محقق و استاد دانشگاه بسیج را نهادی دارای ایدئولوژی دانست و گفت:بسیج می‌تواند با تقویت ارزش‌ها و باورهای جوانان مانع از نفوذ دشمن و تسلط فرهنگ غرب شود.
کد خبر: ۸۵۹۹۲۹۲
|
۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷

علیرضا عامره استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری بسیج با اشاره به عدم به کارگیری ظرفیت بسیج در بحث اقتصادمقاومتی اظهار داشت: بحث اقتصاد گسترده و وسیع بوده و تنها یک مولفه در این امر تاثیرگذار نخواهد بود مجموعه‌ای از منابع، سرمایه‌گذاری و توزیع ثروت که باید بررسی شود که دریابیم کم کاری دولت در کدام قسمت سبب بروز چنین مشکلاتی شده است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی نیز مجموعه‌هایی از مولفه‌های اقتصاد بوده و تصور می‌کنم که مقام‌معظم رهبری در بحث اقتصادمقاومتی بیشتر بر توانمند شدن سطوح کوچکتر جامعه یعنی خانواده تاکید دارند که این خود می‌طلبد تا فرهنگ‌سازی شود تا بتواند این اقتصاد کوچک شکل بگیرد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها می‌توانیم این امر را در جامعه فرهنگ‌سازی کنیم و آن زمان است که از هر کجایی شروع کنیم می‌توانیم به قتصاد مقاومتی دست پیدا کنیم.

عامره با ااشاره به چالش دولت در بحث اقتصاد گفت: در بحث منابع مالی دولت با مشکل مواجه بوده و بیشتر بنگاه‌های تولیدی نیز با این معضل روبه‌رو هستند در حقیقت جزو اصلی هر یک از اقتصادها منابع ملی و سرمایه‌گذاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ابتدا باید منابع مالی برای تحقق اقتصادمقاومتی در نظر و اختصاص داده شود و بعداً گام‌های بعدی را برداریم و این می‌طلبد که ظرفیت‌های جامعه و نیازها شناسایی شود که در چرخه تولید، مصرف و صنعت مشکل شناسایی و راهکار شناسی داشته باشیم.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: ما در ابتدا با کمبود منابع مالی، رسانه‌ها در ایجاد فرهنگ‌سازی و نبود برنامه‌ریزی برای عمل نداریم در حقیقت تشکیلات سازمانی برای مدیریت و به سرانجام رساندن اهداف مورد نیاز نداریم، تلاش سپاه و بسیج که در این عرصه فعالیت دارند تنها مقطعی بوده و نیازمند تشکیلات سازمانی و مدیریتی است.

عامره با اشاره به اقدامات بسیج در عرصه اقتصادمقاومتی گفت: شاید حرکت شکل بگیرد ولی برای ادامه کار به مشکل برخورد می‌کند که سازمان مدیریتی می‌تواند آن را رفع کند و مسیر را به درستی نشان دهد، برنامه‌های سپاه و بسیج جدای از بسیج پیگیری می‌شود و به شکل خودجوش بوده و دولت همکاری خاصی در بخش منابع با این نهادهای انقلابی نداشته است.

وی افزود: باید با مولفه‌های مربوط به اقتصاد تشکیلات سازمانی ایجاد شود و در سازمان بسیج این سازمان شکل بگیرد که با توجه به شناخت نسبت به ظرفیت‌ها و فعالیت‌ها مسیر را طراحی کند که این مهم نیازمند منابع است که باید از سوی دولت تحقق یابد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: بسیج در مشاغل خانگی می‌تواند مستقل از دولت اهداف را پیش برد بدون اینکه دولت همکاری کند برای نمونه یک دامداری کوچک خانگی که مستقل از دولت است را می‌توانیم هدایت کنیم و تولید داشته باشیم که این هدف اقتصادمقاومتی نیست تنها یک بخش کوچکی از جامعه است.

عامره با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی در بخش اقتصاد کشور گفت: اگر تولید مشاغل خانگی افزایش یابد نیازمند بازار فروش است که اگر فراهم نشود این نتیجه عقیم می‌ماند پس دربحث اقتصادمقاومتی نیازمندیم به مانند سایر اقتصادها باید برنامه‌ریزی درست در بهره‌گیری از منابع هستیم.

هر انقلابی برای ادامه مسیر خود نیازمند رهبری مدبرانه و آگاه است

وی افزود: حرکت‌های مردمی و جوش و خروش‌های مردمی تبدیل به انقلاب می‌شود که در هر انقلابی نظامی شکل گرفته و حاکمیت جامعه را عهده‌دار می‌شود، در دنیا انقلاب‌های زیادی رقم خورده ولی در نهایت استمرار نیافته‌اند چرا که مولفه‌های لازم را نداشته‌اند که یکی از مهم‌ترین این مولفه‌ها رهبری است که بتواند سکان انقلاب را در دست بگیرد و هدایت کند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: در کنار رهبری نیازمند نیروی انقلابی هستیم که بتواند در گذر زمان که انقلاب تبدیل به نظام می‌شود تغییر نکنند و دیدگاه‌ها، ارزش‌ها و عقاید انقلابی خود را حفظ کنند تا بتوانند حافظ انقلاب باشند اگر غیر از این باشند و دیدگاه‌های دیگر تلط یابند انقلاب ان کشور دچار انحراف می‌شود.

عامره با اشاره به نقش بسیج در استمرار انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی به واسطه رهبری مدبرانه مقام‌معظم رهبری و وجود نیروهای رشادت طلب، جان برکف و مخلص توانسته‌ایم در برابر هجمه‌ها و توطئه‌ها انقلاب را حفظ کنیم.

وی افزود: در حال حاضر عده‌ای سعی دارند بخش انقلاب را حذف کنند و به دنبال این هستند که ایران را به کشوری بدون ایدئولوژی تبدیل سازند وقتی کشوری بدون ایدئولوژی شود دستخوش روابط خارجی می‌شود و به خاطر حفظ منافع حزب مورد نظر تمام اهداف ارزشی ملت را فدا می‌کنند.

روحیه و تفکر بسیج در جامعه نهادینه شود

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: اولویت ما توسعه روحیه ایثارگری، حفظ انقلاب و شهادت طلبی است که باید به نسل‌های بعد نیز منتقل شود و باید به درستی برای جوانان مطرح شود.

وی افزود: بسیج همراه با ایدئولوژی بوده و از این‌رو در معرض توطئه‌ها و هجمه‌های مختلف قرار دارد که سعی کرده‌اند اجازه ندهند که نسل جدید با این ایدئولوژی رشد کرده و عجین شود، فرهنگ‌سازی ایثار و بسیج هنوز باید در جامعه ادامه داشته باشد.

عامره با اشاره به هدف آمریکا در نتیجه برجام و سلطه بر ارکان نظام گفت: در هر مبادله بین‌المللی در تمامی عرصه‌ها به نوعی کار ارتباطی رخ می‌دهد که همان راه نفوذ است که هدف دشمن می‌شود تاکنون ایجاد ارتباط برای مردم ایران یک تابو بود که اکنون شکسته شده و با شرایط کنونی حاضر به پذیرش گفتگو شده‌اند اما این ارتباط باید با حفظ ارزش‌ها باشد وقتی یک قدم جلو آمدند به دخالت در امور کشور می‌پردازند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: تابوهای بعدی یکی پس از دیگری شکسته می‌شود و ارزش‌ها و باورهای انقلابی مردم را به زیر سوال می‌برند بعد اعلام می‌کنند که بیاید کنار بیائیم گام به گام جلو می‌آیند تا به هدف نهایی خود یعنی بی‌هویت سازی ملت دست پیدا کنند که خود به نوعی هجمه‌های فرهنگی در باورهای جوانان ما ایجاد می‌کنند که هیچ چیز مطلق نیست که قابل گفتگو است.

وی افزود: پس از القاع این باورهای خود از طریق تعدادی از افراد و احزاب گفتگوهای فرهنگی ایجاد می‌کنند و به نوعی نشان می‌دهند که با دولتمردان کشور نیز کنار آمده‌اند بدون اینکه با رهبری نظام سخنی گفته باشند که خود دریچه نفوذ به داخل کشور می‌شود در حقیقت پس از نفوذ معنوی کم کم اهداف خود را عملی می‌سازند.

عامره با اشاره به نقش بسیج در مقابله با هجمه دشمن گفت: زمانی که دشمن باورها و ارزش‌های جوانان و مردم را تخریب کرد فرهنگ خود را مسلط می‌سازد و تنها راهکار مقابله با این امر اتکاء به باورها و ارزش‌ها با شناخت از شرایط موجود است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر علمی بسیجی تصریح کرد: در عصر حاضر و در شرایط کنونی حریم ارزش‌ها شکسته شده و بسیج می‌تواند با تقویت ارزش‌ها و باورهای جوانان مانع از نفوذ دشمن و تسلط فرهنگ غرب شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات