خبرهای داغ:
معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا گفت که اگر ایران پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های گذشته خود ندهد، عمل به تعهداتی که بر اساس برجام برعهده آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در توافق است مشکل می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۴۶۹۴
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مارک فیتزپاتریک، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با مهر، با اشاره به در پیش بودن انتشار گزارش نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران عنوان داشت که این گزارش ممکن است به گونه‌ای باشد که بحث‌ها به‌طور کامل مختومه نشوند.

فیتزپاتریک در پاسخ به پرسشی در مورد امکان‌پذیری حل کامل مسائل موجود میان آژانس و ایران بویژه موارد پی.ام.دی. گفت: این امکان وجود دارد که راستی‌آزمایی مناسب انجام شود. هر چند تهران در مسیر همکاری با آژانس قرار دارد اما اگر ایران پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای به پرسش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های گذشته خود ندهد، عمل به تعهداتی که بر اساس برجام برعهده آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در توافق است مشکل می‌شود. من عمیقا امیدوارم که ایران پاسخ‌های مناسبی به پرسش‌های پی.ام.دی. بدهد. دادن پاسخ‌های قانع‌کننده و شفاف‌سازی و راستی‌آزمایی موجب پیدایش زمینه‌ای مناسب برای اجرای توافق هسته‌ای در سال‌های آتی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: در مورد سوالات پی.ام.دی. نیز باید بگویم معاون پیشین مشاور حقوقی آژانس، «لارا راک ‌وود» در این رابطه گفته است ایران می‌تواند به 12 سئوال پاسخ بدهد اما به نظر وی سؤالاتی باقی خواهد ماند و پرونده همه این 12 سؤال بسته نخواهد شد و من هم همین طور فکر می‌کنم.

معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا درباره مناقشات مطرح در مورد نمونه‌برداری‌های آژانس از ایران و احتمال ایجاد اختلال در گزارش نهایی آن گفت: اجازه بدهید به یک مورد درباره راستی‌آزمایی اشاره کنم. نمونه پارچین این پتانسیل را دارد که تبدیل به سابقه‌ای شود که تأثیر منفی داشته باشد. منظور شیوه نمونه‌برداری از این تأسیسات است. نمونه‌برداری به شکلی انجام شد که در سطح استانداردهای آژانس باشد اما یک جنبه آن نگران‌کننده است. آمانو چهارشنبه در برلین گفت که اماکنی که قرار بوده نمونه‌‌برداری از آن انجام شود، پیشتر اعلام شده بود، و این می‌تواند سابقه‌ای منفی در آینده اقدامات آژانس داشته باشد.

فیتزپاتریک به طور خاص در مورد آینده برجام گفت: به نظرم ایران باید توافق را اجرا کند و کشورهای غربی نیز باید اگر پاسخ‌های ایران به سوالات حتی اگر کامل هم نباشند آنها را بپذیرند. دو طرف نمی‌توانند رویکردهای قطعی و سفت و سخت داشته باشند و باید در این زمینه انعطاف به خرج دهند. اگر دو طرف بیش از حد بر این موضوع (سوالات پی.ام.دی.) تأکید کنند، آن وقت باید مسئولیت شکست توافق را قبول کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها