خبرهای داغ:
معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور گفت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برای فراموش نشدن و تحریف نشدن ارزش های دفاع مقدس راه اندازی شده است.
کد خبر: ۸۵۹۴۲۵۷
|
۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، سردار شیخی معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس با خلق حماسه ها و ایثار و از خودگذشتی و اتحاد و انسجام اقشار مختلف مردم تحت فرمان رهبری امام (ره) آحاد مردم نقش آفریدند و حماسه هایی جاودان را خلق کردند که ملت ما سال ها از برکات آن دوران در امنیت و آرامش بسر می برند.

وی خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم که اطلاعات و گنج دوران دفاع مقدس را بهترین شکل و صادقانه و عالمانه نشر و گسترش دهیم و در حفظ آن ارزش ها کوشا باشیم.

وی عنوان کرد: بعد از گذر زمان و پایان جنگ تحمیلی رسالتی که بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گذاشته شد این بود که همه آن ایثار و از خود گذشتگی ها را حفظ و انتقال دهد.

شیخی ادامه داد: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در کنار سازمان های دیگری برای اجرای دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر فراموش نشدن و تحریف نشدن ارزش های دفاع مقدس راه اندازی شده که در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس نیز این اصل آمده است.

وی افزود: در جهت تحقق این دو فاکتور اصلی، پژوهشگاه به گنجاندن دو واحد درس " آشنایی با دفاع مقدس" با تصویب شورای انقلاب فرهنگی و وزارت علوم در دانشگاه ها با مشارکت اساتیدی که خود دوران دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند؛ مبادرت کرد.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور گفت: از سال 87 تدریس درس دفاع مقدس در دانشگاه ها آغاز شده است و تاکنون 3 میلیون و 500 هزار نفر این درس را فراگرفته اند و در ترم جاری دانشگاه ها بیش از 2 هزار دانشجو درس را فراگرفتند.

وی ادامه داد: پژوهشگاه اقدام به تاسیس رشته ها در سطح تحصیلات تکمیلی در رشته های جغرافیا، ادبیات، تاریخ ، حقوق، روان شناسی و جامعه شناسی در رابطه به دفاع مقدس کرده که به تصویب وزارت علوم رسیده است.

شیخی با بیان اینکه ما در تالیف کتب درسی که لازم است با مولفین در ارتباط هستیم افزود: برای رصد و تایید محتوای کتبی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید می کند برای ممیزی و رصد کردن به پژوهشگاه ارائه می شوند و بعد به چاپ می رسند.

وی عنوان کرد: در انتقال مفاهیم دفاع مقدس باید تحریف و غلو نشود و به قومیت ، نهاد و سازمانی نیز اهانت صورت نگیرید بررسی انجام می شود.

وی با بیان اینکه انتقال مفاهیم دفاع مقدس به صورت صادقانه و عالمانه در اختیار جامعه قرار بگیرد گفت: زیرا دفاع مقدس نیاز به غلو یا اغراق ندارد و اثر وجودی و ماندگاری آن برای ارزش های والای انسانی و اسلامی است که در آن جریان داشته است.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور افزود: اقدام دیگر پژوهشگاه دفاع مقدس در مورد تالیف دایره المعارف دفاع مقدس است که تا کنون 3 جلد آن چاپ شده است و هر جلد 500 تا 600 صفحه دارد و 14 جلد آن را در دستور داریم.

وی ادامه داد: بیش از 4 هزار مدخل را برای دایره المعارف پیش بینی کردیم و به صورت الفبایی به مرور در حال دنبال کردن هستیم و اطلاعات و منابع باید به روز شود و سندی که همه محققین باید از آن بهره مند شوند.

شیخی اظهار کرد: گردآوری و چاپ دایره المعارف استانی را نیز در دستور کار بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان ها داریم که شامل اطلاعات با ارزش هر استان است.

وی عنوان کرد: تاریخ شفاهی عمدتا سازمان نویسی شده است و اطلاعات آن برای جمع آوری تجربیات نظامی دوران جنگ برای بهره مندی سیستم دفاعی کشور و ماندگاری آثار دوران جنگ در حال برنامه ریزی برای اجرا است.

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور گفت: دفاع مقدس مختص جریان نظامی یا سازمان های خاصی نبود و اگر پشتیبانی آحاد مردم نبود این جنگ به خوبی پیش نمی رفت و دفاع مقدس مرهون زحمات و حضور همه نیروهای مخلص و مردم بود.

وی خاطرنشان کرد: در دانشگاه پیام نور بیرجند از سال تحصیلی آینده درس " جغرافیای دفاع مقدس" در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می شود.

وی ادامه داد: در مرکزیت سه پژوهشکده با موضوعات تاریخ و ادبیات دفاع مقدس، علوم نظامی و مهندسی و مدیریت و سیاست دفاعی در حال فعالیت هستند.

شیخی خاطرنشان کرد: در آینده بنا است که در استان های سراسر کشور پژوهشکده علوم و معارف دفاع مقدس راه اندازی شود.

وی افزود: سالانه هزار کتاب پیرامون موضوعات مختلف در زمینه دفاع مقدس از سراسر استان به چاپ می رسد که امسال سهمیه خراسان جنوبی 30 کتاب است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها