یکی از مراجع تقلید با اشاره به گستردگی فعالیت های سازمان اوقاف گفت: اعزام مبلغ باید در رأس کارهای سازمان اوقاف باشد تا از این طریق از دین مردم نگاهبانی کند.
کد خبر: ۸۶۰۱۰۷۶
|
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،  آیت الله  جعفر سبحانی در آستانه هفته بزرگداشت وقف در دیار با نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: گاه برخی خدمات سازمان اوقاف در روزنامه‌ها منتشر می‌شود ولی مجموع مطالب بسیار کوتاه است، اگر خدماتی به این وسعت دارید باید در روزنامه‌های معتبر نسبت به انتشار اخبار آنها اقدام کنید تا مردم دریابند وقف اموال موجب بهره‌مندی همگانی از آنها می‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید وقف‌های جدید به اطلاع عموم برسد گفت: این کار تاثیر زیادی بر روی جامعه دارد.

وی با اشاره به فعالیت ادارات اوقاف کشورهای عربی و دایره گسترده اختیارات آنها عنوان داشت: در ایران اینگونه نیست و سازمان اوقاف همه امور دینی را بر عهده ندارد.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه اعزام مبلغین دینی به مناطق مختلف یکی از وظایف حوزه‌های علمیه و سازمان اوقاف است گفت: اوقاف باید در این زمینه با جدیت وارد عمل شود و روحانیون واجد شرایط را به مناطق مختلف اعزام کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اعزام مبلغ باید در رأس کارهای سازمان اوقاف باشد تا از این طریق از دین مردم نگاهبانی کند.

وی ضمن تشکر از مدیران سازمان اوقاف به دلیل گستره وسیع اقدامات اجرایی گفت: هر چه مردم را به سوی وقف دعوت کنیم در واقع آنها را به سمت صدقه جاریه هدایت کرده‌ایم، وقف و صدقه جاریه هیچگاه از بین نمی‌روند و پس از مرگ هم ثواب آن به انسان می‌سد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وقف مختص اسلام نیست و در شرایع گذشته هم وجود داشته است گفت: حتی برخی اشخاص خود را وقف معابد و کلیساها می‌کردند و امروز هم در غرب، دانشگاه یا بنایی را وقف دانشمندان و علم‌آموزی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تمام کتاب‌هایی که شیعه و سنی در مورد وقف نوشته‌اند توسط سازمان اوقاف و امور خیریه جمع‌آوری و منتشر شده که اقدام خوبی محسوب می‌شود زیرا موجب رفع بدبینی‌ها نسبت به وقف در داخل و خارج کشور به ویژه نظرات شیعه در این زمینه می‌شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه علامه مجلسی حق عظیمی بر گردن شیعیان دارد گفت: تا قبل از ایشان، علما معمولا کتاب به زبان فارسی نمی‌نوشتند ولی ایشان چنین کاری را شروع کرد، بحارالانوار کتابی عظیم است که علامه مجلسی زحمات زیادی برای آن کشیده است، چه بسا کتاب‌هایی که اگر او جمع‌آوری نمی‌کرد امروز از دست ما خارج بودند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: از جمله خدمات علامه مجلسی، تفسیر موضوعی است و این امر جزو ابتکارات علامه محسوب می‌شود و این امر حاکی از عظمت فکری او و شاگردانش است؛ تفسیر موضوعی از بحارالانوار استخراج و در قالب کتابی مجزا منتشر شده که سازمان اوقاف می‌تواند از این کتاب تهیه و در مساجد و مراکز مختلف توزیع کند.

براساس این گزارش ، حجت‌الاسلام علی محمدی در این دیدار با بیان اینکه موضوع‌بندی موقوفات طی سال‌های اخیر انجام شده است اظهار کرد: 2700 موقوفه برای حوز‌ه‌های علمیه در سراسر کشور شناسایی شده‌اند که البته همه عواید آنها مربوط به حوزه‌ها نیست.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه موضوعات طی سال‌های 90 تا 94 ، 31 میلیارد تومان از عواید موقوفات به حوزه‌ها مساعدت شده است گفت: کمک به بیماران نیازمند هم جزو نیات وقف محسوب می‌شود و به همین دلیل با هماهنگی وزارت بهداشت، 1127 موقوفه درمانی شناسایی شده و می‌توان گفت 25 درصد امکانات درمانی کشور موقوفه هستند.

وی ادامه داد: از سال 90 تاکنون حدود 9700 موقوفه جدید به ثبت رسیده که دلیل این افزایش وقف، تبلیغات صحیح برای آشنا کردن مردم با مقوله وقف بوده است.

محمدی عنوان داشت: 205 موقوفه برای اعزام افراد به عتبات عالیات وجود دارد و از همین طریق در سال جاری توانستیم 500 نفر از کسانی که تاکنون به کربلا نرفته بودند را به این سفر نورانی اعزام کنیم.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه تاکنون 3649 موقوفه با نیت کمک به ایتام با درآمد بیش از 3 میلیارد تومان در سال گذشته شناسایی شده‌اند خاطرنشان کرد: البته وقف در زمینه کمک به ازدواج جوانان بسیار کم و تعداد آنها 42 مورد است.

وی عنوان کرد: مراکز قرآنی و فرهنگی در 2700 بقعه متبرکه تشکیل شده است.

محمدی با اشاره به اینکه از عواید موقوفات 12 هزار مورد اعزام مبلغ از قم و همچنین روحانیون بومی طی سال گذشته انجام شده است گفت: در مجموع 2100 بقعه در ماه رمضان فعالیت فرهنگی دارند که جلسات تفسیر هم در 899 بقعه برگزار می‌شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان مجلس 370 میلیارد تومان بودجه در زمینه مساجد برای سازمان اوقاف تصویب کرده است عنوان داشت: با این حال در گذشته دولت فقط 47 میلیارد تومان از این مبلغ را پرداخته و امسال هم از مصوبه مجلس چیزی برای مساجد از سوی دولت به اوقاف پرداخت نشده است.

ارسال نظرات