خبرهای داغ:
بسیج گزارش می دهد

مصداقی از پراگماتسیم در سیاست ورزی غربی

امروز آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی از سیاست های غلط خود در قبال ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... مطلع هستند اما منافع استکباری مانع از آن می شود تا آنها راه درست را انتخاب کنند.
کد خبر: ۸۶۰۰۲۲۶
|
۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج ؛ مصاحبه چندی پیش تونلی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس با شبکه سی ان ان از جهات متعددی قابل بحث و بررسی است. اینکه چرا اکنون این رسانه به دنبال بلر برای مصاحبه در خصوص تحولات منطقه رفته است خود سوال مهمی است اما بیش از همه این مصاحبه نوعی عمل گرایی در سیاست ورزی سیاستمداران غربی به ویژه انگلیسی را مشخص می کند.

از همان ابتدایی که ایالات متحده آمریکا و دیگر هم پیمانان غربی این کشور سعی در توسعه سیاسی خاورمیانه با سرنیزه و اسلحه داشتند بسیاری از کارشناسان عنوان کردند که میلیتاریسیم غرب در منطقه پیامدی جز آغاز و تشدید جنگ های قومی و قبلیه ای و همچنین بروز تروریسم ندارد. در حالی که بوش و بلر با داعیه ریشه کن کردن القاعده در افغانستان جنگ را آغاز کردند و به بهانه ذرات خانه های نداشته به عراق لشکرکشی کردند در نتیجه برایند همه سیاست های غرب در منطقه به پیدایش شنیع ترین توع تروریسم در منطقه بدل شد.

اگرچه امروز غربی ها درصدد مدیریت تروریسم خودساخته در منطقه هستند اما شواهد و قرائن نشان می دهد که علاوه بر مردم مظلوم منطقه ، غربی ها نیز هزینه های گزافی را باید به دلیل پیدایش داعش در منطقه پرداخت کنند.

اما یک نکته ویژه در سخنان تونی بلر وجود دارد که بسیار حایز اهمیت است. فرید زکریا در این مصاحبه از بلر می پرسد از اینکه او را به خاطر مداخله نظامی در عراق، جنایتکار جنگی می‌نامند، چه احساسی دارد؟ بلر نیز جواب می دهد او کاری را انجام داده که فکر می‌کرده در آن مقطع کار درستی است: « اینکه حالا این کار درستی بوده یا نه، هرکسی می‌تواند قضاوت خودش را در این باره داشته باشد

در واقع این مساله نشان می دهد سیاست مداران انگلیسی درست و یا نادرست بودن یک سیاست را مبتنی بر زمان و میزان قرابت آن سیاست ها با منافع خود محک می زند. در آن مقطع حمله به عراق از سوی انگلیس کار درستی بود چون منافع لندن این موضوع را اقتضا می کرد و اکنون نیز حمایت ضمنی از داعش کار درستی است چرا که منفعت انگلیس در تنش در خاورمیانه است.

البته از این دست ابراز ندامت ها از سوی غربی ها زیاد عنوان می شود. برای مثال همین چندی پیش بود که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا صراحتا از برخی رفتارهای اشتباه این کشور در سالیان گذشته پرده برداری کرد.

اوباما در این خصوص گفت: «و آخرین مساله‌ای که- شاید یاد نگرفته باشم اما باید اعتراف کنم- حتی در قبال دشمنان خود باید بدانید این است که باید توانمندی اینکه گهگاه خود را به جای آنها بگذارید را داشته باشد و اگر نگاهی به تاریخ ایران بیندازید، واقعیت این است که ما در سرنگون کردن حکومت منتخب دموکراتیک در ایران دست داشتیم. ما در گذشته از صدام حسین حمایت کردیم، آن هم زمانی که می‌دانستیم او از تسلیحات شیمیایی در جنگ میان ایران و عراق استفاده کرده و در نتیجه آنها نگرانی‌های امنیتی خود و روایت خود را دارند.

البته واکنش رهبر معظم انقلاب اسلامی به این سخنان اوباما نیز در نوع خود جالب بود. ایشان در این خصوص فرمودند «یک نکته‌ای در خلال حرفهای رئیس جمهور آمریکا در این چند روز وجود داشت و آن اعتراف به اشتباهات گذشته‌ی آمریکا بود؛ البتّه مشتی از خروار را ایشان گفت. اعتراف کرد که در بیست‌وهشتم مرداد، آمریکایی‌ها در ایران خطا کردند؛ اعتراف کرد که در کمک به صدّام حسین، آمریکایی‌ها خطا کردند؛ دو سه مورد را گفت، [امّا] ده‌ها مورد را نگفت؛ ۲۵ سال حکومت ظالمانه و جائرانه‌ی پهلوی دوّم را نگفت؛ شکنجه‌ها، غارتها، کشتارها، جنایتها، فاجعه‌آفرینی‌ها، از بین بردن عزّت ملّت ایران، لگدکوب کردن منافع داخلی و خارجی ملّت ایران را که به‌وسیله‌ی آمریکا انجام گرفت نگفت، تسلّط صهیونیست‌ها را نگفت، نابود کردن مسافرین هواپیمای مسافربری را به‌وسیله‌ی شلیک موشک از دریا نگفت، و بسیاری چیزهای دیگر؛ [امّا] چند اشتباه را تکرار کرد. من جمله‌ای را میخواهم ناصحانه به این حضرات بگویم: امروز شما بعد از گذشت سالهای طولانی از بیست‌وهشتم مرداد یا از جنگ هشت‌ساله و دفاع جمهوری اسلامی، اعتراف میکنید که اشتباه کردید؛ من میخواهم بگویم الان هم دارید اشتباه میکنید، الان هم در جاهای مختلف این منطقه و بخصوص نسبت به جمهوری اسلامی و ملّت ایران مشغول اشتباه هستید؛ چند سال دیگر یک‌کس دیگری می‌آید و همین اشتباه شما را به رخ خواهد کشید، همچنان‌که شما امروز اشتباه گذشتگانتان را به رخ میکشید؛ شما هم دارید اشتباه میکنید، بیدار شوید، از اشتباه خارج شوید، حقیقت را بفهمید. در منطقه اشتباهات بزرگی را دارند مرتکب میشوند.»

از این روست که می توان تحلیل کرد امروز نیز آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی از سیاست های غلط خود در قبال ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و ... مطلع هستند اما منافع استکباری مانع از آن می شود تا آنها راه درست را انتخاب کنند. آمریکا می داند که حمایت از تروریسم در منطقه موجبات از بین رفتن ثبات خاورمیانه می شود اما چون داعش در برخی جبهه ها علیه بلوک مقاومت می جنگد با این حال از این غده سرطانی حمایت به عمل می آورد.

مطئنا در دهه های بعدی مسئولان غربی باز دیگر هم به اشتباهات تاریخی خود در قبال منطقه خاورمیانه اذعان می کنند و باز هم تاکید می نمایند که ما آن روز گزینه درست را انتخاب کرده ایم هرچند امروز نتیجه تلخ و خون باری داشته است!

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار