رئیس سازمان ورزش بسیج گفت: بسیج با افتتاح سه هزار سالن ورزشی فرصت ورزش را برای مردم مناطق محروم فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۵۹۸۰۲۳
|
۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۲
به گزارش خبرگزاي بسيج، فعاليت هاي بسيج در ورزش بر كمتر كسي پوشيده است و همواره متوليان ورزش كشور از وزارت ورزش تا كميته ملي المپيك از فعاليت هاي بسيج در اين حوزه تمجيد كرده اند.در آستانه هفته بسيج، سرتيپ دوم پاسدار كاظم يزداني رئيس سازمان ورزش بسيج درباره برنامه بسيج در ورزش صحبت كرده است.

*سردار در  هفته بسيج به سر می بریم و اين نيروي مردمي در سال هاي اخير فعاليت هاي گسترده اي را در حوزه ورزش مانند ساير بخش ها داشته است، درباره فعاليت هاي بسيج صحبت مي كنيد؟

ضمن گراميداشت هفته بسيج، در حال حاضر آخرين ماه هاي پنج ساله پنجم ورزش بسيج را سپري مي كنيم. يكي از فعاليت هاي بزرگ و شاخص بسيج در حوزه ورزش در برنامه 5 ساله پنجم ، با توجه به تعهدات و قولي كه سردار نقدي براي توسعه ورزش كشور دادند، ساخت سه هزار سالن ورزشي در سراسر كشور بود. در همين راستا روز دوشنبه دوم آذر 500سالن ورزشي در سراسر كشور به بهره برداري مي رسد تا مجموع سالن هاي افتتاح شده بسيج در 5 سال اخير به سه هزار سالن برسد و توانسته باشيم به وعده مان در اين رابطه عمل كرده باشيم.ساخت اين تعداد سالن ورزشي، يك كار بي بديل در ورزش كشور است كه بسيج آن را به سرانجام رسانده است.

*ساخت اين سالن هاي ورزشي مي تواند قدمي در فرهنگ سازي براي ورزش همگاني باشد،براي استفاده هر چه بهتر از اين ظرفيت چه برنامه هايي در نظر گرفته ايد؟

ورزش همگاني همواره مورد تاكيد مقام عظماي ولايت بوده است و ايشان از مردم خواسته اند حداقل هفته اي 3 جلسه ورزش كنند.اين ورزش مي تواند در طبيعت باشد و يا در سالن هاي ورزشي صورت بگيرد. بستر اين كار در بسيج فراهم شده و اضافه شدن سه هزار سالن به زيرساخت هاي ورزشي كشور به طور قطع مي تواند مردم را به ورزش كردن تشويق كند.علاوه بر ساخت سه هزار سالن ورزشي، 17 هزار مربي و مدير متخصص براي اداره سالن هاي ورزشي بسيج تربيت كرده ايم و كلاس هاي مختلفي براي مديران و مربيان برگزار شده است. در مجموع بستر خيلي خوبي در بسيج فراهم شده تا مردم علاقمند به سلامتي و شور و نشاط بتوانند فضايي براي ورزش كردن داشته باشند.

*نكته جالب توجه و قابل تامل در بحث ساخت سالن هاي ورزشي، ساخت بخشي از اين سالن ها در مناطق دور افتاده و محروم كشور است و سبب شده تا مردمي كه دولت توجهي براي فراهم كردن امكانات ورزشي برايشان نداشته، با همت بسيج صاحب مكاني براي ورزش شوند، درباره اين كار بزرگ بيشتر توضيح مي دهيد؟

ساخت سه هزار سالن ورزشي بسيج بر اساس آمايش سرزميني و نياز سنجي ها در مناطق مختلف كشور صورت گرفت. در اين رابط مناطق محروم و كم برخوردار از اولويت هاي بسيج براي ساخت سالن ورزشي بود و به دنبال فراهم كردن بستري بوديم تا مردم شهرها و روستاهاي محروم هم مكاني براي ورزش داشته باشند و خوشحاليم كه در بسيج توانسته ايم اين فضا را فراهم كنيم و نقشي در ارتقاي سلامتي مردم كشورمان داشته باشيم.علاوه بر اين سالن هاي ورزشي بسيج طوري طراحي شده است كه كاربردي است و مانند ديگر سالن هاي ورزشي نيست كه يك ماه از سال استفاده شود و در بقيه سال بلااستفاده بماند.

*بسيج علاوه بر بحث زير ساخت هاي ورزشي، در ورزش قهرماني هم فعاليت هاي خوبي داشته است، به خصوص اينكه با تاسيس پايگاه هاي استعداديابي به دنبال يك كار ريشه اي و پايه اي براي پشتوانه سازي براي ورزش كشور هستيد، در اين رابطه صحبت مي كنيد؟

در ورزش قهرماني بر اساس انتظارات مقام معظم رهبري از بسيج، فعاليت هاي خوبي در زمينه ورزش قهرماني در برنامه 5 ساله پنج انجام شده است.پايگاه هاي استعداديابي يكي از كارهاي بزرگ بسيج است و در حال حاضر در استان هاي مختلف كشور، 7 هزار نونهال زير 14 سال در 14 رشته ورزشي در دو بخش خواهران و برادران تحت آموزش و تربيت هستند. برنامه هاي استعداديابي و استعدادگزيني در بسيج در برنامه 5 ساله ششم هم كه سال آينده آغاز مي شود ادامه خواهد داشت. به هر حال در عرصه ورزش بين المللي براي اينكه به يك جايگاه پايدار برسيم،مانند ساير كشورهاي دنيا،بايد يك پشتوانه قوي در ورزش كشور داشته باشيم و اين پشتوانه جز با استعداديابي به دست نمي آيد.

*با توجه به ورود گسترده بسيج به بحث ورزش پايه، شما چه انتظاري از ساير متوليان ورزش در اين رابطه داريد؟

پرورش يك قهرمان يك پروسه 7 تا ده ساله است و در اين حوزه همه نهادهاي متولي ورزش بايد در كنار هم در ورزش پايه سرمايه گذاري كنند تا بتوانيم در ميادين بين المللي يك جايگاه پايدار داشته باشيم. اين مسئله زماني اتفاق مي افتد كه زيرساخت هاي لازم هم وجود داشته باشد. در غير اين صورت استعدادهايي كه در سراسر كشور و به خصوص مناطق محروم هستند به رغم استعدادهايي كه دارند، شناسايي نمي شوند و نمي توانيم از اين پتانسيل استفاده كنيم. در اين زمينه با توجه به فعاليت پايگاه استعداديابي و كارهايي خيلي خوبي كه در بسيج در حوزه شناسايي استعدادها انجام شده است، اين بستر را فراهم شده و با يك كار سيستمي خوب كه همكاري وزارت ورزش و آموزش و پرورش و ساير نهادهاي متولي در اين زمينه را مي طلبد مي توان به يك جايگاه پايدار در ورزش دنيا رسيد و نوسان كمي در رقابت هاي بين المللي داشته باشيم.

*علاوه بر پايگاه هاي استعداديابي، درباره فعاليت هاي باشگاه مقاومت كه در حوزه ورزش قهرماني متمركز شده است هم توضيحات بيشتري مي دهيد؟

يكي از ظرفيت هاي خوب بسيج در بخش ورزش، باشگاه مقاومت است و تنها نهادي كه در سراسر ايران در شهرهاي مختلف از چنين پتانسيلي برخوردار است، بسيج است. در حال حاضر حدود در 100 شهر كشور، باشگاه مقاومت در رشته هاي مختلف فعاليت مي كند و ورزشكاراني كه پس از استعدادگزيني در پايگاه هاي استعداديابي آموزش ديده اند، برترين هاي آنها گلچين مي شوند و در باشگاه مقاومت، ورزش حرفه اي را تجربه مي كنند.

* متاسفانه بي اخلاقي ها در ورزش كشور رو به افزايش است، با توجه به اينكه در ورزش بسيج همواره توجه به اخلاق و معنويات در اولويت بوده است، به نظر شما براي برون رفت فضاي ورزش از وضعيت ناهنجاري كه گرفتار آن شده است، چه كاري بايد انجام داد؟

با همكاري سازمان ورزش بسيج و سازمان بسيج ورزشكاران،قدم هاي خيلي خوبي در زمينه ارتقاي معنويت و بصيرت بخشي مربيان، مديران و ورزشكاران انجام شده است.آقاي آذرنوش اراده خوبي در اين زمينه دارند و ما در سازمان ورزش بسيج به عنوان همكار در كنار ايشان هستيم.درمعاونت فرهنگي وزارت ورزش هم دكتر احمدي و دكتر اميني در اين زمينه كارهاي قابل توجهي انجام داده اند. با اين وجود معتقدم كه اخلاق يكي از فريضه هاي فراموش شده ورزش كشور است و عقب افتادگي زيادي در اين بخش وجود دارد.
*با توجه به فضايي كه در حوزه مسائل فرهنگي و اخلاقي با آن روبرو هستيم، شما چه كسي را مقصر مي دانيد؟

يك ورزشكار حتي اگر قهرمان جهان هم بشود اما اخلاق نداشته باشد ارزشي ندارد. با اين وجود معتقدم در گسترش بي اخلاقي ها ورزشكار و مربي مقصر نيستند و مديران در اين رابطه مقصرند. متاسفانه بر خلاف هزينه هايي كه براي ورزش قهرماني مي شود براي ترويج اخلاق هزينه نمي شود. صداوسيما هم به اين موضوع حساسيت لازم را نشان نمي دهد. معتقدم همان قدر كه براي قهرماني يك ورزشكار هزينه مي شود، بايد در بخش فرهنگي و بالا بردن معنويت و اخلاق ورزشكاران هم بايد هزينه كنيم.

*سردار، در بخش هاي پاياني مصاحبه مي خواهيم درباره فعاليت هاي ورزشي تان صحبت كنيد، از روزهايي كه ورزش مي كرديد تا امروز كه مدير ورزشي هستيد. 

از همان نوجواني به ورزش علاقه داشتم و 13 ساله بودم كه در باشگاه جودو ثبت نام كردم و قبل از انقلاب در مسابقات قهرماني كشور، چندين عنوان قهرماني كسب كردم اما يك مصدوميت باعث شد تا نتوانم به ورزش قهرماني ادامه بدهم. در ادامه كار مربيگري را شروع كردم و علاوه بر آن به عنوان مدرس در دوره هاي مختلف مربيگري تدريس كرده ام.پس از ورود به سپاه به دليل نيازهايي كه احساس مي شد، ورزش شنا و دفاع شخصي هم آشنا شدم.در مديريت ورزشي هم در دهه 60 مسئول فدراسيون ورزش هاي رزمي بودم. از سال 65 تا 70 به عنوان رئيس فدراسيون جودو و از سال 70 تا 82 به عنوان نائب رئيس فدراسيون جودو فعاليت كردم و در حال حاضر هم در خدمت ورزش بسيج هستم.

*همچنين دستي بر نويسندگي داريد و كتاب هم نوشته ايد.

درباره رشته تخصصي ام يعني جودو كتابي را به عنوان «جودو بياموزيد» را تاليف كرده ام تا علاقمندان اين رشته بتوانند با اين رشته ورزشي بيشتر آشنا شوند.

*گفته مي شود خانواده ورزشكاري هم داريد و به نظر مي رسد ورزش در خانواده تان به صورت جدي و حرفه اي دنبال مي شود.

به هر حال با توجه به توصيه هاي مقام معظم رهبري، ورزش فريضه و تكليف الهي است، به خصوص اينكه ما در عصري زندگي مي كنيم كه با توجه به ماشيني شدن فعاليت ها، تحرك كم است و در صورتي كه ورزش در سبد خانوار قرار نگيرد،سلامتي افراد به خطر مي افتد.در خانواده ما هم با توجه به اهميت موضوع ورزش، همه اين امر را انجام مي دهيم و خودم هفته اي سه روز حتما در هر جايي باشم حتما ورزش مي كنم و در خانواده هم فرزندانم در رشته هاي تيراندازي و رزمي فعاليت مي كنند.

*سردار،در پايان حرف و نكته اگر باقي مانده خوشحال مي شويم بشنويم؟

تشكر مي كنم و اميدوارم با توجه به ظرفيت خوبي كه در بسيج براي ورزش وجود دارد، رسانه ملي مردم را به ورزش تشويق كند تا با گرايش مردم به سمت ورزش، شاخص هاي سلامتي و نشاط بالاتر در جامعه ايران روز به روز برود. 
ارسال نظرات