حجت الاسلام تویسرکانی در گفتگوی تفصیلی با خبرگزاری بسیج مطرح کرد

وظیفه بسیج‌ آشکارکردن‌ توطئه‌ دشمن/انتخابات، عامل غرق‌شدن دولت در برجام

انتظار از یک دولت انقلابی بیش از اینهاست در اینجا مجلس نیز نقش مهمی دارد که در برنامه ششم خود از اقتصاد مقاومتی استفاده کند. دولت بیشتر در بحث برجام غرق شده تا دستاوردی برای انتخابات آتی داشته باشد.
کد خبر: ۸۶۰۰۰۱۰
|
۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰

خبرگزاری بسیج: آرامش، صراحت لهجه، استدلال و بیان قوی، 4 ویژگی بارزی است که می توان در خلال گفت و گو با حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدرضا تویسرکانی به خوبی دریافت کرد. هفته بسیج، بهترین بهانه بود تا پای صحبت های مسئول محترم نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین بنشینیم. نقش بسیج در خنثی کردن فتنه های مختلف و جایگاه این نهاد عظیم مردمی در مقابله نفوذ از موضوعات محوری گفت و گوی پیش روست. نگاهی به اقتصاد مقاومتی، برجام و لزوم توجه به منویات رهبر انقلاب در این زمینه و پرهیز از برخی کیسه دوزی های سیاسی و جناحی نیز از جمله مهم ترین موضوعاتی بود که مورد تاکید حجت الاسلام تویسرکانی قرار گرفت. متن کامل این گفت و گو را در ادامه می خوانید:

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، به عنوان اولین سوال، به آخرین دیدار اعضای هیات دولت با رهبر انقلاب بپرداریم. ایشان در این دیدار به نقش بسیج در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرده و تاکید کردند از بسیج در این بحث کمک و مشاوره بگیرید، به نظر شما دولت در این موضوع ترغیبی نشان داده است؟

در حوزه عملکرد دولت در بحث اقتصاد مقاومتی، بهترین مبنا خود کلام مقام معظم رهبری است که اخیرا چند بار در این مورد اظهار نارضایتی کردند و ایشان فرمودند من از این روند راضی نیستم. حتی در این نامه اخیر ایشان فرمودند کالاهای وارداتی و مصرفی مخصوصا از آمریکا وارد نشود و فرمودند بهترین شیوه برای حل مشکلات اقتصادی، اقتصاد مقاومتی است. به نظر می رسد دولت و مراکز اصلی تصمیم گیرنده دولت اولویتش اقتصاد مقاومتی نیست. ما می بینیم در جامعه اتفاق خاصی با توجه به ارکان اقتصاد مقاومتی نیفتاده است. صاحبان قدرت و ثروت و جریاناتی که پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به ضرر آنها تمام می شود و افرادی که وام‌دار تئوری های بیگانه هستند اجازه برنامه ریزی در این بحث را نمی دهند و اقتصاد مقاومتی غریب واقع شده است. با توجه به اینکه انتظار از یک دولت انقلابی بیش از اینهاست در اینجا مجلس نیز نقش مهمی دارد که در برنامه ششم خود از اقتصاد مقاومتی استفاده کند. دولت بیشتر در بحث برجام غرق شده تا دستاوردی برای انتخابات آتی داشته باشد. اقتصاد مقاومتی به معنای اقتصاد ریاضتی نیست اما در ابتدا وقتی بخواهیم از کالاهای داخلی استفاده کرده و اشتغال زایی کنیم با توجه به روحیه مصرف گرایی موجود برای مردم شاید این امر کمی سخت باشد. اقتصاد مقاومتی در تقابل با روحیه مصرف گرایی است و تقابل با روحیه مصرف گرایی ممکن است برای برخی از آقایان خوشایند نباشد. برخی به موضوعات با عینک سیاسی نگاه کرده و به تبعات ملی آن هیچ اهمیتی نمی دهند.

نظرتان راجع به نقش بسیج در عرصه ی جنگ نرم و فتنه ی 88 چیست؟

روشن است تقسیم بندی هایی که درون سپاه صورت گرفته است، 4 رکن دارد: اول عمق بخشی داخلی، دوم مقابله با تهدید سخت، سوم مقابله با تهدید نیمه سخت و چهارم مقابله با تهدید نرم است. در این تقسیم بندی می توان بخشی را به عنوان عمق بخشی خارجی نیز در نظر گرفت. دو رکن از این ماموریت ها به طور مستقیم متوجه بسیج است که عمق بخشی داخلی و مقابله با تهدید نرم از آن دسته است. در بحث عمق بخشی بسیجیان باید از نظر مواضع عقیدتی، سیاسی، فکری و بصیرتی به درستی تربیت شوند و بسیجیان به یک نوع خودسازی فکری، سیاسی و معنوی مشغول باشند. بحث تهدید نرم ناظر به حرکت بیرونی بسیج است که بتواند با عملیات های روانی وارد مبارزه شود. برای موفقیت در این مبارزه باید رصدی دقیق و هوشمندانه از فعالیت های دشمن داشته باشیم که بسیج در این زمینه توفیقات خوبی داشته است. ما کشوری چند ملیتی هستیم که تهدید نرم در هر یک از این استان ها معنی خاص خود را دارد و در کل می توان گفت تهدید نرم به هزار شکل گوناگون وجود دارد و بسیج بسیار شایسته عمل کرده اما ما بیش از اینها توان مبارزه و مقابله با دشمن را داریم.

امام خامنه ای در فرمایشات خود تاکید ویژه‌ای به نفوذ فرهنگی تاکید کردند و نگرانی ایشان بیشتر از نفوذ امنیتی روی بحث نفود فرهنگی بود. شواهد نیز نشان می دهد که جریانات بسیاری روی این موضوع کار می کنند، به نظر شما کار ویژه بسیج برای جلوگیری از این نفوذ فرهنگی چیست؟

نگاه مقام معظم رهبری یک نگاه قرآنی است و ایشان یک نگاه معرفتی به مسائل اجتماعی دارند. نگاه قرآنی به ما می گوید که زیرساخت همه تلاش ها، تلاش فرهنگی و سپس سیاسی و امنیتی و در آخر تلاش امنیتی است. روشن است که دشمن از این فرآیند استفاده می کند و دست روی نقطه اصلی گذاشته است. به طور مثال فتنه 88 که تلاش سیاسی و امنیتی پشت ماجرا بود و با دست غیبی خداوند و رهبری مقام معظم رهبری، چشم فتنه کور شد و یکی از افتخارات نیروهای بسیجی و ولایی همین سرکوب فتنه شوم 88 است. در حقیقت این نفوذ فرهنگی برای فتنه 10 سال آینده است و این گونه احساس می شود که دشمن برای 15 سال آینده ما برنامه سیاسی و امنیتی خاصی دارد و برای رسیدن به برنامه شوم خود در عرصه مسائل فرهنگی از هم اکنون دست به کار شده است تا میوه شوم خود را 10 یا 15 سال دیگر برداشت کند. در دیدار با مجلس خبرگان امام خامنه ای به این هدف شوم اشاره کردند و فرمودند"دشمن در صدد این است که اسم اسلام باشد ولی حقیقت اسلام نباشد و حتی به این راضی هستند که در راس نظام یک معممی هم باشد". معنای نفود همین است که از طریق خود افراد نظام به خود ما ضربه بزند که این امر با اقدامات فرهنگی صورت می پذیرد که نقش بسیج این است که توطئه آنان را آشکار کند و با توجه به سیستم های دشمن برای خود راهبرد و سیستم اتخاذ کند و به صورت مدرن با دشمن مبارزه کند.

ارزیابی شما دررابطه با عملکرد خبرگزاری بسیج چیست؟ آیا این خبرگزاری توانسته جایگاه خود را در میان مردم پیدا کند؟

احساس می کنم که خبرگزاری بسیج نسبت به گدشته خود دچار یک تحول و جهش شکلی و ماهوی شده است. این خبرگزاری از نظر شکلی و محتوا و گستردگی شبکه در کشور دارای تحول شده است و می توان گفت شبکه ای پویا و مناسب در سراسر کشور داریم که می تواند در عرصه اطلاع رسانی به موقع و در اسرع وقت موثر واقع شود که این خصایصدر راستای تلاش های بی وقفه و دو ساله جناب آقای علوی و دوستانشان محقق شده و بسیار تاثیر گذار هم بوده است. البته خبرگزاری بسیج تا قرار گرفتن در جایگاه خود در کشور راه طولانی در پیش دارد. به نظر می رسد که خبرگزاری بسیج به عنوان تابلو و بلند گوی بسیج باید در شان و منزلت بسیج قرار بگیرد و جزء 10 خبرگزاری برتر کشور باشد و به این سمت حرکت کند.

ضمن تشکر از تعاریفتان از خبرگزاری بسیج، توصیه شما برای بهبود آن عملکرد چیست؟

در رابطه با خبرگزاری بسیج یک سری خطوط قرمز وجود دارد که باید رعایت شود. منظور از خطوط قرمز این است که ما دچار چنبره جریانات سیاسی نشویم و نباید پاسخ افرادی که حرفی سیاسی می زنند را بدهیم و این کاملا اشتباه استاگر خبرگزاری خود را نماینده جریان خاصی بداند و از فکری خاص دفاع کند. وظیفه خبرگزاری دفاع از فکری خاص یا افراد نیست. در دیگر موضوعات صرفا اطلاع رسانی از یک گروه نیز درست نیست. بنده فکر می کنم که خبرگزاری بسیج باید اندیشه های مقام معظم رهبری را درعرصه های گوناگون تبدیل به گفتمان کند و آن گفتمان را تبدل به مطالبات بدنه مردم بکند و این امر را باید با کارهای هنری و عملی و ساز و کار خود خبرگزاری به منصه ظهور برساند. تمام خبرها و خط و ربط خبرگزاری باید با محوریت ولایت باشد و در میان بسیجی ها گفتمان سازی کنیم. چون احساس می شود پیرامون اندیشه های درخشان مقام معظم رهبری تلاش شایسته برای نهادینه کردن و فضاسازی و گفتمان سازی به طور جامع وجود ندارد. متاسفانه در برخی نگاه ها با اندیشه های مقام معظم رهبری جناحی و سلیقه ای برخورد می شود که این برخورد سلیقه ای جفا به ایشان ، انقلاب اسلامی و جفا به اسلام است. با همین جامعیتی که مقام معظم رهبری دارند ما باید با همین جامعیت وارد کارزار رسانه ای شویم. به طور مثال برجام که معیار خوبی برای سنجش کار مجموعه های ولایی است. دیدیم که در نامه اخیر حضرت آقا به روحانی، ایشان از همه از جمله تیم مداکره کننده قبلی و فعلی، مجلس ، منتقدین تشکر کردند و تعابیر بسیار زیبایی در رابطه با منتقدین داشتند و همه را مورد محبت خودشان قرار دادند که بسیج هم باید همین گونه باشد.

و صحبت پایانی؟

ما علی رغم همه توانمندی ها و داشتن سازو کار آنها و مهارت های پیچیده دشمن، به برکت قرآن و اهل بیت از یک فرهنگ غنی برخورداریم و ما صاحب ولایت هستیم و امتیازات فراوانی داریم که در این کار و زار با دشمن پیروزیم و نتیجه با حق است.

ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

موفق باشید.


ارسال نظرات