یکی از زنبورداران پارس آبادي که هفت سال است به پرورش زنبور عسل مشغول است دو كندو زنبور خود را ده ها برابر کرده و اکنون 380 كندو زنبور دارد.
کد خبر: ۸۶۰۰۴۹۱
|
۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از پارس آباد، بهزاد حيدري 37 سال سن دارد و یکی از زنبورداران موفق پارس آبادي در روستاي اجيرلو است. او از 30 سالگی و بخاطر علاقه به زنبورداری این کار را آغاز کرده است، علاقه ای که باعث شده بگوید من از بودن در كنار آنها و نيش زدن آنها لذت می برم، سختی های کار را دوست دارم و یک شبه به دنبال طی کردن ره صد ساله نبودم.

اين کارآفرین نمونه عرصه اقتصاد مقاومتی در مصاحبه تفصيلي با خبرنگار خبرگزاری بسیج از پارس آباد، در اين خصوص مي گويد: زنبورداري را از هفت سال پيش با 2 كندو شروع كردم و با تسهيلاتي كه از بسيج سازندگي ناحيه پارس آباد در راستاي اقتصاد مقاومتي به ارزش 300 ميليون ريال دريافت كردم، توانستم تعداد كندوها را به 380 گسترش داده و وسعتبیشتری به کارم دهم.

حيدري با بيان اينكه زنبور داری تاثیر خوبی در حوزه خودکفایی و تامین معاش زندگی‌ام ایجاد کرده است، اظهار كرد: زنبور داری را به خاطر علاقه شروع کردم و اکنون حدود هفت سال است به همراه همسرم در این عرصه فعالیت داريم.

این زنبوردار پارس آبادي، کسب تجربه را مهمترین معیار در پرورش زنبور عسل دانسته و می گويد: در زنبورداری هر چقدر پیشرفت کنی بازهم می بینی عقب هستی، من الآن هر چه که یاد گرفتم و تجربه کسب کردم بازهم می بینم باید بیشتر یاد بگیرم در کنارش از زنبورداران دیگر و باتجربه ها هم کمک می گیرم.

این کارآفرین بسیجی در مورد درآمد این شغل مي افزايد: به صورت ميانگين سالانه 20 الي 30 ميليون تومان درآمد داريم. خدا را شكر دو نفر در همين كار مشغول هستند و خانواده ما وبال گردن دولت نيست. براي ديگران هم شغل ايجاد كرده ايم. خدا را شكر كه نان بازويمان را مي خوريم، براي مردم محصول با كيفيت توليد مي كنيم و روزي حلال بدست مي آوريم.

حيدري مي گويد: مشكلي از بابت فروش عسل ندارد و عسل های تولید شده وی را دوستان و آشنایان چه در شهرستان و چه از استان ها و مناطق دیگر از وی خریداری می کنند و به آن صورت برای بازار آن مشکلی ندارد اما در صورت ایجاد کارخانه بسته‌بندی عسل تولیدی و ایجاد بازار فروش باعث رونق زنبورداری در منطقه می شود.

وي عنوان کرد: اين روزها كه مردم با مشكلات اقتصادي دست و پنجه نرم مي كنند بد نيست به سراغ مشاغلي بروند كه نه تنها سرمايه و امكانات بسيار زيادي نياز ندارد بلكه هم در راستاي توليدات داخلي و اقتصاد مقاومتي گام برداشته و هم درآمد مناسبي را براي خود تامين خواهند كرد.

این کارآفرین بسیجی با اشاره به اينكه در كنار زنبورداري به كار كشاورزي هم مشغول است، اظهار مي كند: كساني كه مي گويند شغل نيست اينها بهانه اي بيش نيست چرا كه شغل بسياري وجود دارد كه تنها به همت و تلاش خود فرد بستگي دارد و الان بسیاری از جوانان این شهرستان با همین تسهیلات اعطایی بسیج سازندگی در راستای اقتصاد مقاومتی توانسته اند علاوه بر ایجاد تولید باعث اشتغال خود و حتی دیگران شوند.

اين کارآفرین عرصه اقتصاد مقاومتی در توصيه به افرادي كه قصد ورود به پيشه زنبور داري دارند، گفت: براي شروع كردن كار زنبور داري نياز به داشتن سرمايه زياد نيست بلكه زنبور75داري را مي توان از 2 يا 3 كندو آغاز كرد و به مرور افزايش داد.

این زنبوردار که در هفته بسیج در نمایشگاه اقتصاد مقاومتی که در پارس آباد برپا شده است محصولات خود را ارائه کرده می گوید: اگر چنین نمايشگاههایی در همه جاي استان برگزار شود تا عسل آن منطقه در بین مردم جا بیفتد و شناخته تر شود کار بسیار مناسبی خواهد بود.

حيدري خاطرنشان كرد: بنده در طول سال هیچ گونه شکری به زنبوران نمیدهم و عسلم نیز مورد تایید آزمایشگاهی معتبر می باشد و تنها تمركزم را روي توليد عسل طبيعي گذاشته ام و علاوه بر فروش عسل، سالیانه چندين ملكه و زنبور بفروش می‌رسانم که این نشانه افزایش تعداد افرادی است که به این شغل وارد شده‌اند و اگر خدا بخواهد از سال آينده به دنبال توليد ژل رويال كه جزء كيمياترين داروي گياهي در دنيا بوده و در زنبورستان بسيار كم توليد مي شود، خواهم بود.

وي در پايان با بيان اينكه سختي هاي زيادي در اين راه كشيده است، از عدم حمايت برخي ارگانهاي ذيربط گلايه كرد و گفت: متاسفانه جهاد کشاورزی كه متولي طرح هاي اينچنيني است اصلا از من حمایت نكرد و با اينكه چندين بار براي وام 3 ميليوني مراجعه كردم بهايي به من نداد و تنها شركت قيزل كندي و بسيج سازندگي شهرستان پارس آباد بود كه از من حمايت كرد و جا دارد از همين جا از بسيج سازندگي سپاه حضرت عباس(س) استان اردبيل و همچنين بسيج سازندگي ناحيه پارس آباد كه حامي اصلي من براي ادامه پرورش زنبورداري بودند قدرداني كنم.


ارسال نظرات