کارشناس بازار سرمایه :

افزایش هزینه‌های مالی بااخذ تسهیلات در شرایط رکود

شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود مجبور به اخذ تسهیلات شده‌اند که همین امر موجب افزایش هزینه‌های مالی بر دوش آنها شد.
کد خبر: ۸۵۹۴۴۱۶
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
به گزارش بسیج، هادی شعبانی کارشناس بازار سرمایه درخصوص چالش‌های پیش روی بازار سرمایه گفت: شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در شرایط رکود مجبور به اخذ تسهیلات شده‌اند که همین امر موجب افزایش هزینه‌های مالی بر دوش آنها شد.

وی افزود: نرخ بالای سودهای بانکی نیز برمشکلات شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی وام گیرنده افزود  و در نتیجه با عدم فروش و دپوی کالاهای تولیدی خود روبه رو شدند.

شعبانی ادامه داد: ازطرف دیگر بانک‌ها نیز دراین بین به دلایل مختلف از جمله بازار مسکن بسیاری از منابعشان (مطالبات) را از دست دادند.

وی با بیان اینکه با اعطای تسهیلات مسکن و یا سرمایه گذاری مستقیم بانک‌ها در بخش مسکن باعث افزایش این مطالبات شده است گفت: درحال حاضر بانک‌ها منابع کافی برای اعطای تسهیلات ندارند.

کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: افزایش نرخ تورم در سال‌های اخیر با سطح عمومی درآمد شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی هم سو نبوده است و از طرفی بازارهای جهانی نیز شرایط را برای اقتصاد داخل دشوار کردند.

شعبانی در خصوص شرایط بازار سرمایه در دوران پساتحریم و نقش دولت ابراز داشت: بدهی است که یک سری شرایط از کنترل دولت خارج است و  آن شرایط از سوی اقتصاد جهانی تعیین می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر دولت توانایی انجام اقدامات زیادی را دارد اما ابزار لازم برای انجام آن را در دست ندارد.

شعبانی با بیان انیکه یکی از ابزارهای لازم برای انجام این اقدامات پول است گفت: مهم‌ترین ابزار پول و نقدینگی است.

وی افزود: دولت از دو جهت محل کسب درآمدهای خود را تا حدودی از دست داده است در سال‌های قبل در آمد عمده دولت از طریق فروش نفت حاصل می‌شد که درحال حاضر قیمت آن کاهش یافته است و دیگری اینکه کاهش درآمد شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی باعث تضعیف قدرت پرداخت در مالیات این شرکت‌ها شده است که این امر نیز در کاهش درآمد دولت دخیل بوده است.

شعبانی اظهار داشت : ابزاری که دولت می‌تواند از طریقان شرایط بازار سرمایه و اقتصاد را بهبود بخشد منابع مالی بلوکه شده درخارج از کشور است و دیگری از طریق سرمایه گذاری خارجی حاصل می‌شود که به تزریق پول به اقتصاد کمک خواهد کرد.

وی گفت: درحال حاضر سیستم اقتصاد کشور در جهتی حرکت کرده است که همه عوامل اقتصادی به یکدیگر بدهکار هستند و پولی هم برای رفع این بدهی‌ها وجود ندارد.

شعبانی در پایان گفت: درمجموع مهمترین اقدام دولت در دوره پس از تحریم برای بهبود وضعیت بازار سرمایه این است که گره موجود را با تزریق پول از بین ببرند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار