معاون آموزش وزیر بهداشت:

بسیج جامعه پزشکی در اعتلای اخلاق حرفه‌ای جامعه پزشکی نقش کلیدی دارد

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: اعتلای اخلاق حرفه‌ای در جامعه پزشکی از اهمیتی ویژه‌ای برخوردار است که موسسات بسیار در این راستا تلاش می‌کنند و بسیج جامعه پزشکی می‌تواند نقشی کلیدی در پیشبرد اهداف آن ایفا کند.
کد خبر: ۸۵۹۷۲۳۰
|
۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر باقر لاریجانی، طی سخنرانی در دومین نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور پیرامون بحث تحول و نو‌آوری در آموزش پزشکی همراه با نگاه اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: مقام معظم رهبری به علم نافع برای حال و آینده، حفظ سرعت علمی کشور در راستای اجرایی کردن نقشه جامعه علمی و تعیین شاخص‌های پیشرفت بر حسب نیاز کشور تأکید دارند‏، همچنین باید بر نقش‌آفرینی دانشگاه در اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان توجه داشته باشیم.

لاریجانی، با اشاره به اینکه یکی از مصادیق ترجمان اقتصاد مقاومتی بهره‌وری از سرمایه‌های بومی کشور در حوزه پزشکی است، گفت: آموزش عالی سلامت یک سرمایه‌گذاری است و برای اثربخشی نظام آموزش باید تلاش مضاعف داشته باشیم و توسعه کیفی و کمی در نظام آموزش باید با توجه به شرایط کشور سامان یابد.

وی پیرامون فرمایش رهبری که به وجود خلأ نوآوری در نظام آموزش اشاره داشتند‏، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که در شاخص‌های inovation وضعیت جالبی نداریم و در بین ۱۴۳ کشور در رتبه ۱۲۰ قرار گرفته‌ایم؛ در حالی که در آموزش عالی از نظر تعداد دانشجو و تحصیلات دانشگاهی رتبه دهم را داریم و از نظر تولید علم در رتبه جهان ۴۰ جهان قرار گرفته‌ایم.

معاون آموزش وزیر بهداشت درباره مشکلات موجود در نظام آموزش عالی اذعان داشت: در حال حاضر در نظام آموزش عالی حوزه‌های متفاوتی داریم اما متأسفانه این حوزه‌ها لینک خوبی با یکدیگر ندارند؛ کمتر رشته‌ای در دنیا وجود دارد که در داخل کشور ما نباشد و حدوداً ۷۰ درصد دانشگاه‌های کشور تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهند، همچنین تعداد اساتید ما حدود ۱۸هزار نفر است و تعداد PHD‌ها افزایش یافته است.

لاریجانی، در ادامه گفت: توسعه کمی در آموزش پزشکی رشد خوبی دارد اما این رشد باید متناسب با نیاز کشور باشد تا در نتیجه آن شاهد تحولات باشیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه‌ای از شورای انقلاب فرهنگی پیرامون ساماندهی پزشکی در کشور گفت: باید در دانشگاه‌های علوم پزشکی تمرکززدایی داشته باشیم و یکسری از آموزش‌ها را به مناطق مختلف بسپاریم و توانمندسازی کنیم؛ همچنین طبق اسنادی که وضعیت موجود در بیماری‌های مختلف را نشان می‌دهد ۷۰ تا ۸۰ درصد آمار مرگ و میر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است.

حوزه سلامت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است
وی با بیان اینکه حوزه سلامت با چالش‌های بسیاری روبه‌رو است که باید در جلساتی تخصصی مورد بررسی قرار گیرند، افزود: تمام چالش‌ها در سندهای چشم‌انداز کشور مورد بازبینی قرار گرفته است و متناسب با آن برنامه راهبردی تدوین شده؛، ما سه بسته محتوا محور‏، خروجی محور و زمینه محور در نظر گرفته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: ما باید دقت کنیم که آموزش پزشکی به کدام سمت در حال حرکت است و چنانچه مرجعیت علمی منطقه را می‌خواهیم باید نقشه راه داشته باشیم و در آن حرکت کنیم، همچنین با روش‌های مختلف بین‌المللی‌سازی آموزش می‌توانیم دانشجویان کشورهای دیگر را پذیرا باشیم.

وی با اشاره به آمار‌ها گفت: ۷۰ درصد دانشجویان استرالیایی و ۶۲ درصد دانشجویان آمریکایی منشأ آسیایی دارند، ما باید بتوانیم این دانشجویان را جذب کنیم و برای تحقق این امر تلاش‌های زیادی صورت گرفته است.

معاون آموزش وزیر بهداشت با اشاره به طراحی بسترهای متفاوت برای نوآوری اظهار داشت: طبق فرمایش رهبری یکی از این بسترها‏، بستر مرجعیت علمی است، اگر به شاخص‌های تولید علم نگاهی داشته باشیم از نظر تولید مدرک علمی در منطقه بالا‌ترین رتبه را داریم، درواقع ما هدف‌گذاری می‌کنیم و آن را دنبال می‌کنیم، واضح است که حرکت با برنامه ریزی ما را به مرجعیت علمی در بعضی از حوزه‌ها خواهد رساند.

لاریجانی، درباره رشد توسعه و افزایش سرعت آن نیز گفت: دانشگاه‌ها باید برای توسعه بیشتر و حفظ سرعت علمی تلاش بیشتری داشته باشند و نظارت مناسب در این زمینه لازم است؛ دانشگاه‌ها باید به سمت نسل سوم حرکت کنند و مأموریت محور شوند و در چرخه پژوهش باید ورود بیشتری داشته باشند.

وی پیرامون بستر عدالت محوری و پاسخگویی در آموزش پزشکی گفت: بار بیماری‌ها و هرم جمعیتی تلاش بیشتر ما را می‌طلبد، باید در نظام آموزش دانشجوی پزشکی را با چالش‌های سلامت آشنا کنیم.

معاون آموزش وزارت بهداشت گفت: باید توسعه راهبردی و هدفمند داشته باشیم و توسعه عالی با توسعه کشور قرین باشد.

لاریجانی، به اعتلای اخلاق حرفه‌ای در حوزه پزشکی اشاره کرد خاطرنشان کرد: در حال حاضر موسسات بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند و ما امیدواریم که بتوانیم اخلاق حرفه‌ای را گسترش دهیم که بسیج جامعه پزشکی در این زمینه نقشی بسیار کلیدی را می‌تواند ایفا کند.
ارسال نظرات