانت از جنگل های ارسباران در نظر گرفته شده است؛ و در طول این مدت مسئولان قبلی تلاش های زیادی در جهت احیاء و بازسازی منطقه انجام داده اند و در سال جاری نیز در جهت گسترش این جنگل و قسمت های حاشیه ای و مکان هایی که بنا به دلایلی تخریب شده برنامه ریزی شده و در این راستا 6 هکتار از اراضی با گونه های بومی و پرورش یافته در این شهرستان به صورت گلدانی توسط عوامل اجرایی این اداره کاشته شده است.


وی ادامه داد: بالغ بر 800 میلیون ريال اعتبار برای توسعه و جنگل کاری منطقه در نظر گرفته شده بود که سهم هر هکتار به طور متوسط 20 میلیون ريال می‌باشد به طوری که با تزریق اعتبار مناسب در راستای توسعه جنگ قدم های ارزشمندی برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در صورتی که کل اعتبار در نظر گرفته شده برای جنگل کاری به طور یکجا به این اداره واگذار شود بیش از 150 هکتار از اراضی این شهرستان بازسازی و گسترش می‌یابد.

این مسئول در خصوص آبیاری مناطق جنگلی شهرستان گفت: با توجه به اینکه درختان جنگلی معمولاً در مقابل کم آبی مقاوم هستند به طوری که برخی از درختان در طول عمر خود تنها به دو بار آبیاری نیازمند هستند اما با این حال بخشی از این اراضی صاف بوده و با کانال کشی های کوچک آبیاری می‌شود و ارتفاعات نیز از طریق تانکرهای آب یا آبیاری قطره ای و در بخشی از مناطق نیز با حفر چاه آبیاری می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نگهداری جنگل های موجود هزینه هایی در بر دارد لذا اعتبار دیگری در زمینه قرق، مراقبت و نگهداری چنگل های موجود شهرستان در نظر گرفته شده است تا از نابودی جنگل های موجود جلوگیری شود.

وی افزود: متولی اصلی جنگل ها اداره منابع طبیعی است اما برای حفظ و نگهداری آن تعاملی با اداره محیط زیست و حیوانات موجود در آن انجام شده تا با همکاری یکدیگر در حفظ و نگهداری مراتع و حیات وحش تلاش شود به طوری که در این اداره هیچ یک از کارکنان به صورت مجزا برای حفظ و نگهداری محلی خاص در نظر گرفته نشده و کلیه کارمندان در حفظ و نگهداری کلیه جنگل ها در تلاش هستند.

گل محمدی تاکید کرد: با توجه به اینکه رسالت اصلی منابع طبیعی حفظ، احیاء، نگهداری و بهره برداری از مراتع است لذا در بعضی از مناطق بومی شهرستان نگهبانانی به صورت 24 ساعته برای حفاظت از جنگل ها در نظر گرفته شده است تا در اینده از این پتانسیل در راستای جذب گردشگر و درآمد زایی برای این شهرستان استفاده شود لذا از عموم مردم شهرستان انتظار می‌رود در راستای حفظ و نگهدار این منبع ملی کوشا باشند.

شهرستان مشگین‌شهر به عنوان گلوگاه قاچاق چوب است

سرپرست منابع طبیعی مشگین‌شهر گفت: با توجه به اینکه در سطح شهرستان برخی از کشاورزان و ... اقدام به قطع درختان می‌کنند اما خوشبختانه با حفاظتی که از این مناطق انجام گرفته در این جنگل هیچ درختی قطع و یا قاچاقی صورت نگرفته است اما با این حال این شهرستان به عنوان گلوگاه قاچاق چوب محسوب شده به طوری که در هفته گذشته 2 دستگاه خودروی نیسان حامل چوب و زعال قاچاق شده از شمال کشور در این شهرستان کشف و به اداره منابع طبیعی استان تحویل داده شده است.

4200
هکتار از اراضی ملی در اختیار شهرستان مشگین شهر است

وی تاکید کرد: بالغ بر 4200 هکتار از اراضی ملی در اختیار شهرستان مشگین شهر است و طبق قانون به ازای تخریب هر هکتار از اراضی منابع طبیعی، اشخاص ملزم به پرداخت جریمه 70 میلیون ريالی هستند و در صورت استفاده از ادوات کشاورزی، آن ادوات توقیف و به پارکینگ نیروی انتظامی انتقال داده می‌شود و تنها با رأی دادستانی قادر به ترخیص ادوات خواهند بود.

گل محمدی با اشاره به حمایت هایی که در خصوص کاشت گونه های گیاهان همچون زعفران، گل گاو زبان، زغال آخته، سماق و ... گفت: توسعه و پیشرفت مشگین‌شهر آرزوی هر شهروندی است لذا در جهت حمایت از فعالان در این عرصه در حد توان کمک و حمایت میکنیم.

وی با اشاره به نمونه های بارز حمایت های این اداره از فعالان توسعه جنگل در مشگین‌شهر گفت: پرورش سماق از جمله محصولات مورد حمایت این اداره است؛ سماق گونه ای است که کاملا سازگار با آب و هوا و خاک و ارتفاع از سطح دریا و منطقه هورات که در ایران به عنوان پایلوت برای این گونه می‌باشد.

وی ادامه داد: برای کاشت این گونه از گیاهان برای هر هکتار 800 اصله درخت قابل کشت است و بعد از گذشت سه سال این گیاه ثمر خواهد داد به طوری که از هر هکتار کاشت این گیاه 800 گیلو گرم محصول قابل برداشت است و به طور متوسط بیش از 20 هزار ريال در هر کیلو برای پرورش دهنده آن سود دهی دارد.

وی همچنین ادامه داد: زغال آخته از دیگر محصولات مورد حمایت این اداره است که برای اولین بار در روستای دوشانلو حدود 3 هکتار کاشته شده است که تا امروز هیچ یک از این نهال ها خشک نشده و بازده خوبی داشته است لذا این اقدامات از عملکردهای مثبت این اداره بوده که به صورت کاملاً فنی و در راستای جایگزینی و گسترش این طرح ها هستیم.

وی تصریح کرد: این محصولات جزو گونه ارگانیک بوده و بدون نیاز به سم پاشی و تنها با یکبار آبیاری پرورش می‌یابد و برای برداشت بیش از 3 کیلوگرم و صادرات آن نیاز به مجوز از منابع طبیعی است چرا که این محصولات گونه ای از گیاهان دارویی محسوب می‌شود.

وی زعفران، گل گاو زبان را از دیگر محصولات مورد حمایت این اداره عنوان کرد و گفت: گل گاو زبان کاشته شده در این مناطق از نظر خواص از گل گاوزبان های مناطق دیگری چون شمال و غیره دارای بیشترین خواص می‌باشد که هر فرد در صورت اقدام باید محل کاشت خود را تعیین کرده سپس با مراجعه به اداره جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و امور آب منطقه ای جهت دریافت مجوز حفر چاه اقدام کند و زمین های دولتی نیز با حداقل اجاره به تولید کنندگان این گیاهان دارویی واگذار می‌شود.

ارسال نظرات