بسیج مداحان: حجت الاسلام موسوی مطلق به سوالات خبرنگاران فرهنگی بسیج پرس پیرامون هیئت تراز انقلاب اسلامی و جایگاه منبر در هیئت پاسخ گفت.
کد خبر: ۸۵۹۶۰۱۰
|
۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

به گزارش بسیج مداحان؛ حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسوی مطلق ضمن حضور در خبرگزاری بسیج پرس به سوالات خبرنگاران فرهنگی پیرامون هیئت تراز انقلاب اسلامی و جایگاه منبر در هیئت پاسخ گفت.

متن این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 رهبر معظم انقلاب فرموده اند که هیئت ها باید تلفیقی از منطق و عاطفه باشند. با توجه به این فرمایش برایمان بفرمائید که هیئت های آرمانی که مدنظرمان است با توجه به این دو مولفه چه ویژگی هایی باید داشته باشند؟

موسوی مطلق: رهبر معظم انقلاب تمام ویژگی های مد نظر را بیان فرمودند و از یک زاویه بسیار دقیق و عمیق وخیلی خاصی به موضوع نگاه کرده اند. ایشان به عنوان یک اسلام شناس، رجل سیاسی، منبع خبری بسیار قوی، تحلیلگر بسیار برجسته و به عنوان یک مرد الهی و یکی از افراد اثر گذار در انقلاب اسلامی و در جایگاه یک فقیه و ادیب و فردی که در تمام  این شاخصه ها نقش داشته است، رهنمودهای خود را بیان کرده اند. این موضوع آن قدر برای رهبر معظم انقلاب مهم است که همه ساله دیدارهایی را در این زمینه با مداحان دارند.

علی رغم این که خطبا و سخنرانان در سخنان رهبری جایگاه بسیار ویژه ای دارند ولی هیچ وقت شرایطی فراهم نشده مستقلاً خدمت ایشان برسند ولی مبلغین به طور عموم تا چند سال پیش، قبل از محرم و ماه مبارک رمضان خدمت ایشان شرف یاب می شدند و رهبر معظم انقلاب مطالب بسیار مهمی را در این دیدار بیان می کنند . ایشان در دیدار هم ساله شان با مداحان در سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، مطالب بسیار مهمی را بیان می کنند که  این فرمایشات منتشر شده است  و اگر شاخصه هایی که ایشان در صحبت هایشان فرموده اند رعایت بشود، آن مجلس یک هیئت طراز دینی به معنای واقعی می شود.

انقلاب اسلامی پرچمدار اجرای دین است

برای این هیئت ها از عبارت هیئت تراز انقلاب اسلامی استفاده می کنیم چرا که انقلاب اسلامی را پرچمدار اجرای دین می دانیم. برخی فکر می کنند که انقلاب اسلامی فقط دولت و سیاست است، ولی این طور نیست. رهبر معظم انقلاب یک مطلبی با عنوان هیئت سکولار را  در دیدار با  اعضای هیئت رزمندگان اسلام مطرح کردند و  این مطلب خیلی عجیب بود. سکولار به معنای بی دینی است و فرد سکولار دین ندارد، هیئت هم خودش را مدعی و مروج دین می داند حالا ایشان در صحبت هایشان از تعبیر هیئت سکولار  استفاده می کنند. این کلام عجیب  ولی خیلی دقیق است. برای تبیین این عبارت ما باید تعریفی از هیئت و سکولار داشته باشیم. هیئت در لغت به یک جمعی می گویند که برای یک منظور خاص و واحدی دور هم جمع می شوند. وقتی دولتمردان دور هم جمع می شوند به آن ها هیئت دولت می گویند و وقتی کشتی گیرها دور هم جمع می شوند به آن ها هیئت کشتی می گویند. در هر جمعی وقتی چند نفر با یک هدف واحد و مشترک برای اجرا و پیشبرد آن هدف دور هم جمع شوند به آن هیئت می گویند. الان دیگر این موضوع برای سیدالشهدا (ع) مطرح شده است و  وقتی شما کلمه هیئت  را می گویید اول چیزی که در ذهن انسان می آید همین هیئت ها است که در آن برای عزاداری جمع می شوند. افراد در این هیئت ها برای یک منظور واحد دور جمع می شوند.  در این هیئت منظور واحد ما این است که بگوییم یک آقایی در عالم به نام اباعبدالله الحسین(ع) بود و مصیبتی بر ایشان وارد کردند که اعظم مصائب است. ایشان برای دفاع از ارزش های انسانی به میدان آمده است" اُریدُ اَن آمُرَ بِالمَعرُوفِ و اَنهی عَنِ المنکَرِ وَ اَسیرَ بِسیرهِ جَدّی و ابی" . ایشان دعوت کوفیانی را که گفته بودند ما  بعد از مرگ یزید کسی را نداریم و شما باید بیایید را  پاسخ گفت. امام حسین(ع) مانند پدر بزرگوارشان در جریان بعد از قتل عثمان، به میدان آمدند و این مسائل برای  ایشان اتفاق افتاد . به همین خاطر ما باید دور هم بشینیم و  در  ابتدای کار گریه به عنوان لبیک کنیم، این گریه ها، گریه سیاسی است چرا! این گریه عقل انسان را تقویت می کند و یکی از آثار گریه همین است. گریه برای اباعبدالله الحسین (ع) باعث شکوفا شدن عقل می شود، چرا که تعریف واقعی و حقیقی عقل در پرتو گریه برای اباعبدالله(ع) و اهل بیت(ع) خودش را نشان می دهد. وقتی ما دور هم جمع شویم و برای این مظلوم گریه کنیم، این گریه ما را به فکر وا می دارد که چرا داریم گریه می کنیم؟ فکر می کنیم که چرا ایشان کشته شد؟  مگر در این عالم کم آدم کشته شده  است. در یک نصف روزی 72 نفر به عدد مشهور با یک تعدادی زن و بچه با فجیع ترین وضع کشته شدند  و اسیر شدند اما "هر دم از این حادثه نو می شود تازه تر از روز جلو می شود". مگر ما در تاریخ کشته کم داشتیم. آمار جنگ جهانی دوم که چند لیتر خون ریخته شده، چند دست و پا قطع و چشم مجروح شده، چند نفر کشته شده اند، چند آزمایشگاه، دبستان و دانشگاه خراب شده و چند گلوله شلیک شده است، منتشر شده و همه این ها آمارشان موجود است ولی آیا کسی برای کشته شدگان جنگ جهانی گریه کرد. هدفی که آن ها برایش کشته شدند، ارزش نداشته است. ولی هدف امام حسین(ع) یک هدف الهی است  و ما دور هم جمع شده و گریه می کنیم.

باید اهداف قیام امام حسین(ع) در هیئت های مذهبی بیان شود/ هیئت باید انسان را به سوی عدالت خواهی و مبارزه با ظلم هدایت کند

باید اهداف قیام امام حسین (ع) در هیئت بیان شود. هیئت همچین معنایی پیدا می کند حالا این هیئت چه طور می تواند سکولار باشد؟ به این معنی که یک پوسته ای است که خالی از مغز باشد. هیئت وقتی سکولار بشود معنایش ظاهر سازی بدون محتوی  است. آنچه که دشمن دنبال می کند و هدف کار خود قرار داده این است که این کار را بدون محتوی کند و یا به انحراف بکشاند و گمراهی بکشاند. خطر این موضوع خیلی زیاد است. ما یک دین و دین دار داریم و یک گمراه در دین، در همین دعای معروفی که به ما فرموده اند در زمان غیبت بخوانید و حاوی معارف مهمی است، آمده است:" اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ رَسُولَکَ‏ - اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ‏ - اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی‏" امامت را نشناسی دین داری ولی گمراه شدی. این به معنی سکولار است. ظاهر دین را داری اما در دینت گمراه شدی. در هیئت هم ممکن است کسی در ظاهر پرچمی بزند، جلسه هم بگیرد و دور هم جمع شوند ولی این جمع شدن آن ها را به سمت مبارزه با ظلم و به سمت عدالت خواهی، محبت، مهر، ایثار، صداقت، شجاعت و ارزش هایی که در وجود حضرت امام حسین (ع) بوده است، نبرد. ممکن است این هیئت آن ها را  به سمت اینکه همه باید زیر یک پرچم واحد باشند، نبرد. این دیگر چه ارزشی می تواند داشته باشد و معلوم است که به گمراهی رفتن است. هیئت سکولار به یک نوعی این چنین معنای خودش را نشان می دهد.

دشمن می خواهد اشک، سینه زنی ، منبر و مداحی را از ما بگیرد

بسیج پرس: شبهاتی در مورد عزاداری مطرح شده است  و معمولا در ایام محرم خیلی بیشتر منتشتر می شود، به عنوان نمونه می گویند که به جای عزاداری، یک صفحه کتاب بخونید. نظر شما در مورد وجود شور و شعور در عزاداری چیست؟

موسوی مطلق: تعریف هر چیزی سر جای خودش مشخص است.  معلوم است که این ها می خواهند صورت مسئله را پاک کنند و در این زمینه کم کم جلو می آیند. امروز عده ای مطرح می کنند که  سفر مکه نرویم. سفر عمره با حج واجب متفاوت است. در حج واجب باید در زمان غیبت ولی فقیه حکم بفرمایند که آن هم مقوله دیگری است. این نکته هم که می گویند ما با این سفر ، جبهه کفر را تقویت می کنیم، الان آمار سفرهای خارجی منتشر شده و آمار آن بیشتر از این سفرها است. آن هایی که به تایلند، دوبی، اروپا و نقاط دیگر سفر تفریحی می کنند که دیگر دین دارهای ما نیستند. به افرادی که به مکه و کربلا سفر می کنند، می گویند که به این سفر نروید و پولتان را به فقرا بدهید. قطعاً اگر به این سفرنروند، پول به فقرا هم نمی دهند. بعضی از کارها باید صورت بگیرد که توفیق و انگیزه پیدا شود. شما به آن فرد بگویید که به سفر استانبول برای تفریح نرو و پول آن را به فقرا بده، این کار را نمی کند. معلوم است که این شبهات یک بازی است. این مطلب که ما به مجلس عزاداری نرویم، گریه نکنیم  و به جای آن کتاب بخوانیم؛ مشخص می کند که می خواهند جهت را عوض کنند. مگر تمام سال را از ماگرفته اند که ما باید در محرم کتاب بخوانیم؟ در این زمینه هم می خواهند قدم به قدم جلو بیایند. آن ها می خواهند اشک، سینه زدن، منبر و مداحی را  از ما بگیرند.  این ها شبهاتی است که همیشه بوده و همیشه هم جوابش داده شده است. این طور نیست که بگوییم این شبهه جدیدی است و عنوان شده و باید دنبال پاسخش باشیم.  باید در مقابل این ها مقاومت کرد. خیلی خوب است که در همین هیئت ها، کتابخوانی هم ترویج بشود. در حال حاضر به عنوان مثال در هیئت های ما یکی از سنت های خیلی خوب این است که صدقه جمع می کنند و این صدقات را به فقرا می دهند. خیلی از هیئت ها برای این کار مجموعه ای دارند و خانواده هایی محرومی تحت پوشش آن ها هستند.

هیئت های مذهبی زمینه ساز همدلی و مهرورزی هستند

زیر سایه همین هیئت ها است که قلب ها رقیق می شود و عاطفه ها رشد کرده و  به همدیگر کمک می کنند. در نقاط دیگر خبری از این کارها نیست و شاید حداقل با این نیت الهی نباشد. گاهی پیشنهاد درستی می دهند  که این پیشنهاد باید در غالب هیئت پیگیری شود، گاهی هم پیشنهادات ظاهرشان درست است؛ وقتی می خواهند زهری به آدم بدهند، نمی گویند که این زهر را بخورید، زهر را در عسل، شربت یا آب می ریزند  و با یک لباس قشنگی جلو می آورند و می گویند که این را میل کنید. وقتی آن را خوردید، مسموم می شوید.

تاثیر مثبت مطالعه و ارتباط با علمای دین بر اشعار و سبک های مداحان

به غیر از عزاداری، شور و عاطفه ای که در هیئت ها است، تقریبا بیشتر معرفت افزایی از طریق منبرها انجام می شود. آیا این کار بیشتر باید توسط خطبا انجام شود یا مداحان؟

موسوی مطلق: رسالت اصلی خطبا انجام این کار است ولی پاسخ به این سوال این که آیا امروز این گونه است و ارائه درصد انجام این کار، نیازمند یک تحقیق میدانی است. هر دو قشر واعظین و ذاکران اهل بیت(ع) در جهت تقویت شور و شعور نقش دارند. گاهی اشعاری مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) خوانده می شود که بسیار پرمعنا و پرمغز است. شما می توانید ساعت ها منبر را با یک سبک خیلی خوب و با یک شعر خیلی عالی، در کمال استواری و اتقان؛ به مستمع بیان کنید و البته این شعرهای خوب و سبک ها، به وجود آمده از حضور در پای منابر، مطالعه و ارتباط با علما است. شاعران و ذاکرانی که از زیر عبا بیرون می آیند، سبک خواندن، جذب و ارائه مطالب و شعر آن ها با کسانی که از جای دیگری یاد گرفته اند، متفاوت است.

ضرورت روشنگری در مقابل فعالیت های جریان تشیع انگلیسی

 رهبر معظم انقلاب بیاناتی در رابطه با تشیع انگلیسی داشته اند. ما شاهد ترویج تفکر جریان شیعه انگلیسی و حضور پررنگ تر آن در ایام محرم هستیم. نظر شما در رابطه با جلوگیری از فعالیت های جریان شیعه انگلیسی در محرم چیست؟

موسوی مطلق: جلوی فعالیت آن ها را نمی شود گرفت ولی باید روشنگری کرد. جریان تشیع انگلیسی وجود دارد  و در حال فعالیت است. ما در مقابل آن ها موضعی گرفتیم و معلوم شد که طرفداران شان چقدر با ادب هستند. بیش از 900 کامنت گذاشته اند که در تمام آن ها  فحش و ناسزا  داده اند و شما یک بحث علمی در آن مشاهده نمی کنید.

 جریان این موضع گیری شما چه بود؟

موسوی مطلق: دوستان در صفحه اینستاگرام بنده متنی را منتشر کرده بودند که صحبت های من بود و در آن گفته بودیم که یکی از سردمداران این موضوع درک درستی از اسلام ندارد چرا که معنای دو مفهوم مهم در اسلام که یکی وحدت و دیگری تقیه است را با توجه به این که در آثار و استفتائاتشان هم آورده اند، متوجه نیست  و یا به آن ها عمل نمی کند. در حال حاضر در سوریه دو شهرک سی هزار نفری، مورد محاصره قرار گرفته است و دغدغه اصلی زنانشان این است که آیا خودکشی در این شرایط جایز است یا خیر. این ها به علت این که چیزی برای خوردن ندارند، برگ درخت می خورند و داعشی ها گفته اند که اگر این منطقه را تصرف کنند، کاری که نباید بکنند را می کنند. چه کسی باید پاسخگوی کشته شدن این شیعیان باشد؟ .اصل برائت یک اصل قرآنی است و ما در کلمه توحید داریم که "لا اله" اول نفی خدایان دیگر است و بعد می گوییم "الاالله"   .کسی مشکلی با برائت و لعن و تبری ندارد. هدف و مقصد یکی است، ولی روش های آن متفاوت است.  این ها در امنیت  کامل هر چیزی که دوست دارند، بیان می کنند و ثمره اش این است که یک عده مظلوم بی گناه کشته می شوند. چه کسی باید پاسخگوی این موضوع باشد؟ پاسخگو کیست؟ یک فرد جاعلی قسمت هایی از مداحی بعضی آقایان کم خرد و افراطی را که در مناسبت هایی مثل عیدالزهرا خوانده بودند را جمع کرده و برای مولوی عبدالجهل فرستاده بود. او هم یک نامه تشکر فرستاده و گفته بود که تحقیق خوبی برای ما انجام دادید. ما دوست داشتیم که تمام این سی دی ها و نوارها را گوش کنیم و از این نواری که فرستادید، پنج هزار نسخه تکثیر و بین اهل سنت پخش کردیم. عده ای دنبال این کارها هستند. روش مراجع و بزرگان ما و اجماع آن ها در این زمینه مشخص است و اگر کسی ادعایی هم کند، مخالف سیره بقیه مراجع ما است. این افراط ها برای اسلام و شیعه، گرفتاری و زحمت درست کرده است و این افراد باید در مورد بعضی نسبت دادن ها و حرف هایی که می زنند، پاسخگو باشد. ما در این که چگونه می خواهند جواب حضرت ولی عصر(عج) و جواب این خون ها را بدهند، مانده ایم. می گویند ما این کارها را نکنیم، آن ها این کارها را انجام می دهند؛ نه، این چنین نیست. این درست است که بعضی مثل داعشی ها خوی وحشی گری دارند ولی در کشورهای دیگر مثل مالزی هم این اتفاقات وجود دارد و شیعه را در تحت فشار عجیبی قرار می دهند. ما می توانیم با استدلال و عقل و حجم زیادی از معارف که داریم، آن ها را جذب کنیم. امام(ع) می فرمایند " تقیه دینی  و دین آبایی"، تقیه دین من و دین آبا و اجداد من است. نکته جالب این است که در کتب روایی ما، بابی به نام باب تقیه داریم  و روایات فراوانی در این مورد آمده است. امیدواریم خداوند این فتنه به وجود آمده در دل تشیع را هم به برکت حضرت ولی عصر(عج) اصلاح کند.

با توجه به حضور جنابعالی به عنوان خطیب در هیئت های مختلف، مهم ترین آسیب و مسائلی که در حال حاضر هیئت ها را تهدید می کند و یا در آینده می تواند به عنوان یک تهدید مطرح شود، چه چیزهایی است؟

موسوی مطلق: در این چند سال بحث های زیادی در مورد آسیب ها شده است ولی محاسن و نقاط قوت هیئت ها بیش از نقاط ضعف و آسیب ها است. ولی همین مقدار کم نقاط ضعف هم به دلیل جایگاه مهم هیئت ها، خیلی زود خودش را نشان می دهد. اگر هیئت های ما محوریت کارها و انس شان را با علما، فرهیختگان جامعه، مسجد و ارزش های انقلاب بیشتر کنند، آسیب کمتری می بینند.

حضور خطیب در هیئت نقش کلیدی و مهمی در معرفت افزایی دارد

شاهد هستیم که در بعضی از هیئت های مذهبی در هنگام سخنرانی جمعیت کمی در هیئت حضور دارند ولی موقع مداحی جمعیت زیادی حضور پیدا می کنند؛ در بعضی دیگر از هیئت ها هم عکس این موضوع اتفاق می افتد. آیا این فرهنگ در ذهن افراد جا افتاده است که هیئت فقط محدود به عزاداری و سینه زنی می شود؟ اصلاح این فرهنگ بر عهده چه کسی است ؟ آیا این وظیفه خطیب است که به گونه ای سخنرانی کند تا افراد جذب به حضور در پای منبر شوند؟

موسوی مطلق: اگر خطیب، منبری و  واعظ جلسه هیئت؛ ویژگی های لازم در ارائه مطالب و جذابیت های مورد نیاز را داشته باشد، افراد در آن جلسه حضور پیدا می کنند. شاهد هستیم که در خیلی از جلسات واعظ نقش دارد و به خاطر این از آن خطیب برای سخنرانی دعوت می کنند که حالا افراد بیشتری در آن جلسه حضور پیدا کنند. دغدغه خیلی از مداحان این است که هیئت آن ها، حتما سخنران و واعظ داشته باشد، چون متوجه این نکته هستند که حضور خطیب در هیئت در معرفت افزایی نقش کلیدی و مهمی دارد. اگر  خطیب بتواند، منبر را به درستی به انجام برساند، قطعا مردم استقبال می کنند.

تعداد مبلغین دینی نسبت به جمعیت کم است/ تفاوت میان تعداد مراکز دانشگاهی و حوزوی در کشور

شهرت هم در این زمینه نقش دارد. خیلی از فضلا و اندیشمندان گمنام هستند ولی افرادی هم توسط رسانه ملی شاخص و مطرح شده اند و به همین خاطر جمعیت زیادی در منبرش حاضر می شوند و نمی توانیم بگوییم که شهرت بی تاثیر است. یک نکته مهمی که در موضوع منبر به عنوان یکی از مشکلات مطرح می شود، این است که تعداد مبلغین دینی به نسبت جمعیت خیلی کم است. به دلیل این که در متن کار هستیم، حجم بالای کار و سیل تقاضاهای برای منبر و جلسات را درک می کنیم. آماری را عرض می کنم که خالی از لطف نیست. این آمار آنلاین نیست و برای چند سال پیش است. عربستان سه میلیون طلبه وهابی تامین (بورسیه) دارد که دوره های فشرده را پشت سر می گزارند و بعد به آن ها خانه، ماشین و حقوق می دهند تا  به کشورهای منطقه بروند  و در آن جا کار کنند. پاکستان که دشمن چراغ خاموش جمهوری اسلامی است، پنج میلیون طلبه دارد؛ در ایران آمار چقدر است؟ این آمار در ایران با احتساب مراجع و بزرگان و معمرین و ائمه جمعه و روحانیون شاغل در ادارات؛ ۲۰۰ هزار نفر می شود که آمار افراد دارای پرونده رسمی خیلی کم تر هم است. در مورد این که چقدر از این جمعیت در امر تبلیغ وارد می شوند، با ارزش های انقلاب همراه هستند و توان تبلیغ دارند؛ باید بحث شود. این نکته به این معنی است که امروز یک جمعیت حداقلی، جمعیت حداکثری مردم را راهنمایی می کند. در چند سال اخیر در این زمینه حرکت هایی صورت گرفته است ولی چون موج جوانان برای ورود به حوزه زیاد است، امکاناتمان جوابگو نیست. آمار پذیرش بسیار کم است، چون امکاناتی که باید در حوزه ها داشته باشیم، نداریم. در حال حاضر ما در هر شهر تعدادی مرکز علمی مثل دانشگاه آزاد، علمی کاربردی، پیام نور و دانشگاه های خصوصی داریم و این بسیار خوب هم هست ولی چه تعداد حوزه  علمیه در همان شهر وجود دارد؟

دشمن به دنبال تخریب روحانیت است/ اهمیت موضوع تربیت مبلغ دینی

این مطلب درست است که در بسیاری از شهر ها با مشکل کمبود امام جماعت مواجه هستیم؟

موسوی مطلق: استاد قرائتی گفتند که ما در حال حاضر اگر ۵۰۰ هزار نفر روحانی داشته باشیم فقط جوابگوی مساجد شهرها، روستاها و شهرک ها است. همیشه هم همین جمعیت حداقلی در هرجا که نیاز بوده، قوی وارد شده است. روحانیت به نسبت جمعیتی که داشته، بیشترین شهید را در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. امروز حتی آمار تعداد جمعیت سخنران و مبلغ نسبت به مداحان کم تر است. موضوع جمعیت وعاظ و تربیت مبلغ مهم است. دشمن و دوستان نادان دنبال این هستند که همین جمعیت کم را هم با شایعات مختلف، دروغ ها و تهمت ها و هزاران قصه دیگر، تخریب کنند.

هیئت های مذهبی کشور در حال سیر به سمت کمال و افزایش کیفیت هستند

بسیج پرس: هر چه زمان می گذرد تعداد هیئت ها بیشتر می شود، آیا کیفیت هیئت ها هم رو به پیشرفت هست؟

موسوی مطلق: بنده از سال ۷۳ لباس روحانیت را پوشیدیم  و امروز ۲۱ سال از آن روزها می گذرد. از همان سال های اول به صورت پررنگ در حد توانم در هیئات و محافل دانشجویی و در زمینه تبلیغ فعالیت کردم. با توجه به این که برای سخنرانی به سراسر کشور سفر می کنم و با هیأت های مختلفی در ارتباط هستم، باید بگویم که واقعیت این است که ما در هیئت ها سیر به سمت کمال داریم و کیفیت هیئات در حال بیشتر شدن است.

 

هیئات آثار تربیتی خوبی بر روی جوانان دارند

چه ملاحظاتی باید رعایت شود تا جایگاه مهم و قابل توجه هیئت مورد خدشه قرار نگیرد؟

موسوی مطلق: ما که در متن کار حضور داریم، می بینیم که هیئات، آثار تربیتی خیلی خوبی روی جوانان دارند و اثر گزار هستند. تغییرات مثبت سبک خواندن مداحان و نوع شعرهایشان ملموس است. نشست هایی که رهبر معظم انقلاب سالی دو مرتبه فقط با شاعران دارند، در احیای شعر آیینی خیلی داشت. در گذشته شعر آیینی به این شکل مطرح نبوده و  احیا شده و ارزش برای آن قائل شده اند. در زمینه شعر در فضای هیأت، امروز شاعران شعرهای خیلی خوبی می گویند که با گذشته اصلا قابل مقایسه نیست.، در قالب های دیگر شعری چه بسا تنزل هم داشتیم اما در شعر هیأت و ‌آیینی؛ رشد، اصلا قابل مقایسه نیست. ایجاد سبک هایی که مبدع آن خود افراد هستند، همان چیزی است که دغدغه رهبر معظم انقلاب بوده و در این سال ها صورت گرفته است.

جایگاه مهم هیئت در جامعه / عده ای می خواهند اثر گزاری هیئت های مذهبی را از فرصت به تهدید تبدیل کنند

اثر گذاری هیئت های مذهبی در عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی؛ فرصت خوبی است که عده ای می خواهند آن را تبدیل به تهدید کنند. رسانه های مغرض می گویند که فلان مداح اهل بیت(ع) این موضع را گرفته است، چرا موضع نگیرد؟ هیئت بخش مهمی از فرهنگ جامعه را به دوش می کشد و جایگاه مهمی دارد. سیاست مداران ما هم فهمیده اند که جایگاه هیئت مهم است. عده ای به خاطر همین اهمیت جایگاه هیئت، شروع به حمله و تخریب آن می کنند و اتفاقا اهل هیئت باید قرص و محکم در تمام عرصه ها بمانند و از هیچ کسی هم نترسند، چون ارباب هیئتی ها، سیدالشهدا(ع) است که از هیچ کسی نترسید و زیر بار ذلت هم نرفت.


ارسال نظرات