رئیس اتاق بازرگانی ایران :

ضرورت ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری‌های نفتی

بنا بود تا در سفر رئیس‌جمهور و هیأت همراه به فرانسه و ایتالیا رئیس کل بانک مرکزی برای رایزنی با بانک‌های سرمایه گذاری ایتالیا و فرانسه حضور یابند.
کد خبر: ۸۵۹۴۱۵۱
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

به گزارش بسیج، محسن جلال‌پور صبح امروز در ششمین جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به حادثه تروریستی اخیر که در کشور فرانسه اتفاق افتاد، گفت: سلفیت تکفیری برای غالب کشورهای اسلامی خطری درونی است، ولی برای ما تهدیدی خارجی است که در مرزها و عمق منطقه ایران لمس می‌شود.

وی با بیان اینکه این پدیده فرصت‌های راهبردی برای ما در پی دارد اشاره کرد: حتی رئیس پارلمان اتحادیه اروپا نیز ایران را سکوی قابل اطمینان برای کار با اروپا در منطقه معرفی کرد و باید پرسید چرا اتحادیه اروپا نامی از ترکیه، عربستان و امارات در این زمینه نبرد؛ چراکه ناامنی این کشورها را نیز تهدید می‌کند.

وی به برنامه‌ریزی بخش خصوصی برای سفر به ایتالیا و فرانسه به همراه رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: اگر چه این سفر به‌دلیل وقوع حادثه تروریستی در فرانسه روز گذشته لغو و به زمان دیگری موکول شد، اما برنامه‌ریزی‌های مختلف برای بهره‌برداری مناسب از این سفر انجام شده بود.

وی گفت: دو هفته اخیر در جلسه‌ای که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به این نتیجه رسیدیم که تعداد افراد بخش خصوصی قلیل ولی با محتوا انتخاب شوند. چراکه به دنبال ارتقای جایگاه بخش خصوصی در کشورهای اروپایی و ارتقا نزد رئیس‌جمهور و هیأت همراه برای استفاده از این ظرفیت‌ها است.

جلال‌پور به این نکته اشاره کرد که برای سفر به فرانسه ملاقات‌های رودررو و پنل های تخصصی با حضور وزرای دو کشور، فعالان بخش خصوص ایران و کشورهای خارجی در نظر گرفته شده بود بدر نشستی دوم با حضور رؤسای دو کشور قرار بود ظرفیت‌ها عرضه شود و جمع‌بندی نهایی برای کار مشترک بین رئیس‌جمهور دو کشور انجام گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران یکی دیگر از برنامه‌های کلیدی برای سفر به ایتالیا و فرانسه را جلسه رئیس کل بانک مرکز ی ایران با بانک‌ها سرمایه‌گذاری (INVEST MENT) ایتالیا و فرانسه عنوان کرد و گفت: حضور این بانک‌ها در کشور می‌تواند به سرعت و رشد سرمایه‌گذاری کمک دوچندانی کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران درمورد بسته تسریع رشد که از طرف دولت عرضه شد گفت: اگرچه معتقدیم این بسته فقط به‌عنوان مسکنی موقت تا زمانی است که امکان سرمایه‌گذاری مشترک با دیگر کشورها فراهم شود و رونق جدیدی در کشور اتفاق بیفتد، اما این را هم نباید فراموش کرد که نظر اتاق بازرگانی در این بسته تا حدی اعمال شده است.

به گفته رئیس پارلمان بخش خصوصی پیش از این نیز اتاق راهکارهایی هم‌چون خرید دین برای بنگاه‌ها، و تأمین بخشی از سود و تسهیلات واحدهای تولیدی و صادراتی، تحریک تقاضا، پرداخت بخشی از بدهی های دولت به پیمانکاران، ورود به کاهش نرخ بهره را داده بود که در این بسته اعمال شد.

وی خاطرنشان کرد: در برنامه میان مدت اتاق بازرگانی ایران انتظار دارد که نگاه جدی به حضور بخش خصوصی در برخی بخش‌ها وجود داشته باشد. به‌عنوان مثال کنفرانس معرفی سرمایه گذاری نفتی با سرمایه‌های بالادستی به زودی برگزار می‌شود که انتظار می‌رود امکان حضور بخش خصوصی بعد از چند دهه در بخش نفتی هم فراهم شود.

وی تشکیل اتاق های مشترک با کشورهای خارجی و همچنین برگزاری کنفرانس‌های اقتصادی و تجاری در دیگر کشورها را از جمله برنامه‌های اتاق بازرگانی عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار