حسن رحیم پور ازغدی گفت: امام (ره) می فرمود: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" ولی برخی آدم‌های ضعیف می گویند "ما هیچ غلطی نمی توانیم بکنیم".
کد خبر: ۸۶۰۱۲۸۴
|
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج کارگری کشور, حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در جمع مدیران تعلیم و تربیت رده‌های سازمان بسیج کارگری حضور پیدا کرد و به مبحث مهم نفوذ اقتصادی و  ضرورت ایجاد  فرهنگ بسیجی در حوزه کار و اشتغال پرداخت. وی گفت: بخش مهمی از نفوذ، سلطه اقتصادی دشمنان در ما است، در آیه قرآنی نفی سبیل به همین نفوذ اشاره دارد که خداوند نفوذ سیاسی و اقتصادی و نظامی و هر گونه نفوذ دشمن بر مسلمانان را  نفی می کند.این نوع نفوذ یک بعدش نفوذ فرهنگی اقتصادی است، یعنی وقتی فرهنگ اقتصادی از جبهه اقتصاد مقاومتی به سمت اقتصاد مصرفی گرایش پیدا کرد عملا راه برای نفوذ دشمن باز شده است.

وی به خلل تعلیم و تربیت و آثار سوء آن در نظام اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: ما خلل بزرگی در حوزه تعلیم و تربیت در عرصه کار داریم. اصالت سود و تنبلی در کنار بی نظمی، عدم احساس مسئولیت کارگر و کارفرما، راه را برای نفوذ در جامعه باز می کند. بخش مهمی از هجوم و ناتوی فرهنگی در مبحث فرهنگ اقتصادی است.

 

جوانی، بیکاری و رفاه مثلث خطرناکی است

پور ازغدی تصریح کرد: وقتی یک کشوری به لحاظ تولید اشتغال احساس مسئولیت نکند و اخلاق اسلامی و اخلاق کار را رعایت نکرد در این صورت مرتکب چهار الی پنج گناه اسراف، اتلاف منابع، اتلاف انرژی، اتلاف نیروی کار و بی نظمی شده است که خود مقوله بی نظمی در کار منجر به گناهان بسیاری در جامعه خواهد شد و مهمتر از همه بیکاری است که منشا فساد خواهد بود تا جایی که در روایات آمده است اگر نیاز مالی هم ندارید کار کنید، بنابراین دستور به کار چه در فقر و چه در غنا تاکید شده است.بیکاری بستر بسیاری از گناهان است و در روایتی آمده است وقتی جوانی و بیکاری و رفاه هر سه باهم جمع شد گناه پدید خواهد آمد مگر اینکه استثنایی صورت بگیرد چرا که کار ابزاری برای رشد مادی و معنوی انسان،همچنین برای ایجاد رشد و اعتدال در نظام خانواده و جامعه است.

وی اسراف و ضایع شدن اموال عمومی را گناه بزرگی برشمرد و با بیان این مطلب افزود: تبذیر و اسراف به معنای مصرف نادرست ثروت و مواد خام و طبیعی یکی ازگناهان بزرگ است اما متاسفانه فقط به برخی گناهان توجه کرده ایم و این در حالی است که خداوند از ضایع کردن ثروت و مال متنفر است و مغبوض خداوند است کسی که در جامعه ای مناسک مذهبی را انجام می دهد اما اموال عمومی و خصوصی را ضایع می کند و این گناه بزرگی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ رفتار غلط و تصمیم اشتباه در صنعت تولید، توزیع و مصرف را راهی برای تسلط نفوذ دشمنان نظام بر کشور دانست و اظهار کرد: هر رفتار اقتصادی در تولید، توزیع، مصرف که باعث شود ما  از دشمن عقب بمانیم یا به آن‌ها وابسته شویم، همه این موارد راهی برای نفوذ دشمن به داخل کشور است و این خلاف آیه قرآن است که نباید اجازه داد تا کفار بر مسلمانان تسلط پیدا کند.عزت مخصوص خدا و پیامبر و مومنین است و هر چیزی که باعث شود ما ذلیل شویم اشتباه است، ذلت در علم، اقتصادی، مهندسی ، عرصه پزشکی، صنعتی، کار و کارگری، علوم انسانی،همه این موارد نشان دهنده آن است که ما مشمول این آیه قرآن نیستیم و در واقع نمیتوانیم مومن محسوب شویم چون خداوند می فرماید مومن با عزت است.

وی ادامه داد: طبق آیه قرآن نباید مصرف از تولید، واردات از صادرات بیشتر باشد و به دنبال کسالت راحت طلبی بودن به معنای نفاق است. وقتی ما از اقتصاد مقاومتی صحبت به میان می آوریم این همان مقاومت در برابر یک توطئه و هجومی است که در اقتصاد هم ما جبهه نبرد داریم و یک جهاد است و تا زمانی که این نوع رویه در فرهنگ بسیج کار و کارگری باشد، اقتصاد مقاومتی هیچ معنا و مفهومی در پی نخواهد داشت.

این سخنران حرفه ای؛ دفاع در برابر نفوذ را پر اهمیت جلوه داد و گفت: دشمن با برنامه و سرمایه گذاری و کار اقتصادی و با تحریم و توطئه و کنترل واردات و صادرات از این طرق در حال نفوذ پیدا کردن به داخل کشور است و ما وظیفه داریم در مقابل همه این نقشه‌ها خاک ریز دفاعی داشته باشیم. در حوزه کار و اقتصاد برنامه ما دقیقا چیست؟ چه کار‌هایی صورت دهیم تا الگوی مصرف در کشور اصلاح شود؟  دشمن راه نفوذ خود را بر اساس اسراف و تبذیر که دو گناه کبیره است برنامه ریزی کرده است. خداوند مفسدان را دوست ندارد و در قرآن مفسدان به برادران شیطان تعبیر شده است، بنابراین در فرهنگ بسیج کار و کارگری تعلیم و تربیت یکی از واجب ترین حوزه‌هایی است که بر طبق آن بدانیم که چه مقدار الگوی مصرف داشته باشیم تا در جهان عزیز باشیم.

در حوزه کار و کارگری مشکلات اخلاقی زیادی داریم/حوزه کار و کارگری باید اخلاق مدار باشد

وی حوزه کار و کارگری را نیازمند اصلاح از دیدگاه عقلانی و اخلاق مدار دانست و گفت: در مشکلات کار و کارگری ما یکسری مشکلات اخلاقی و عقلانی داریم که نیازمند اصلاح است بنابراین در حوزه بسیج و در عرصه کار و کارگری در مبحث روابط بین کار و کارگری  بسیار باید فکر و کار شود که اخلاق مدار و عاقلانه باشد.

عضو هیأت ارزیابی علمی و فرهنگی؛ سفیه بودن زمامداران عرصه اقتصاد را ضرری زیاد برای کشور قلمداد کرد و افزود: در دین ما آمده که زمام اموالتان را دست افراد سفیه نسپارید و این حرام شمرده شده است، در اقتصاد کشور نباید مدیریت را به دست سفیه و نادان سپرد و در غیر اینصورت شاهد ورشکستگی و فساد و ربا خواهیم بود و بدون مدیریت عاقلانه اقتصاد ، جامعه سر و پا نمی ایستد. یعنی اگر سفاهت اقتصادی در محیط کار و کارگری و سرمایه نفوذ پیدا کند نتیجه آن قیام اجتماع تبدیل به سقوط می شود، چون ثروت و اقتصاد عامل سر و پا ایستادن خانواده و جامعه است.

امام  فرمود: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" ولی برخی آدم‌های ضعیف می گویند "ما هیچ غلطی نمی توانیم بکنیم"

پور ازغدی،  گفتن یکسری الفاظ منفی را نشانه ضعف این افراد و عدم خودباوری دانست و اظهار کرد: متاسفانه مصرف کننده ما هم بیمار است و امام راحل در وصیت نامه خود به چند مورد از این موضوع اشاره می کند که  اگر پول نفت و مصرف به بند ناف گره خورده باشد به هیچ وجه  نمی توانید سر پا بایستید و این گدایی از دشمن است  و با گفتن صرف ما می توانیم کاری پیش نمی رود و باید شعار را در کنار عمل به آن پیاده کنیم و متاسفانه هم مدام انرژی منفی به هم منتقل می کنیم که ما نمی توانیم، امام می فرمود: "آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند" ولی برخی آدم‌های ضعیف می گویند "ما هیچ غلطی نمی توانیم بکنیم" و متاسفانه این دسته از افراد فکر بومی را در این کشور سرکوب و تفکرات را مایوس کرده اند و به جای آن مدل غربی را ترویج می دهند.

وی کشور را یکی از کشور‌های بد مصرف در جهان قلمداد کرد و خاطر نشان کرد: ما یکی از پرمصرف ترین و تنبل ترین کشور‌های جهان طبق آمار کار هستیم و نه تنها پر مصرف بلکه به اعتقاد من بد مصرف هستیم و متاسفانه به نسخه تشیع عمل نمی کنیم.

 

مبحث واردات و فروش پوشاک در کشور وضعیت خوبی ندارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی؛به وضعیت نا به سامان پوشاک و قاچاق آن در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه مبحث واردات و فروش پوشاک در کشور وضعیت خوبی ندارد و ما اسیر یک فرهنگ با مدل غربی شده ایم و نوشته‌هایی با زبان خارجی را برای خودمان ارزش می دانیم  در حالی که خبر از آرم روی لباس‌هایمان و نوشته‌هایی که معنا و مفهوم خوبی نیست نیز نداریم و در این زمینه باید با همکاری نهاد‌های دیگر مثل بسیج این معضل کنترل شود و خیلی عجیب است که خیلی از کشور‌های دنیا در این موارد کنترل دارند اما کشور ما در این مسئله ناتوان است و جای سوال است که چطور ما در لب مرز‌ها به خوبی  اشرار و ترورسیم را دستگیر می کنیم اما چطور نمی شود جلوی این قاچاقی را گرفت که به تولید کننده ما ضربه زده است و متاسفانه بخشی از این قاچاق از کانال رسمی به کشور وارد می شود.

وی ادامه داد: درحوزه  پوشش مناسب تولید داخلی اگرکار اقتصادی نکنیم بعد مدتی الگوی پوشش در جامعه تغییر پیدا می کند و نمی شود در هر خیابان هزار پلیس گذاشت و پلیس نمی تواند با چند هزار خانواده درگیر شود و  بخش مهمی از این مبحث به اقتصاد و مدیریت آن بر می گردد.

این محقق تصیح کرد: واردات هر کالا از هر قماش همان واردات کنترل نشده و کاذب است که امام به آن در وصیت نامه خود اشاره کرده است و این اشتباه است در حالی که برخی کشور‌ها مثل آلمان و ژاپن و همین کشور انگلیس برای پیشرفت خود سالیان سال اقتصاد مقاومتی و ریاضت‌هایی داشته اند و همین کشور ژاپن در منازلشان پنکه داشتند اما تلویزیون به جهان صادر می کردند و همچنین کشور آلمان در زمان‌هایی در بالای پشت بام و حیاط‌ها هویج و سیب زمینی می کاشتند تا از گشنگی تلف نشوند اما ظرف چهل سال بازار دنیا را گرفتند این در حالی است که کشور ما آنقدر مصرفی بار آمده است که به خاطر چشم و هم چشمی و مسائلی دیگر باید یکی از بزرگترین مصرف کنندگان لوازم آرایشی در جهان باشد یا مدام تزئینات منزل تغییر پیدا کند و این ضعف فرهنگی ما است.اکثر زندگی مردم در دنیا از ما کمتر مصرف می کنند و زندگی ساده تری دارند و اگر اجناس دست دوم دارند به راحتی به شخص دیگری  حتی استاد دانشگاه می دهند در حالی که در کشور ما اینگونه نیست.

نقطه مثبت پیشرفت کشور چین برنامه ریزی و استفاده بهینه از نیروی انسانی بوده است

عضو هیأت ارزیابی علمی و فرهنگی؛ به کمبود منابع و پیشرفت برخی کشور‌ها از جمله کشور چین در صنعت اقتصاد اشاره کرد و گفت: کشور چین با جمعیت بسیار زیاد بدون داشتن نفت و گاز به اقتصاد اول جهان تبدیل شده است و تمام بازارهای دنیا را گرفته است و نقطه مثبت این است که با برنامه ریزی از نیروی انسانی خود به نحو بهینه استفاده کرد و همچنین با کار در منزل و فعالیت‌های کلان توانست بازار جهان را از آن خود کند. آن وقت در کشور ما با وجود جمعیت کمتر و نفت بیشتر و نیروی زیاد متخصص چقدر وابستگی و مصرف کننده هستیم و همه تعطیلی کارخانجات را محدود به تحریم کرده ایم که به خدا این ربطی به تحریم ندارد و بخش زیادی به خاطر تنبلی و بی نظمی است.

وی در ادامه تصریح کرد: کمونیست‌ها چقدر سینمای وسیع ساختند یا چقد رمان‌ها نوشته شده در حالی که ما معتقد بودیم در غالب سینما نمی شود کار اسلامی که از آن طرف کل سینما به دست هالیوود افتاد که بخشی از فیلم‌های آنان از ما اسلامی تر است.ما باید در حوزه تعلیم و تربیت هم روی محتوا و هم غالب کار کنیم و با سمینار و همایش همیشه نمی توان کار کرد.

بسیج کارگری باید بزرگترین مدافع حقوق کارگران باشد

این عضو شورا در پایان تصریح کرد: نظام کارگری باید اصلاح شود؛ کارگر کسی است که پیامبر درحضور مردم بوسه بر دستان آن زده است و در مقابل چشمان همه دست این کارگر پیرمرد را بالا می آورد که این دستی است که آتش لمسش نخواهد کرد؛ همچنین اسلام گفته است تا عرق کارگر خشک نشده باید مزدش را پرداخت کنی و بسیج کارگری باید بزرگترین مدافع حقوق کارگران باشد و ایده‌های خوبی را به جامعه بدهد و  از آن طرف مسئولیت شناسی و امانت داری باید مدنظر قرار گیرد.همچنین اتکال به خدا، اتکاء به نفس و خودباوری، قطع وابستگی به دیگران و تحمل سختی‌‌ها از سفارشات موکد امام راحل در حوزه اقتصاد است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات