برنامه سوگواره تعزیه خوانان شاهرود به همت بسيج هنرمندان و گروه تعزیه باب الحوائج برگزار شد.
کد خبر: ۸۵۹۵۱۹۱
|
۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، برنامه سوگواره تعزیه خوانان شاهرود با حضور معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شهرستان، نمایندگان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید، بزرگان و اعضای گروههای تعزیه و جمعی از مردم ولایی اعم ازمردان حسینی و زنان زینبی درمسجد 5 تن آل عبا برگزارشد.

در این مراسم که به مناسبت فرارسیدن ماه صفر و ورود کاروان امام حسین (ع) به شام به همت کانون بسیج هنرمندان شاهرود، هیئت امنا مسجد5 تن آل عبا و گروه باب الحوائج برگزارشده بود مجلس تعزیه مصائب حضرت رقیه (س) اجرا و در ادامه به روضه خوانی و عزاداری پرداختند.

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه شاهرود در حاشیه این مراسم ضمن تقدیر از اجرای تاثیرگذار و سوزناک تعزیه حضرت رقیه (س) گفت: هنر تعزیه به دلیل اثرگذاری خوبش نقش بسیار مهمی را در انتقال مفاهیم و ارزش‌های قیام عاشورا ایفا کرده است و اقدام تعزیه‌ خوانان و حضورشان در این سوگواره سه روزه قابل تقدیر است و کار تعزیه خوانان به اقدام حضرت زینب(س) شباهت زیادی دارد چرا که نقش مهمی درانتقال و حفظ فرهنگ عاشورا دارد و برگزاری این چنین برنامه‌های فرهنگی ؛هنری و مناسبتی در جامعه تاثیرات بسیار مهمی دارد.

خرم در ادامه هنر تعزیه و تعزیه داری را در شاهرود خوب ارزیابی نمود و افزود: امیدواریم با حمایتهای مردم و مسئولین شاهد پیشرفتهای بیشتری در این زمینه باشیم هر چند تعزیه هنری مردمی بوده و با همت والای مردم تاکنون پایدار مانده است.

مدیرکانون بسیج هنرمندان شاهرود نیز با اشاره به مردمی بودن هنرتعزیه گفت: تعزیه خوانی هنراست، هنری برآمده از خلاقیت و ذوق مردم مؤمن وعزادار که حول محور واقعه عاشورا نمایشی آیینی، روایی ومنظوم را برگزارمی کنندو با به اجراگذاشتن وقایع کربلا ، ازخود گذشتگی وحق جویی شهیدان را در ذهن و خاطرمردم زنده نگه می دارند.

عباس اعتماد در ادامه افزود: تعزیه علاوه بر گریستن وسوگواری ، خوب زیستن و آزادگی را هم آموزش می دهد وجنبه‌های کاربردی در زندگی مردم دارد از ویژگی هنر تعزیه این است که بصورت خود‌جوش و مردمی درمسجد یا میدان بسیاری را دورخودجمع کرده و ضمن انتقال فرهنگ عاشورا؛ روشنگری و درس‌های اخلاقی‌ ؛فرهنگ شیعه را نشرمی دهد آنهم با مخاطبان بسیار و تاثیر‌گذاری فراوان که نشان از اهمیت هنر تعزیه دارد.

مسئول دفتر تعزیه اداره فرهنگ و ارشاداسلامی شاهرود یکی از اهداف برگزاری سه شب سوگواره تعزیه خوانان را باتوجه به نزدیکی هفته بسیج ؛زنده نگه داشتن و آشنایی جوانان با فرهنگ عاشورا و روحیه شهادت و ایثار دانست و اظهار کرد: تعزیه باید زنده بماند و نسل به نسل وسینه به سینه منتقل گردد و در برافراشتنه ماندن پرچم نهضت بزرگ حسینی نقش اساسی راایفا نماید.

وی در پایان افزود: مردمی بودن تعزیه این است که همین سوگواره با همت هیئت امنا مسجد5 تن آل عبا؛بسیجیان هنرمند؛گروههای تعزیه و مردم عاشق اباعبدا... برگزار و از همه باید تشکر كرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها