رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد در نشست بصیرتی با اشاره به آیه دو سوره حشر آن را سرمشقی برای همه خردمندان عنوان کرد و به بیان درس‌هایی که اکنون از آن می توان گرفت، پرداخت.
کد خبر: ۸۵۹۴۷۷۱
|
۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد رضا ابویی در نشست بصیرتی با اشاره به آیه 2 سوره حشر که « هُوَ الَّذي أَخْرَجَ الَّذينَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مِنْ دِيارِهِمْ لِأَوَّلِ الْحَشْرِ ما ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَ قَذَفَ في‏ قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْديهِمْ وَ أَيْدِي الْمُؤْمِنينَ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ»: «اوست که کافران اهل کتاب را (یهود بنی نضیر را) برای نخستین بار اخراج و تبعید دسته جمعی از خانه‌هاشان (از جزیرة العرب) بیرون راند، شما گمان نمی کردید که آنان بیرون روند، و آنها هم گمان می‌کردند که حصارها و دژهایشان آنان را از (اراده) خدا جلوگیر خواهد شد، پس (اراده) خداوند از آنجا که گمان نمی‌کردند بر آنها در رسید و در دلهایشان رعب افکند (به گونه ای که) خانه های خود را به دست خویش و به دست مؤمنان خراب می کردند پس عبرت گیرید ای صاحبان بصیرت». گفت: این آیه بیانگر این است که اراده خداوند برای اضمحلال دشمنان اسلام و توسعه و نهادینه شدن دین خداوند در کره خاکی خیلی وابسته به وجود آمدن شرایط فیزیکی خاصی که در چارچوب معادلات نظامی و سیاسی عالم باشد، نیست.

وی با اشاره به تعبیر خداوند در این آیه اظهار کرد: خداوند مقدر کرد یهودیان ساکن مدینه  از آن خارج شوند در حالی که تصور آن نداشتند یعنی قبیله‌های بنی نضیر  از نظر زیرساخت‌ها و استحکامات محکم  و از جهت قراردادها و تفاهم نامه‌های امنیتی با پیامبر(ص) و سایر هم کیشان خودشان به گونه ای بودند که تصور نمی کردند بساط زندگیشان در مدینه روزی جمع شود بلکه تصور آنها این بود بنیان‌های فیزیکی زندگی آنها از برج و بارو و استحکامات در نگهبانی از مکان زندگیشان به گونه ای است که هرگز دست دشمنی به آن نخواهد رسید.

دکتر ابویی افزود: پروردگار عالم زمینه‌هایی فراهم کرد که این یهودیان خودشان مرتکب جرایمی شوند که قراردهای نظامی و امنیتی آنها باطل شد و ثانیا اقتدار نظامی آنها مبدل به رعب و وحشت از مسلمانان شد و مغلوب شدند و نهایتا چون مجبور به ترک محل زندگی خود و تبعید شدند تمام استحکامات و دژ محل زندگی خود را به دست خود خراب کردند تا به عنوان غنیمت به دست مسلمانان نیفتد.

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با بیان اینکه داستان زندگی قبیله یهودیان بنی نضیر باید مایه عبرت و سرمشق همه عقلا و خردمندان باشد، یادآور شد: به تعبیر دیگر، خداوند در این داستان قرآن چند اصل را به ترتیب بیان می کند که در زندگی جهان امروز می تواند مایه عبرت باشد.

ابویی افزود: یکی از درس‌های این آیه این است که با سایر ادیان می‌شود زندگی مسالمت آمیز در چارچوب حفظ منافع مسلمانان داشت و اینکه خیانت قابل چشم پوشی نیست و محکمترین پاسخ ها را باید داشته باشد و مسلمانان نبایست در برابر شکستن تعهدات از سوی دشمن بی تفاوت باشند.

وی ادامه داد: در رویاویی با خائنین نبایستی ملاحظه قدرت و برتری نظامی یا سیاسی و اقتصادی دشمن کرد و با توکل به خدا  و در نظر گرفتن قدرت اسلام برخورد قاطع لازم است.

رئیس بنیاد نهج البلاغه استان یزد با اشاره به این آیه یکی از سلاح‌هایی که همواره با آن مسلمانان را پشتیبانی کرده و مخالفین اسلام مبتلای آن شدند را سلاح ایجاد رعب در دل دشمن عنوان کرد و گفت: در زمان پیامبر اسلام(ص) و سایر دوران مخالفان اسلام مرعوب سپاه اسلام شدند و دشمن با وجود توانایی نظامی  مرعوب شده و سپاه اسلام با حفظ روحیه مقتدرانه به پیروزی در برابر آن دست می یابد.

دکتر ابویی تأکید کرد: رعب و وحشتی که از اسلام مخصوصا از شیعه و انقلاب اسلامی در دل صهیونیست ها و حامیان آنها به طور گسترده ایجاد شده همه از مصداق های امداد الهی در عصر ما می باشد.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات دشمن استحکامات و نقط قوت خود را به دست خود از بین می برد که از امدادهای الهی و عنایت حق است، ادامه داد: برای مثال امریکا و اسرائیل وجهه‌ای مانند طرفداری از حقوق بشر را  با دست خود از بین می‌برند و منفور ملت‌های آزاد جهان می شوند.

 

یزد آوا/

ارسال نظرات