صادقی: مفاهیم دینی باید با ذوق گرافیکی برای کودک و نوجوان بیان شود

مدیر مسئول هفته‌نامه «با کاروان حسینی» با اشاره به انتشار این هفته نامه به عنوان یک هفته‌نامه دانش‌آموزی کشور با تیراژ 3 هزار نسخه، گفت: مفاهیم دینی به هنرهای گرافیکی برای قشر کودک و نوجوان تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۵۹۵۱۵۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، بختیار صادقی، مدیر مسئول هفته‌نامه «با کاروان حسینی» اظهار داشت: هفته‌نامه "با کاروان حسینی" با مضامین دینی و برگرفته از داستان پیامبران و امامان (ع) و بر مبنای آیات قرآن است و بنا داریم با توکل بر خدا خارج از این چارچوب مطلب ارائه ندهیم.

وی تصریح داشت: با توجه به مطالب زیادی که درباره زندگی پیامبران و امامان در این فضا وجود دارد، ولی شاهد بودیم متناسب با فضای فرهنگی سیاسی کنونی نیست،‌ در واقع قصدمان این است در تراز انقلاب اسلامی کار تربیتی انجام دهیم. پس پرداختن به زندگی پیامبران و اهل بیت (ع) متناسب با نیازهای آینده انقلاب اسلامی اساس کار ماست.

صادقی ادامه داد: همچنین هدف هفته‌نامه این است که با توجه به فرصت‌ها و تهدیداتی که امروزه با آنها مواجه هستیم، مطالبی در قالب ادبیات داستانی ارائه دهیم. مقام معظم رهبری در بخشی از سخنان خود در گردهمایی شورای عالی بین‌المللی مجمع تقریب مذاهب اسلامی فرموده بودند: «ما برای اعتلای کلمه اهل‌بیت (ع) باید کارهایی انجام دهیم. اول باید خود اهل‌بیت را معرفی کنیم، ثانیاً در جهت ترویج افکار آنها بکوشیم. آیا امروز در جهان اسلام، کتاب‌هایی درباره اهل‌بیت (ع) وجود دارد که باب این زمان باشد و با زبان متناسب نوشته شده باشد یا نه؟ البته بیشتر تصور من این است که ما به طور کامل نداریم.»

وی درباره دیگر ویژگی‌های این هفته‌نامه خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین ویژگی‌های این هفته‌نامه، حرکت در چارچوب آیات قرآن است. اگر به روایاتی هم استناد می‌کنیم، آن روایات ذیل آیات نقل می‌شود. در واقع ابتدا کار تحقیقاتی و پژوهشی می‌کنیم و در گام بعد نتیجه را تبدیل به داستان می‌کنیم که متناسب با ذائقه یک دانش‌‌آموز یا نوجوان کنونی باشد. الان در دورانی زندگی می‌کنیم که ذائقه نوجوانان و جوانان ما تغییر یافته و بیشتر از اینکه با متن ارتباط برقرار کنند، با هنرهای تجسمی انس بیشتری دارند.

مدیر مسئول هفته نامه «با کاروان حسینی» ضمن هشدار از اینکه دشمن از این فرصت در جهت منافع خودش سوءاستفاده می‌کند و میدان را به دست خودش گرفته تأکید داشت: ما این میدان را باید از دشمن بگیریم و به آن جهت دینی و معرفتی دهیم. گویی امیرالمومنین (ع) این زمان را می‌دیدند که در کلام خود فرمودند: «تا گمراهان بر فکر و رأی نوجوانان‌تان غلبه نکردند، به آنها آنچه که باعث می‌شود خدا به آنها نفع برساند را تعلیم دهید.» لذا ما به تأسی از کلام حضرت امیر و بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب، باید برنامه هایی در این راستا داشته باشیم.

صادقی افزود: حال از این فرصت باید در جهت ترویج مفاهیم دینی استفاده کنیم؛ در صحبت اخیر رهبر انقلاب با دانشجویان ایشان به صراحت استفاده از هنرهای تجسمی در راستای معرفت‌بخشی به جامعه دینی را جزو ضرورت‌های فعالیت‌های مذهبی، فرهنگی معرفی کردند.

وی ادامه داد: بنابراین در این هفته‌نامه سعی داریم مفاهیم و مضامین دینی را تبدیل به هنرهای گرافیکیِ قابل لمس برای قشر کودک و نوجوان کنیم، چرا که تأثیری که یک تصویر هنری دارد، به مراتب بیشتر از یک متن خشک و جامد است. در واقع ادبیات تصویری کمک‌کننده ادبیات نوشتاری و مکمل آن است.

صادقی درباره برخی محتوای این هفته نامه بیان داشت: ما در هر شماره از هفته‌نامه مختصری از زندگی‌نامه یک شهید را درج می‌کنیم و در فضای قصه، اصول دین و اصول عقاید مثل توحید، نبوت و امامت را مطرح کنیم. در فضای قصه، از صحبت بزرگان دین مانند امام خمینی (ره) بهره می‌بریم.

وی در بیان انگیزه تألیف و وجه نام‌گذاری هفته‌ نامه «با کاروان حسینی» اذعان داشت: به روایتی امام صادق (ع) چهار هزار شاگرد داشتند،  ولی زمانی که به ایشان پیشنهاد قیام داده می‌شود، این درخواست را به دلیل کمی تعداد شیعیان واقعی رد می‌کنند. این نشان می‌دهد جنس یاورخواهی امام، یا جنس ایمانی که امام انتظار دارد، در حد مطلوب نیست. بنابراین یک شیوه تربیتی خاصی نیاز است تا این بخش از تربیت را در جامعه بر آورده کنیم.

صادقی در این باره گفت: با مشورتی که با برخی علمای بزرگوار داشتیم، به این نتیجه رسیدیم به این بهانه از ماجرای کاروان امام حسین (ع) شروع کنیم که هم از لحاظ محتوایی پربار است و هم از جهات معنوی می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ مثلاً جاذبه حب و کششی که امام حسین (ع) دارند، قابلیت بیشتری دارد که قلوب و فطرت پاک نوجوانان را مجذوب خود کند.

وی افزود: اعتقاد ما این است که کاروان امام حسین (ع)، کاروانی بود که امام (ع) در سال 61 حرکت داد و این کاروان بعد از قیام عاشورا تاکنون استمرار دارد و توسط خود امام حسین (ع) امامت می‌شود و دست ایشان بالاسر کاروان است و هر آن کس که بخواهد همراه کاروان شود، به اذن الله می‌تواند وارد آن شود.

مدیر مسئول هفته نامه «با کاروان حسینی» با اشاره به تأثیرگذاری فضای کاروان امام حسین (ع) در ابعاد فردی و اجتماعی ادامه داد: حال این کاروان در طول زمان اثرات خاص خودش را بر قلوب مردم گذاشت؛‌ این تأثیر گاهی فردی بوده که رسول ترک‌ها و ... از آن تأثیر گرفتند و گاهی این تأثیرات اجتماعی بوده تا جایی که کاروان انقلاب را ایجاد کرد. یعنی کاروان انقلاب متأثر از کاروان امام حسین (ع) راه افتاد و تا کاروان جبهه و جنگ ادامه یافت. اینکه امام (ره) و شهدای بزرگوار ما مقتدای خودشان را امام حسین (ع) می‌دانند، متأثر از تأثیر باطنی کاروان حسینی و نور امام حسین (ع) است.

وی افزود: یک زمانی شهید آوینی درباره جوانانی که در جبهه نبرد بودند می‌گفت «اینها جوانانی هستند که راه تاریخ را بسوی نور باز می‌کنند.» حال این کاروان با سرعتی خاص دارد به سمت برپایی ظهور امام زمان (عج) حرکت می‌کند و در سال‌های اخیر در پیاده‌روی اربعین شاهد تأثیرگذاری این جریان نوری هستیم. یعنی ماجرای عاشورا و کاروان امام حسین (ع) بیشترین نقش را در امر برپایی ظهور ایفا می‌کند.

صادقی ادامه داد: از سوی دیگر در زیارت وارث می‌خوانیم که ایشان وارث تمام انبیاء معرفی شده، بنابراین با این توضیحات امام حسین (ع) بیشترین نقش را در پیشبرد برنامه‌های خدا که بخشی از آن، ایجاد حکومت الهی در آخرالزمان است دارند. در واقع قصدمان این است که محصول قصه‌های پیامبران و امامان (ع) همراهی با کاروان امام حسین (ع) باشد. اوج عرفان، اذن همراهی با امام حسین (ع) است
ارسال نظرات