یک استاد قرآن کریم با انتقاد از غفلت صد‌ها هزار مسجد و حسینیه کشور از برنامه‌های قرآنی گفت: متأسفانه در کشور اسلامی ما مردم با قرآن مأنوس نیستند و حل این مشکل به تشکیل نهضتی عظیم نیاز‌مند است.
کد خبر: ۸۵۹۹۸۲۸
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، استاد علی‌اکبرحنیفی قرآن کریم را نسخه‌ای برای رفع مشکلات زندگی و جامعه دانست و گفت: همانطور که انسان هنگامی که بیمار می‌شود به پزشک مراجعه کرده و به نسخه او عمل می‌کند، قرآن کریم هم نسخه شفابخش همه مشکلات و دردهای جامعه ماست و عمل به این نسخه است که انسان را سعادتمند می‌کند.

بسیاری از مردم نمی‌توانند قرآن را درست بخوانند

وی با اشاره به اینکه جامعه ما در مراجعه و عمل به قرآن ضعف دارد، گفت: نمی‌توان تصور کرد جامعه‌ای مسلمان با کتاب آسمانی‌اش بیگانه باشد. اینکه ما در زندگی فقط قرآن را ببوسیم و در تاقچه بگذاریم کافی نیست. اگر ما مسلمان هستیم باید با قرآن مأنوس باشیم، حال چه رسد به اینکه بسیاری از مردم حتی نمی‌توانند قرآن را از رو درست بخوانند.

دوری از قرآن دلیل انحرافات جامعه است

وی دوری از قرآن را دلیل انحرافات و کجروی‌های جامعه دانست و گفت: ائمه(ع) با اینکه خود قرآن ناطق بودند، اما قرائت روزانه چند جزء قرآن همواره از برنامه‌های آنها بوده است. متأسفانه ما با قرآن مأنوس نیستیم و علت انحرافات و کجروی‌های جامعه دوری از فرهنگ قرآن و تبعیت از فرهنگ غرب است. زمانی در این کشور حکومت طاغوت برقرار بود و انتظاری از آنها نمی‌رفت که برای قرآن کاری کنند، اما اکنون حکومت جمهوری اسلامی برقرار است و رهبر معظم انقلاب هم همواره اهتمام خاصی به قرآن داشته و دارند، روا نیست وضع انس عموم مردم با قرآن اینگونه باشد. پس با همه این گفته‌ها کاری که باید به صورت جهادی به آن پرداخت جذب مردم و مأنوس کردن آنها با قرآن است.

این استاد قرآن کریم با اشاره به اینکه با وجود فعالیت‌های مختلف قرآنی باز هم مردم با قرآن مأنوس نیستند، گفت: سازمان‌ها و نهادهایی مانند آموزش و پرورش، اوقاف، ارشاد، مؤسسات و نهادهای دیگر کارهایی در حوزه های مختلف قرآن انجام داده‌اند، اما وضع قرآن در جامعه خوب نیست. در نظر بگیرید اگر شهرداری یک هفته به وظایف خود عمل نکند جامعه چه وضعی پیدا می‌کند. امروز وضع قرآن در جامعه اینگونه است.

عمومی کردن رشته‌های قرآن و تعدد آن یکی از مهم‌ترین راه‌های علاقه‌مند کردن مردم به قرآن است

حنیفی، عمومی کردن رشته‌های مختلف را یکی از راه‌های علاقه‌مند کردن مردم به قرآن دانست و گفت: بیشتر برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی کشور حول موضوعات تخصصی است، در حالی که درصد بسیار کمی از مردم می‌توانند در موضوعات تخصصی ورود کنند. راه این است که مسئولان رشته‌های قرآنی را عمومی کنند و در این زمینه ده‌ها رشته طراحی شود، به حدی که هر شهروند حداقل بتواند در یک رشته فعالیت کند.

این استاد قرآن کریم جذاب کردن رشته‌ها و موضوعات قرآنی را یکی از راه‌های جذب مردم دانست و گفت: باید برنامه‌های قرآنی را برای مردم جذاب کرد، مثلاً می‌توان با استخراج نسخ شفابخش قرآن در موضوعات مختلف و یا با برگزاری مشاعره آیات قرآن برای جوانانی که مستعد تلاوت و حفظ نیستند و با استخراج آیات احکام و ارائه آنان به مردم برای حل مسائل شرعی و بسیاری کارهایی از این دست عموم مردم را به سمت قرآن جذب کرد.

صد‌ها هزار مسجد و حسینیه کشور از قرآن غافل هستند

وی استفاده از فضای مسجد برای آموزش روخوانی به مردم را امری مغفول در جامعه دانست و گفت: در کشور ما بیش از صد‌ها هزار مسجد و ده‌ها هزار حسینیه وجود دارد که در آنها فعالیت قرآنی چندانی رخ نمی‌دهد و نهایتاً بعد از نماز یک صفحه قرآن در آنها قرائت شود. وضع حسینیه‌ها به مراتب نامطلوب‌تر از مساجد است، زیرا به جز ایام محرم، برنامه خاصی در آنها برگزار نمی‌شود و باید سؤال کرد که آیا امام حسین(ع) از این وضع راضی است؟

مأنوس کردن مردم با قرآن به نهضتی عظیم نیاز دارد

حنیفی با اشاره به ضرورت تشکیل یک نهضت عظیم برای حل مشکل روخوانی و در مجموع انس مردم با قرآن گفت: باید همه نهادها و فعالان قرآنی با استفاده از فضا و امکانات، جاهایی مانند مساجد و حسینیه‌ها یک موج قرآنی در جامعه به پا کرده و در راستای مأنوس کردن مردم با قرآن گام بردارند.

ارسال نظرات