مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه:
تعداد روضه خانه هایی که جهت برپایی مراسم روضه خوانی در ابرکوه مورد استفاده قرار می گرفتند، چشمگیر است و نمونه شاخص دیگر روضه خوانی های حاج سید نورالله مهدوی مرعشی نجفی، روحانی برجسته و محبوب ابرکوه می باشد...
کد خبر: ۸۵۹۴۷۰۹
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از ابرکوه، شهر ابرکوه دارای ارزشهای فرهنگی و تاریخی فراوانی است که متاسفانه برای خود شهروندان شهر نیز تا حدود زیادی ناشناخته مانده است؛ عدم آشنایی مردم و نبود مطالبات عمومی باعث شده است تا بسیاری از این اماکن پاسخگویی برای وضع و حال نابسمان خود نداشته باشد.

طلب پاسخ از مردم و مجاب نمودن آنها توسط ادارات می تواند بسیاری از بی توجهی ها و نابسامانی های وضع فعلی را بسامان نماید؛ چرا که توجه مردم احساس مسئولیت و ایجاد انگیزه برای مدیریت شهر خواهد نمود تا به اولویت های مردمی پاسخی درخور و شایسته دهد.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در این باره اظهار داشت: بسیاری از اماکن تاریخی و صاحب ارزش در شهر ابرکوه برای مردم هنوز ناشناخته است. یکی از نمونه های جالب خانه امام حسین (ع)، وقفی مرحوم میرزا ابوالقاسم بصیری است، که در محله گلکاران خیابان همت ، به فراموشی سپرده شده است.

احمدرضا اسدی افزود: این خانه که هیچگونه پژوهش و تحقیقی در رابطه با آن صورت نگرفته است، احتمالا در اوایل دوره قاجار، و با الگوی حیاط مرکزی و با وسعت بسیار محدود ساخته شده است دارای و فضا سازی فاخر و شایسته ای می باشد، که دو اتاق شمالی و شرقی به تزئینات زیبایی گچبری مزین، و دربهای چوبی آن بر زیبایی فضا می افزاید. فضاهای دیگر خانه مطبخ، انباری، زیرزمین دست کن می باشد.

وی تصریح نمود: خانه که دارای استحکام مناسب است، و اجرای برنامه مرمت و احیاء می تواند آن را در زمره آثار فاخر ابرکوه قرار دهد، این خانه که در ابتدا محل سکونت مالک بوده است، توسط مرحوم بصیری وقف روضه خوانی برای امام حسین (ع) گردید است و در اختیار اوقاف است و بر اساس اطلاعات موجود وقف نامه ای برای این خانه تنظیم و برای برپایی روضه و مراسم مربوط به عزاداری امام حسین (ع) نیز وجوهی در نظر گرفته شده است.

اسدی عنوان کرد: مذاکرات بین شهرداری و میراث فرهنگی و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ابرکوه صورت گرفته و به زودی این بنا جز آثار تاریخی به ثبت می رسد و با همکاری ادارات فوق برنامه مرمت آن اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این خانه قابلیت آن را دارد تا جهت محل برپایی مراسم روضه خوانی در طول سال مورد استفاده قرار گیرد.

تعداد روضه خانه هایی که جهت برپایی مراسم روضه خوانی در ابرکوه مورد استفاده قرار می گرفتند، چشمگیر است و نمونه شاخص دیگر روضه خوانی های حاج سید نورالله مهدوی مرعشی نجفی، روحانی برجسته و محبوب ابرکوه می باشد، این خانه ای که این شخصیت مردمی در آن سکونت داشت در زمان های خاص محلی برای صفای روح عاشقان و شیفتگان اهل بیت (ع) بوده است، که متاسفانه بعد از درگذشت عالم ، مجالس روضه خوانی این منزل نیز متوقف شده است. اندک مرمتی و بهسازی در این خانه مجددا امکان برپایی روضه در این مکان را میسر می سازد.

اسدی ادامه داد: بیم آن می رود که برخی آداب و رسوم مردم مذهبی شهر ابرکوه که در قالب فرهنگ مذهبی و سنتی شاخص و ماندگار شده است، با از دست رفتن روضه خانه ها کم کم به دست فراموشی سپرده شود.

وی بیان داشت: متولیان امور فرهنگی و مذهبی بایستیجایگاه واقعی این منازل و شخصیت های مورد اعتماد مردم را به عنوان زمینه های ماندگاری فرهنگ مذهبی سنتی ابرکوه را پاس بدارند. حفظ این منازل به عنوان برانگیزاننده حس تعلق خاطر مردم به شعائر و مراسم مذهبی می بایستی جدی گرفته شود.

اسدی گفت: امید است که روضه خانه های شهر ابرکوه با همت و تلاش مسئولین و دقت نظر و مطالبات منطقی مردم سرانجامی جز حال فعلی داشته باشند.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه در پایان افزود: این دو منزل تنها بخشی از مجموعه خانه هایی هستند که به صورت روضه خانه در امر ادای دین مذهبی مردم به اعتقادات و ائمه (ع) نقش بسزایی داشته اند، و شناسایی این روضه خانه هایی ابرکوه و حفظ آنها و برنامه ریزی جهت تداوم این سنت حسنه مطمئنا در اشاعه فرهنگ ولایت مداری و جلب جوانانو دوام باورها و اعتقادات مذهبی آنها کمک شایانی می نماید.

آیا روضه خانه های ابرکوه روزه روضه خود را افطار خواهند کرد؟!.....

گزارش: حامد اکرمی

ارسال نظرات