استودیو نمایش «روایت» و سالن تئاتر «سرو» با حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، مدیر عامل خانه هنرمندان و معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت افتتاح شد.
کد خبر: ۸۵۹۶۸۴۷
|
۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸

به گزارش روابط عمومی جشنواره تئاتر مقاومت به نقل از خبرگزاری مهر، همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سراسری جشنواره تئاتر مقاومت شامگاه پنجشنبه ۲۸ آبان ماه دو سالن استودیو نمایش «روایت» و «سرو» با حضور جواد جباری مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت، ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر، رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین پارسایی دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، حسین مسافر آستانه، حسن رونده، نیما دهقان، عباس غفاری و مجید رحمتی افتتاح شد.

در ابتدای این مراسم، استودیو نمایش «روایت» با اجرای بخشی از نمایش «۱۱ - ۱۷۵» به کارگردانی علیرضا حنیفی یکی از پیشکسوتان نمایش‌های دفاع مقدس آغاز به کار کرد. طبق توضیحات حسین پارسایی دبیر جشنواره این محل اجرا، به واسطه تغییر کاربری نمازخانه بنیاد روایت ایجاد شده و دارای ۶۰ صندلی است. این سالن امکانات کاربردی دارد و سالنی پرتابل است. در طی برگزاری جشنواره، گروه‌های مختلف نمایش آثارشان را در این سالن به صحنه خواهند برد.

در ادامه این مراسم، روبان افتتاح سالن «سرو» به دست علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بریده شد. در ابتدا حسین پارسایی با ارائه توضیحاتی درباره ایجاد این سالن اظهار کرد: در شرایط کنونی تعداد صندلی‌هایی که برای سالن های مختلف درنظر گرفته شده، بسیار محدود است، خوشبختانه طی سال‌های گذشته اقداماتی در این زمینه صورت گرفته تا این ظرفیت ارتقا یابد. در حال حاضر گروه‌های بسیاری تلاش دارند تا در حوزه اقتصاد تئاتر روند موثری را ایجاد کنند و مشارکت داشته باشند.

او بیان کرد: بعد از افتتاح رسمی دبیرخانه جشنواره تئاتر «مقاومت»، پیشنهاد ساخت سالن پرتابل را به آقای جباری ارائه دادم، مجوز این اقدام را با موافقت آقای جباری به دست آوردیم و با همراهی آقای پناهی اقدام به طراحی و ساخت آن کردیم. طراحی اولیه ما فضایی بالغ بر ۱۳ در ۱۳ و ارتفاع شش متر و ۱۲۰صندلی بود. ما قصد داشتیم سالنی پرتابل، کاربردی و کم هزینه ایجاد کنیم، بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم، امکان توسعه این فضا را به دست آوردیم و تعداد صندلی‌های آن را ۱۶۰ صندلی های این سالن را افزایش دادیم. با همکاری تمام بخش‌های بنیاد روایت کلیه امکانات موجود در این سازمان، برای استفاده در سالن مورد استفاده قرار گرفت.

پارسایی خودگردان بودن این تماشاخانه را یکی از ویژگی‌های آن دانست و گفت: پیشنهاد من به بنیاد روایت ازابتدا برای تشکیل این مکان، خودگردان بودن آن بوده است. ما هیچ هزینه‌ای دریافت نخواهیم کرد. هیئت انتخاب آثار و نوع درآمدزایی آن با توجه به اولویت‌های اجرایی این سالن شکل می‌گیرد. با تاکید بر حضور گروه‌های جوان ما می‌توانیم به رپرتوار اجرایی دست پیدا کنیم و سه اجرای همزمان در آن داشته باشیم. منطقه جغرافیایی سالن بسیار مناسب و قابل توجه است و امکان دسترسی راحتی را برای هنرمندان و مخاطبان ایجاد می‌کند. امیدوارم این تالار تداوم داشته باشد و گروه‌های اجرایی بتوانند آثارشان را به صحنه ببرند.

دبیر پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در رابطه با هزینه‌های افتتاح این دو سالن یادآور شد: هزینه اولیه ای که برای ساخت پیش بینی شده بود با حضور آقای مصدق و بیان پیشنهادات‌شان در جهت بهبود شرایط و افزایش ایمنی آن سبب شد تا هزینه در نظر گرفته شده اولیه مقداری افزایش یابد و به ۱۵۰ میلیون تومان برسد. به نظرم فضاهای بسیاری در شهر وجود دارد که می‌توان با بهره‌گیری از آنها، بستر مناسبی برای اجرای گروه‌های نمایشی ایجاد کرد و در زمینه توسعه تئاتر گام‌های موثری را برداشت.

جباری: پژوهش در حیطه دفاع مقدس با ضعف‌های بسیار روبه‌رو است

جواد جباری مدیر عامل بنیاد روایت نیز در سخنانی ضمن قدردانی از گروه اجرایی این دوره از جشنواره و اقداماتی را که صورت داده بودند بیان کرد: تئاتر ما این روزها از مشکلات بسیاری رنج می‌برد که یکی از آنها محدودیت فضاهای اجرایی است. البته این موضوع را باید مد نظرگرفت که ایجاد سالن تنها هدف ما نیست. در حوزه تئاتر نیز باید متولیان امور را به دیدن نمایش دعوت کنیم تا به تماشای آثار بنشیند و به این طریق رونقی در تئاتر ایجاد شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: محتوا یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه داشت. در این زمینه باید به موضوعات خاص توجه داشت. ما خوشحال خواهیم شد که بتوانیم زمینه مناسبی برای ارائه آثار ارزشمند شکل دهیم تا مخاطبان ما در سراسر کشور خواهان اجرای آن باشند. پژوهش در حیطه دفاع مقدس با ضعف‌های بسیار روبه‌رو است که باید مورد آسیب شناسی قرار گیرد. منابع اطلاعاتی بسیاری از دوران دفاع مقدس موجود است که می‌توان از آنها در ارائه مفاهیم لازم بهره برد.

علی مرادخانی: باید همگام و همراه یکدیگر در حوزه تئاتر گام برداریم

در ادامه، علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افتتاح این سالن را اقدامی قابل توجه دانست و عنوان کرد: کارهای بسیاری در حوزه تئاتر وجود دارد که باید انجام شود. کارهایی که با مسائل و مشکلات بسیاری روبه‌رو است، بنابراین تمام ما باید همراه و همگام با یکدیگر حرکت کنیم تا بتوانیم در این حیطه اقدامات لازم را انجام دهیم. بر این اساس به عنوان مسئولان دولتی از تمام توان و امکاناتی که در اختیار داریم بهره خواهیم برد. سیاست‌های کلی که در برنامه ششم نیز وجود دارد بر آنست تا معرفت عمومی را بالا ببریم یکی از مظاهر این مسئله حوزه تئاتر است، امید است بتوانیم در این زمینه اقداماتی را انجام دهیم.

او اظهار کرد: فعالیت در حوزه دفاع مقدس که به ارزش‌های ما می پردازد کار سخت و پیچیده‌ای است و باید نگاه متفاوت و جامعی به آن داشته باشیم.

ایرج راد: هنر باید به عنوان شغل شناخته شود

همچنین ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر یکی دیگر از میهمانان ویژه این مراسم، افتتاح فضای دیگری به هنر تئاتر را مثبت تلقی کرد و گفت : طی سال‌های گذشته به دلیل اینکه در زمینه ساخت سالن کار خاصی صورت نگرفته بود، خود اهالی تئاتر آستین های‌شان را بالا زدند و سالن های اجرایی را ساختند. هر کدام از این سالن‌ها با فعالیت‌شان می‌توانند در زمینه اشتغال زایی موثر باشند و تاثیرعملکردشان را در جامعه احساس کرد.

او تاکید کرد: یکی از مسائلی که باید مورد توجه خاص مسئولان قرار بگیرد، آنست که هنر به عنوان شغل تخصصی بشمار نمی رود و به همین دلیل با مشکلات بسیاری روبه‌رو می شود. این گله را همواره داشتم که چرا وزارت فرهنگ و هنر اسلامی نداریم؟ تا زمانی که این مسئله حل نشود، اتفاقی رخ نمی‌دهد. امیدوارم با توجه به صحبت‌هایی که در برنامه توسعه ششم ایجاد شده است در چند سال آینده شاهد این باشیم که هنر به عنوان شغل شناخته شود و مسئولین بتوانند در این زمینه اقدامات و کمک های لازم را صورت دهند. تئاتر به عنوان هنر فرهیخته و تاثیرگذاردر تمام جهان شناخته می‌شود، باید به این موضوع توجه داشت تا شاهد تاثیرات سازنده آن در جامعه ایجاد باشیم.

در بخش پایانی این مراسم، رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان نیز توضیحاتی در رابطه با تاریخچه ساختمان بنیاد روایت و مکانی که اکنون تبدیل به سالن اجرا شده بود ارائه داد و ایجاد آن را اقدامی موثر دانست.

در پایان، نمایش «شام آخر» به کارگردانی احمد سلیمانی به عنوان نخستین اجرای سالن «سرو» اجراهای عمومی خود را آغاز کرد.

ارسال نظرات