اسدی گفت:شهرداری ابرکوه سعی دارد در جهت رفع نیاز های جدید در مراکز محلات و حفظ اررشهای فرهنگی و تاریخی آن و با تکیه بر حفظ اصالت بافت تاریخی و با همکاری هیئت امنای برخی از محلات نسبت به تدوین طرح های بهسازی و ساماندهی مراکز محلات اقدام نماید.
کد خبر: ۸۵۹۴۷۱۵
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از ابرکوه، اکثر شهرهای ایران با پدیده ای نظیر حاشیه نشینی، معضل بافت های فرسوده، اسکان غیر رسمی و مشکلاتی از این قبیل روبرو هستند که تلاشهای متعدد ولی پراکنده غیر پیوسته ای که در کشور ما صورت گرفته تاکنون نتوانسته مشکل را تعدیل کند؛ در این میان شهرهای تاریخی نیز مشکل نحوه برخورد و چگونگی حفاظت از بافت های تاریخی خود را نیز به عنوان مساله ای که تاکنون باقی مانده با خود دارند.

مسئول عمران و شهرسازی ابرکوه ضمن بیان اینکه این معضلات شهری ریشه عمیقی در مسائل اجتماعی و جامعه شناسی دارد و غفلت از آن در مدیریت شهری همیشه مورد نقد و بررسی صاحب نظران بوده است اظهار داشت: شهر ابرکوه اگر چه کمتر با پدیده های اسکان غیر رسمی و حاشیه نشینی روبرو بوده است ، لیکن در قلب شهر و حوزه مرکزی آن با غفلت از مرمت و احیاء بافت تاریخی، فرسودگی گسترده ای در بافت مرکزی قابل مشاهده است.

وی افزود: نظر به دسترسی مناسب و وجود پتانسیل هایی نظیر، امکانات و تاسیسات و خدمات تولید شده در مرکز شهر و رفع فرسودگی در بافت مرکزی شهر می بایستی از مسائل اولویت دار برنامه ریزی شهری تلقی گردد.

اسدی در ادامه بیان کرد: هدایت منابع مالی و سرمایه گذاری مستقیم شهرداری در بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در قانون شهرداری ها پیش بینی شده است و از موارد قابل سرمایه گذاری توسط شهرداری می باشد.

وی گفت: در حال حاضر عدم وجود سیاست واحد در دستگاههای اجرایی مرتبط با بافت فرسوده و تاریخی نظیر شرکت عمران و مسکن سازان و سازمان میراث فرهنگی، سازمان شهرداری ها، وزارت کشور، وزارت مسکن و شهرسازی ، شوراها و غیره اولین معضل در روند شکل گیری بافت های فرسوده تلقی می شود. لذا همدلی و هم افزایی این سازمان ها نقش مهمی در موفقیت برنامه ریزی های آتی دارد.

احمدرضا اسدی تصریح کرد: یکی از اولویت های مدیریت شهری تصمیم گیری جامع، فنی ، علمی و پرهیز از هرگونه مداخله غیراصولی در این بافت های آسیب دیده شهری می باشد.

وی اظهار امیدواری کرد با حفظ اولویت و تدوین طرح های ویژه در مکان های مختلف بافت تاریخی و فرسوده،با پاسداشت ارزشهای فرهنگی، تاریخی از سرمایه های بلا استفاده مرکز شهر نهایت بهره برداری انجام شود و ضمن کاهش آسیب های اجتماعی ، زیست محیطی اینگونه مکان ها از این فرصت برای رفع سایر معضلات و مشکلات شهر ابرکوه نظیر کمبود فضای شهر و پارکینگ و فضای سبز و سایر فضاهای تفریحی ، خدماتی بهره برداری موثر صورت گیرد.

اسدی یکی از معضلات اصلی بافت های فرسوده را توان مالی محدود ساکنین اصلی آن بافت ها عنوان کرد و افزود: با برنامه احیاء ، بهسازی و نوسازی، ضمن ارتقاء کیفی محیط می توان با توان بخشی و توانمندسازی مردم این محدوده ها، با استفاده از ارزش افزوده ایجاد شده برای املاک ساکنین را تشویق به مشارکت در امر بهسازی و نوسازی نمود.

مسئول عمران و شهرسازی شهرداری ابرکوه ادامه داد: یکی از دلایل توسعه افقی و گستردگی پهنه شهری اکثر شهرهای ایران عدم برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت های بافت های فرسوده می باشد. گسترش افقی شهرها (پراکندگی سطحی شهر) ، سرانه خدماتی بالایی را به شهرداری ها تحمیل می کنند.

وی افزود: شهر ابرکوه دارای پهنه ای برای اسکان حدود 60 هزار نفر می باشد، در صورتی که جمعیت ساکن آن حدود 22 هزار نفر است. و به همین منظور ارائه خدمات عمومی و شهری در این پهنه با هزینه های گزافی ساماندهی می شود.

اسدی عنوان نمود: در صورت استفاده از ظرفیت های بافت های فرسوده که در آنها تاسیسات شهری هم وجود دارد، می توان بسیاری از هزینه های سرانه ای شهروندان را کاهش داد.

وی گفت: در حال حاضر در اکثر نقاط بافت های تاریخی، تدوین و اجرای برنامه های احیاء ضرورت دارد و در برنامه های احیاء باید اصالت و یکپارچگی بافت حفظ، و در ارتقا کیفی محیط تلاش گردد.

وی اذعان نمود: محدوده های مشخصی نظیر قسمتی از محله بازار در شمال مسجد جامع و علی موسی الرضا (ع) پشت حسینیه جهانستان ، از جمله مناطقی هستند که نیاز به تدوین طرح های موضعی و فوری دارد. اگر در زمان مناسب تصمیمات شایسته ای برای این محدوده ها اخذ نگردد و مشکلات حل نشود بسیاری از مشکلات موجود قابل سرایت به بافت های همجوار است.

این کارشناس، عمده مشکلات این محدوده ها را مسائل بهداشتی، امنیتی، منظر و بلا استفاده ماندن تاسیسات عمومی نظیر آب، برق و گاز و وجود حیوانات موذی که بعضا باعث اشاعه بعضی از بیماری ها می شوند بیان کرد و گفت: در حال حاضر طراحی صحن و سرای امامزاده احمد(ع) در دست تهیه می باشد و طرح بهسازی و نوسازی ، گتوی شهری شمال مسجد جامع با عقد قراداد با مشاور در بدو طراحی است.

اسدی بیان داشت: سایر نقاط شهر نیز نظیر مراکز محله ها و حسینیه ها به عنوان هسته و گره های اصلی شکل دهنده بافت های تاریخی بایستی نظامند تر و با اولویت حفظ کالبد مورد طراحی و بهسازی قرار بگیرد و در صورت عدم توجه به نحوه شکل گیری هسته های محلات به عنوان مراکز هسته های اصلی بافت تاریخی ، به زودی سخن گفتن از بافت تاریخی در شهر ابرکوه سخن بیهوده ای خواهد بود.

وی گفت: لذا شهرداری ابرکوه سعی دارد در جهت رفع نیاز های جدید در مراکز محلات و حفظ اررشهای فرهنگی و تاریخی آن و با تکیه بر حفظ اصالت بافت تاریخی و با همکاری هیئت امنای برخی از محلات نسبت به تدوین طرح های بهسازی و ساماندهی مراکز محلات اقدام نماید.

وی در پایان اعلام نمود که بازنگری در طرح مرکز محله نبادان ، ورودی محله دروازه میدان و صحن و سرای امامزاده احمد (ع) از جمله این اقدامات می باشد.

ارسال نظرات