همسر شهید حاتمی با بیان اینکه جرات عربستان در محکوم کردن ایران به نقض حقوق بشر نتیجه ضعف دولت ایران است، گفت: دولت در زمینه پیگیری حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا اهمال‌کاری و بی‌توجهی می‌کند.
کد خبر: ۸۵۹۸۷۱۹
|
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، فرشته روح‌افزا درباره محکوم کردن ایران به نقض حقوق بشر توسط عربستان سعودی در سازمان ملل گفت: آنجایی که عربستان سعودی طرح دعوی کرده که خود ناقض حقوق بشر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه منچستر انگلیس ادامه داد: کمیته‌های حقوق بشری که درباره ایران گزارش می‌دادند همه ناقض حقوق بشر بودند و آنها قاچاقچیان و افرادی که امنیت کشور ما را به خطر می‌اندازند را بشر می‌دانند و افرادی که در اقصی نقاط جهان مظلومانه کشته می‌شوند را بشر نمی‌دانند.

همسر شهید حاتمی در ادامه تصریح کرد: دولت ما در پیگیری حقوق جانباختگان علی‌رغم تاکیدات حضرت آقا و دستور تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بسیار ضعیف عمل کرد و وقتی این خلا پیش بیاید طبیعی است که عربستان زبان‌درازی کند و ما را محکوم به نقض حقوق بشر کند.

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه ما باید خیلی زودتر از این حرف‌ها به خود می آمدیم و اعتراض می‌کردیم، گفت: الآن سازمان ملل و کشورهای دیگر باید بروند ببینند علت وقوع این دو فاجعه چیست و با مقصر آن برخورد کنند.

وی با اشاره به محکوم کردن ایران به نقض حقوق بشر توسط عربستان گفت: سوال اینجاست که آیا نظم و امنیت حج تمتع امسال، مدیریت بیمارستان‌های سعودی، رساندن کمک‌های اولیه و آب و غذا همه به عهده کشور ما گذاشته شده بود که الان ما را محکوم می‌کنند؟ همه ابزارها در اختیار عربستان بود آن‌وقت چگونه می‌شود ما محکوم شویم؟

روح‌افزا افزود: در نهایت می‌خواهند بگویند زائران ایرانی نظم نداشتند. اگر این‌گونه است چطور در بقیه مناسک حج ایرانیان با نظم برخورد می‌کردند و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آمد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه منچستر انگلیس بیان کرد: اینکه عربستان به خود جرأت داده است تا ما را محکوم کند نتیجه ضعف دولت ما است و ما نمی‌دانیم دلیل این‌همه ضعف نشان دادن چیست؟

همسر شهید حاتمی گفت: بیش از 15 سال است آمریکایی‌ها به بهانه ماجرای یازده سپتامبر که ثابت شد پنتاگون در آن نقش داشته است کشورهای اسلامی را به مسلخ برد و برای کشته شدن 3 هزار نفر سالهاست کشورهای اسلامی مورد اتهام هستند ولی چرا برای کشته شدن حدود 8 هزار نفر هیچ اعتراضی از عربستان سعودی در مجامع بین‌المللی نمی‌شود و حتی آنها ما را هم محکوم می‌کنند؟

معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان با بیان اینکه ما باید تاکنون صدها دفعه دولت عربستان سعودی را در مجامع بین‌المللی به پاسخ وامی‌داشتیم و از آنها شکایت می‌کردیم، گفت: تاکنون ما هیچ اقدام بین‌المللی برای طر دعوا انجام نداده‌ایم و حتی درباره اتفاق سقوط جرثقیل که دولت سعودی پذیرفت مقصر است هم هیچ اقدامی را شاهد نبودیم.

وی افزود: تنها اقداماتی که انجام شد احضار سفرای عربستان بود که آن‌هم هیچ نتیجه‌ای نداشت. ما حتی افراد بعثه و سازمان حج را هم تاکنون ندیدیم و آنها می‌گویند فعلا درگیر مفقودین هستند. بنابراین وقتی ما هیچ اقدامی از کسی ندیدم به فکر تشکیل یک انجمن افتادیم که خانواده‌های قربانیان در آن مشارکت دارند.

روح‌افزا ضعف دولت در پیگیری حقوقی و بین‌المللی فاجعه منا را ناشی از اهمال‌کاری و بی‌توجهی دولت دانست و گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانیم بگوییم دولت هیچ پیگیری جدی‌ای را در این زمنیه نداشته است و این در صورتی است که نزدیک 500 انسان جان خود را از دست داده‌اند.

همسر شهید حاتمی در خاتمه گفت: ما به عنوان خانواده قربانیان حادثه سقوط جرثقیل و فاجعه منا از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا اقدام جدی انجام دهد و فقط به یک عذرخواهی رژیم سعودی نیز اکتفا نکند و باید سازمان‌های بین‌المللی وارد شوند و در دادگاه ‌های بین‌المللی نیز طرح دعوی شود.

ارسال نظرات